Udsendelsen der gør, at Danske Regioner redder liv

Brancher Offentlig sektor

I 2014 iværksatte Danske Regioner, interesseorganisation for Danmarks fem regioner, en landsdækkende strategi med fokus på at bekæmpe tarmkræft og reducere sygdommens forekomst og dødelighed gennem tidlig opdagelse. Som en del af denne strategi udsender Danske Regioner, i samarbejde med PostNord Strålfors, hvert andet år et selvundersøgelsesSæt til alle danske borgere i alderen 50 til 74 år.

Udfordringen

Da Danmark er opdelt i fem regioner, kræver en landsomfattende udsendelse en betydelig logistisk indsats. Hver region har sine egne laboratorier og sundhedsinstanser, som prøver og prøvesvar sendes til. Desuden har regionerne også egne grafiske profiler. 

– De enkelte regioner har hver deres skabeloner til brevpapir, kuverter og returkuverter. Det har været en udfordring at sørge for, at alle regioner får det rette design på deres udsendelser, fortæller Helle Hesthaven, it-konsulent i Region Nordjylland. 

Den første udsendelse indeholder et informationsark om tarmscreening med label, en svarkuvert med returadresse til det regionale laboratorium, samt et prøvekit med prøverør og prøvepind til afføringsprøven, en brochure fra komiteen for Sundhedsoplysningen samt et ’opsamlingspapir’. Alt pakkes i kuverter med unikke adresser til de danskere, der er udvalgt til testen. 

– En udsendelse af denne art kræver en god gennemtænkt logistisk-løsning. I løbet af 2023 blev der sendt 876.500 invitationer med posten og hele 960.000 digitale postmeddelelser til borgerne siger Helle Bjerre, Business Area Manager hos PostNord Strålfors i Danmark, med hvem, Danske Regioner har indgået udbudskontrakt om at varetage opgaven. 

Løsningen

Løsningen til udsendelse af invitationer, håndtering af Digital Post samt arkivering er baseret på PostNord Strålfors’ SaaS-platform, Connect. Platformen sikrer, at alle forsendelser koordineres, logges og journaliseres, hvilket giver hver enkelt region et præcist overblik over forsendelsernes antal, type, økonomi og andre vigtige data. 

For at sikre at prøvesvaret kan kobles til den rette person, mærker borgerne selv prøverørene, der indeholder prøvepinden, med deres personnummer, når prøven er taget. Da mængden af biologisk materiale i den enkelte selvundersøgelse er minimal, kræves der ikke særlige tilladelser til at sende prøverne. Prøverøret kan derfor trygt returneres i den medfølgende svarkuvert. 

Resultatet

I løbet af de seneste 10 år har cirka 60 % af de inviterede borgere sendt en screeningsprøve retur til deres respektive regionale laboratorier. Hvis prøven viser sig at være positiv, bliver borgeren kontaktet af screeningsprogrammet og tilbudt en koloskopi (kikkertundersøgelse) af tyk- og endetarmen. Hvis prøven er negativ, modtager borgeren et svar via enten Digital Post eller et fysisk brev. 

Hvis borgeren ikke har benyttet selvundersøgelsen inden for 6 uger, sendes en påmindelse – igen enten via Digital Post eller som fysisk brev. Borgerne har desuden mulighed for at framelde sig ordningen, enten midlertidigt eller permanent, på sundhed.dk. 

Ifølge årsrapporter fra Dansk Tarmkræftscreeningsdatabase har screeningsporgrammet i perioden 2014 til 2022 opdaget 8.771 tilfælde af tyk- og endetarmskræft i forskellige stadier. 

Fremtiden

Projektet fortsætter, så længe der er politisk støtte, og man vurderer, at det skaber både økonomiske og menneskelige fordele.  

Samarbejdet mellem PostNord Strålfors og Danske Regioner har nu varet i 10 år og er løbende blevet optimeret på baggrund af tilbagemeldinger fra både borgere og regionerne. Løsningen og samarbejdet tilpasses jævnligt til de aktuelle forhold for at kunne tilbyde den bedst mulige løsning. 

Sådan foregår tarmscreening i Danmark

  • Borgere mellem 50 og 74 år får tilsendt et prøvekit hvert andet år. 
  • Borgeren indsender en afføringsprøve med posten til et laboratorium i den region, hvor borgeren bor. 
  • Prøven analyseres for spor af blod. Hvis testen er positiv, kontaktes borgeren af screeningsprogrammet og får tilbudt yderligere udredning eller behandling. 

Inspiration

Landingsside-public_16-9.jpg

Strålfors i det offentlige

Myndigheden har blandt andet ansvaret for at kommunikere til hver enkelt borger og virksomhed samt sikre hensyntagen til individuelle behov både digitalt og fysisk. Opgaven er kompleks, og kravene til cyber- og informationssikkerhed har aldrig været højere. Hvordan løfter din myndighed opgaven? 

Roskilde kommune 16-9 ny.jpg

Roskilde Kommune sparer 70% i arbejdstid med automatiseret og forenklet posthåndtering

Roskilde Kommune stod overfor en udfordring med den manuelle fordeling af Digital Post og e-mails, som krævede betydelige ressourcer og medførte risiko for fejl. De implementerede i samarbejde med Strålfors eDistribution, hvilket har resulteret i en markant reduktion af ressourceforbruget og forbedret håndteringen af den indkommende kommunikation.