Helen_3-1_2.jpg Helen_16-9.jpg
Brancher Energi

Helen er den første virksomhed i Finland, der tilbyder mobilbetaling

Helen Oy er Finlands næststørste energiselskab med ca. 450.000 kunder. Selskabet udsender hvert år 3.500.000 regninger. I begyndelsen af 2019 blev Helen den første virksomhed i Finland, der gav kunderne mulighed for at betale deres regning med MobilePay.

Indtil lanceringen af MobilePay som betalingsløsning brugte de fleste af Helens kunder e-faktura. Men virksomheden ønskede at udvide de digitale muligheder for at gøre kundernes hverdag endnu lettere. Kirsi Kuusisto er leder af Helens fakturerings- og analyseenhed. Hun havde i flere år været interesseret i mobilbetaling, men hverken tiden eller teknologien var moden.

– Mobilbetaling er fremtiden, siger hun og fortsætter:  

– Det er nemmere for kunden, og vi får hurtigere betaling. Vi skelede til Danmark, hvor MobilePay er stort, og så, at kunderne ofte betaler deres regning, så snart den dukker op på telefonen.

Løsning sammen med PostNord Strålfors 

Så faldt alle brikkerne på plads. MobilePay er med lidt over en million brugere hurtigt vokset til at være den førende platform til mobilbetaling i Finland. Helen kunne med hjælp fra den digitale partner PostNord Strålfors præsentere en attraktiv løsning til mobilbetaling, der gjorde det muligt i stor skala at videresende regninger til tjenesten.

– Jeg er meget tilfreds med, at Strålfors kom til os og viste, hvordan det fungerede, og derefter leverede den nye løsning. De er kompetente og får tingene til at ske hurtigt, fortæller Kirsi Kuusisto.


"PostNord Strålfors har fulgt os hele vejen, mens vi implementerede MobilePay – lige fra udvikling af tjenesten til implementeringen. Det er dem, der er eksperterne", siger Kirsi Kuusisto.

Meget lettere for kunderne

PostNord Strålfors har sammen med Intrum Justitia været Helens partner siden 2017, når det gælder betaling. PostNord Strålfors tager sig af udsendelse af regninger, og Intrum Justitia håndterer bl.a. regnskab, påmindelser og inddrivelse.

For Helens kunder betyder MobilePay-løsningen, at de nu slipper for at logge ind i netbanken, når de skal betale deres regninger. Det kræver kun et par tryk på telefonen.

Den nye løsning giver heller ikke Helen mere arbejde. Når en ny kunde indgår en aftale, kan kunden selv vælge betalingsform. Helen sender oplysningerne til PostNord Strålfors, som så laver fakturaerne og sender dem ud i den kanal, kunden ønsker.

Forbrugerne vil helst klare alt med mobiltelefonen. Udviklingen af betalingsløsninger stopper ikke med det, vi ser i dag. Der er mere på vej. 

Positive reaktioner

Løsningen blev lanceret i begyndelsen af 2019, og reaktionerne på pilotprojektet var positive.

– Vores kunder har været meget begejstrede! Mange af vores kunder ønsker, at flere virksomheder ville gøre det samme, så de kunne betale alle deres regninger med mobiltelefonen, siger Kirsi Kuusisto.

Flere virksomheder har også kontaktet både mig, PostNord Strålfors og MobilePay. Jeg tror, at mange holder et vågent øje med os for at se, hvordan det går, siger hun og fortsætter:

– Forbrugerne vil helst klare alt med mobiltelefonen. Udviklingen af betalingsløsninger stopper ikke med det, vi ser i dag. Der er mere på vej. Mobilbetaling er et område, der vokser hurtigt. 

 

Har du brug for hjælp til at komme i gang?
Med Payment Management fjerner PostNord Strålfors kompleksiteten i digital fakturabetaling. Vi hjælper virksomheder med at digitalisere deres faktura-flows og imødekomme deres forbrugeres behov. Kontakt vores eksperter, så finder vi sammen de betalingsløsninger, der passer bedst til din virksomhed.

Kontakt os

 

Inspiration og dybtgående artikler

MobilePay faktura

MobilePay faktura

Teknologien har gjorde det nemmere for jeres kunder at betale faktura. Når I sender fakturaen, kan I samtidig sende en betalingsanmodning, via MobilePay, som jeres kunde blot skal godkende, og straks derefter er betalingen sket.

Expert_MobilePay_Casper-Hoigaard_16-9.jpg

MobilePay – Vi er sat i verden for at simplificere

MobilePay er i dag en fast app på næsten alle mobiltelefoner, og de færreste kan forestille sig en hverdag uden MobilePay. App’en benyttes af 4,3 mio. brugere i Danmark. Imponerende, når man tager i betragtning, at den samlede danske befolkning kun er på 5,8 mio. Faktisk viser undersøgelser, at MobilePay muligvis er den mest benyttede mobilbetalingsløsning i verden målt på antal årlige betalinger pr. indbygger.