Helen er den første virksomhed i Finland, der tilbyder mobilbetaling
Helen Oy er Finlands næststørste energiselskab med ca. 450.000 kunder. Selskabet udsender hvert år 3.500.000 regninger. I begyndelsen af 2019 blev Helen den første virksomhed i Finland, der gav kunderne mulighed for at betale deres regning med MobilePay.
Indtil lanceringen af MobilePay som betalingsløsning brugte de fleste af Helens kunder e-faktura. Men virksomheden ønskede at udvide de digitale muligheder for at gøre kundernes hverdag endnu lettere. Kirsi Kuusisto er leder af Helens fakturerings- og analyseenhed. Hun havde i flere år været interesseret i mobilbetaling, men hverken tiden eller teknologien var moden.
– Mobilbetaling er fremtiden, siger hun og fortsætter:
– Det er nemmere for kunden, og vi får hurtigere betaling. Vi skelede til Danmark, hvor MobilePay er stort, og så, at kunderne ofte betaler deres regning, så snart den dukker op på telefonen.
Løsning sammen med PostNord Strålfors
Så faldt alle brikkerne på plads. MobilePay er med lidt over en million brugere hurtigt vokset til at være den førende platform til mobilbetaling i Finland. Helen kunne med hjælp fra den digitale partner PostNord Strålfors præsentere en attraktiv løsning til mobilbetaling, der gjorde det muligt i stor skala at videresende regninger til tjenesten.
– Jeg er meget tilfreds med, at Strålfors kom til os og viste, hvordan det fungerede, og derefter leverede den nye løsning. De er kompetente og får tingene til at ske hurtigt, fortæller Kirsi Kuusisto.
"PostNord Strålfors har fulgt os hele vejen, mens vi implementerede MobilePay – lige fra udvikling af tjenesten til implementeringen. Det er dem, der er eksperterne", siger Kirsi Kuusisto.
Meget lettere for kunderne
PostNord Strålfors har sammen med Intrum Justitia været Helens partner siden 2017, når det gælder betaling. PostNord Strålfors tager sig af udsendelse af regninger, og Intrum Justitia håndterer bl.a. regnskab, påmindelser og inddrivelse.
For Helens kunder betyder MobilePay-løsningen, at de nu slipper for at logge ind i netbanken, når de skal betale deres regninger. Det kræver kun et par tryk på telefonen.
Den nye løsning giver heller ikke Helen mere arbejde. Når en ny kunde indgår en aftale, kan kunden selv vælge betalingsform. Helen sender oplysningerne til PostNord Strålfors, som så laver fakturaerne og sender dem ud i den kanal, kunden ønsker.
Forbrugerne vil helst klare alt med mobiltelefonen. Udviklingen af betalingsløsninger stopper ikke med det, vi ser i dag. Der er mere på vej.
Positive reaktioner
Løsningen blev lanceret i begyndelsen af 2019, og reaktionerne på pilotprojektet var positive.
– Vores kunder har været meget begejstrede! Mange af vores kunder ønsker, at flere virksomheder ville gøre det samme, så de kunne betale alle deres regninger med mobiltelefonen, siger Kirsi Kuusisto.
Flere virksomheder har også kontaktet både mig, PostNord Strålfors og MobilePay. Jeg tror, at mange holder et vågent øje med os for at se, hvordan det går, siger hun og fortsætter:
– Forbrugerne vil helst klare alt med mobiltelefonen. Udviklingen af betalingsløsninger stopper ikke med det, vi ser i dag. Der er mere på vej. Mobilbetaling er et område, der vokser hurtigt.
Har du brug for hjælp til at komme i gang?
Har du ligesom Helen Oy lyst til at gøre dine kunders hverdag endnu lettere og opnå hurtigere betaling, der kun kræver et par tryk på telefonen? Kontakt os, hvis du vil have hjælp til at komme i gang med payment management.