Ændringer i Postmarkedet fra 1. januar 2024
Et politisk flertal har besluttet at ophæve befordringspligten for breve og pakker og sætter postmarkedet frit. Ændringen får virkning fra 1. januar 2024. Ved bortfald af befordringspligten pålægges alle brevforsendelser i Danmark moms, hvilket således får en effekt for de virksomheder, organisationer m.fl. som har momsfritagelse for deres ydelser. Prisen på porto er desuden hævet væsentligt, hvilket har effekt generelt for markedet.
Hvordan påvirker det din virksomhed?
Generelt vil dine omkostninger til brevudsendelse stige markant, hvis ikke du gør dig nogle overvejelser om kompenserende handlinger.
Hos PostNord Strålfors hjælper vi vores kunder med at optimere og effektivisere deres kommunikation i deres foretrukne digitale og fysiske kanaler via vores Omnichannel kommunikationsplatform. Det reducerer omkostninger, øger kundetilfredsheden, og skaber grobund for en optimal kommunikation mellem virksomheden/den offentlige instans, og kunder/brugere/borgere.
Find nye veje efter den nye postlovaftale:
1. Digitaliser din kommunikation
PostNord Strålfors hjælper virksomheder og myndigheder med at digitalisere deres forsendelser til modtagelse i den rette kanal hos deres kunder, leverandører og medarbejdere. Strålfors kan hjælpe jer med indsamling af samtykke for at kunne levere forsendelser digitalt til en eller flere kommunikationskanaler såsom e-Boks, mit.dk, Digital Post, e-mail eller sms. Dette skaber bl.a. hurtigere udsendelser, sikkerhed omkring modtagelse og store besparelser for jer som afsender.
Der er også muligheden for at sende fysiske breve til udvalgte målgrupper som for eksempel borgere, der er fritaget fra Digital Post. Digitale forsendelser til e-Boks kan også leveres uden CPR-nummer via navn og adresse.
Vi tilbyder vores kunder specialiseret rådgivning inden for omnichannel kommunikation –digital og print kommunikation i både den offentlige og private sektor. Vores kernekompetence er at håndtere store mængder variable data og distribuere dem korrekt, på rette tid, ad rette kanal og til den rigtige modtager.
Derved undgår I intern administration af digitale forsendelser, og letter jeres egen arbejdsbyrde. I skal bare sende jeres filer til os, så tilpasser vi dem og leverer filerne sikkert til en eller flere kanaler.
2. Digitaliser din kommunikation, selvom du ikke har dine kunders CPR-nummer
Det har tidligere været en forudsætning at have kundens CPR-nummer. Det er nu muligt via modtagernes samtykke i e-Boks at sende dokumenter gennem e-Boks blot på baggrund af en kombination af modtagerens navn og adresse. Læs mere om e-Boks uden CPR.
3. Minimere omkostninger til print og kuvertering
Ved at standardisere layout af jeres breve og konvolutter, kan I spare tid og reducere jeres omkostninger på print og kuvertering. Jo mere ensartet I vælger brevpapir, konvolutter, brevvarianter mm; jo lavere er omkostningerne. Vi kan hjælpe jer med at effektivisere og optimere jeres brevforsendelser.
4. Optimer din brevdistribution og portoomkostninger
Vi kan tage hånd om alt, fra indgående datafiler og databehandling til print og kuvertering samt indsendelse til den brevdistributør, du har valgt. Der er mange muligheder for at optimere denne proces; fra forbehandling af data og brevlayout til optimering af print og kuverterings-flow samt reduktion af portoudgifter i forbindelse med brevdistribution.
Få hjælp af vores eksperter til at optimere din kommunikation
Lad os tage en dialog og afdække dine muligheder.