Brancher Media

Digitalisering bringer Allente tættere på kunden

Allente står for "all entertainment". Navnet skal afspejle det nye varemærkes position på markedet, og hvad virksomheden ønsker at tilbyde sine kunder.

– Nu er vi samlet, ikke kun under et fælles nordisk varemærke, men også med et fælles faktureringssystem, der gør vores daglige samarbejde og kommunikationen med vores kunder ensartet og effektivt, siger Mia Brejcha, Customer Communication Specialist i Allente.


Den nye nordiske TV-distributør Allente er resultatet af en fusion mellem Viasat Consumer og Canal Digital. Allente har i tæt samarbejde med Strålfors begivet sig ud på en rejse fra fysisk til digital kommunikation med det formål at give det nye varemærke en fælles stemme.

Samarbejdet mellem PostNord Strålfors og Allente begyndte allerede for over 20 år siden, da Strålfors var Canal Digitals samarbejdspartner inden for logistik samt print- og fakturaløsninger.

– Det er fantastisk, at vi fortsat bliver vist den samme tillid og er med på Allentes spændende rejse. Vi har arbejdet sammen om at opnå de bedste forudsætninger for den digitale kommunikation på alle Allentes markeder, siger Mia Jansson, Key Account Manager i PostNord Strålfors.

Mia Jansson, Key Account Manager i PostNord Strålfors og Mia Brejcha, Customer Communication Specialist i Allente.

Mia Jansson, Key Account Manager i PostNord Strålfors og Mia Brejcha, Customer Communication Specialist i Allente.

En kompliceret opgave

En sammenlægning af to etablerede varemærker på fire forskellige markeder er en rejse med mange udfordringer, men også mange muligheder. Da Telenor Group og NENT Group i maj 2020 slog Canal Digital og Viasat Consumer sammen til selskabet Allente, blev der på det nordiske TV-distributionsmarked skabt en gigant med over 1 mio. kunder og 300 medarbejdere.

– Sammenlægningen af de to virksomheder midt i en igangværende pandemi blev mere kompliceret, end vi havde troet. Ingen havde under alt arbejdet med planlægning af sammenlægningen kunnet forestille sig, at en pandemi skulle indgå i risikoanalysen. Vi stod helt klart over for uventede udfordringer, som det alligevel lykkedes vores medarbejdere at håndtere på bedste vis, siger Mahmoud Mustapha, Group Chief Commercial & Marketing Officer i Allente.

– Vi er gået fra at have fire forskellige faktureringssystemer til at have ét enkelt system i hele Norden. Det sparer naturligvis både tid og penge for os, siger Mia Brejcha, Customer Communication Specialist i Allente.

Forskellige systemer samles i ét

Ved sammenlægningen konstaterede Allente, at man havde en række forskellige systemer med store forskelle både internt mellem de to gamle virksomheder og i forhold til leverandørerne, og at der desuden var store forskelle mellem de enkelte markeder.

– De store forskelle gjorde det vanskeligt at implementere fælles ændringer og beslutninger. Det, vi ville gøre i Finland, kunne ikke lade sig gøre i Norge, og det, vi gjorde i Sverige, var vi nødt til at gøre på en anden måde i Danmark, siger Nils Petter Jacobsen, head of BSS Technical Support i Allente.

Allente er nu i stedet gået over til Strålfors Interactive som fælles faktureringssystem på alle markeder. De underliggende XML-filer er nemme at indlæse og samarbejde om.

– Vi har foretaget en række tilpasninger ved hjælp af ressourcer fra PostNord Strålfors, som har været utrolig serviceminded og løsningsorienteret, siger Mia Brejcha.

Bedre kontrol og samme budskab til alle kunder

– Vi er gået fra at have fire forskellige faktureringssystemer til at have ét enkelt system i hele Norden. Det sparer naturligvis både tid og penge for os. Et fælles system giver samtidig bedre kontrol – vi kan gennemføre hurtige og små ændringer i indhold eller udseende og ikke mindst sikre, at alle Allentes kunder får det samme budskab, uanset hvilket land de bor i, siger Mia Brejcha, Customer Communication Specialist i Allente.

En anden fordel ved et fælles system er, at det gør det lettere at aflaste hinanden på tværs af landegrænserne, f.eks. i forbindelse med sygdom eller ferie.

– Vi har foretaget en række tilpasninger ved hjælp af ressourcer fra PostNord Strålfors, som har været utrolig serviceminded og løsningsorienteret. Det er en nordisk organisation ligesom os, og det har været positivt for os, at de forstår de behov, det giver anledning til hos os, siger Mia Brejcha.

Fremmer digitale arbejdsmetoder

Pandemien har betydet, at en stor del af Allentes rejse er foregået via hjemmekontorer rundt om i Norden, og det har været en udfordring, men samtidig givet erfaringer og fællesskab.

– Det har været specielt at foretage denne rejse under en global pandemi. Det var naturligvis ikke noget, vi regnede med, siger Mia Brejcha og fortsætter:

– Men set i bakspejlet kan vi konstatere, at de digitale arbejdsmetoder, som vi i begyndelsen blev tvunget til at bruge, har banet vejen for et meget tæt samarbejde mellem de nordiske lande. Det tror jeg, vil være en stor fordel for Allente i fremtiden.

Nemmere at få alle medarbejdere med

Når man implementerer centrale funktioner i en virksomhed og derefter forventer, at alle skal forstå rejsen og formålet, uden at man involverer medarbejderne, kan det skabe afstand eller endda modstand hos medarbejderne. Derfor har det været vigtigt for Allente at involvere hele virksomheden, dvs. alle medarbejdere, i rejsen.

– Jeg føler, at arbejdet er gået lettere takket være nye digitale arbejdsmetoder, siger Mia Brejcha.
Allente er kun lige begyndt på sin rejse og kan se frem til en spændende tid fuld af muligheder. Herunder samarbejdet med PostNord Strålfors.

– Fremtiden med Strålfors som partner giver os mange nye muligheder. Vi vil dels fortsætte med at udvikle vores nordiske fakturaprojekt – i 2022 bliver alle Allentes kunder omfattet af vores faktureringssystem og modtager deres fakturaer via Access Interactive. Men Strålfors har også andre tjenester, som vi ser på sammen, f.eks. digitale postkasser og sms-fakturaer via mobiltelefonen, siger Mia Brejcha.

PostNord Strålfors' rolle i samarbejdet med Allente

PostNord Strålfors har i tæt samarbejde med Allente opbygget et system, hvor al fakturering sker via Strålfors' Omnichannel-platform, og det har hjulpet Allente med at accelerere sin digitale rejse. På alle Allentes markeder bruges Access Interactive til at designe kundekommunikationen. Strålfors' eArkiv-løsning bruges til at gemme fakturaerne, som Allentes kunder nemt kan se på "Min side". Strålfors har også aktiveret en række nye digitale tjenester i projektet, f.eks. Digitale postkasser og B2B-fakturering samt Mobilfaktura i Danmark.

Læs her hvad er EDI?

Har du brug for hjælp til at komme i gang?
Har du ligesom Allente brug for et fælles faktureringssystem, der gør det daglige samarbejde og kommunikationen med dine kunder ensartet og effektiv? Med os som digital partner kan du lade dine kunder bestemme. Kontakt os, hvis du vil have hjælp til at komme i gang. 

+45 33 86 86 86

Skriv til os

Inspiration og dybtgående artikler

Lowell_16-9.jpg

Lowells løsning revolutionerer branchen

Lowell satser på udvikling af digitale tjenester. Et af de vigtigste initiativer er at tilbyde enkle og hurtige tjenester direkte til mobiltelefonen. – Vi vil gerne være førende i branchen, og derfor skal vi hele tiden finde nye måder at give vores kunder de bedste løsninger på, siger Jens Lindeblad, Head of Digital & Innovation i Lowell.

Nordea_16-9.jpg

Nordea Finans: Fuld kontrol og kortere leadtider

Overgangen til dynamiske fakturaer har gjort det muligt for Nordea Finans at lade kunderne bestemme, hvordan de modtager informationer. Kortere leadtider fra produktion til distribution gør det også nemmere hurtigt at nå ud med aktuelle budskaber via fakturaen.