Alektum Group forbedrer kundeoplevelsen og øger indbetalingerne ved at bruge de rigtige kanaler

Brancher Finance / Forsikring

Koncernen Alektum Group har aktiviteter i 14 europæiske lande. Kernevirksomheden er inkasso, og dertil er knyttet markeds- og kreditinformation, juridisk rådgivning og faktureringsløsninger. Alektum har samarbejdet med PostNord Strålfors siden år 2000, og Strålfors' løsning Omnichannel gør det lettere for Alektum at få betaling.

Alektum Group har omkring 4,2 millioner debitorer og udsender ca. 4,5 mio. opkrævninger hvert år. 1,7 mio. af disse opkrævninger sendes som fysiske breve, mens 2,5 millioner sendes digitalt, f.eks. via digitale postkasser. Med så store volumener i inkassovirksomheden er det vigtigt, at Alektums fakturaer og opkrævninger bliver udsendt hurtigt og korrekt.

– Både leveringssikkerhed og volumensikkerhed betyder ekstremt meget for at sikre, at vi får sendt brevene til tiden, uanset hvor mange det drejer sig om. Vi ønsker at sende brevene, så de når rettidigt frem, dvs. hverken for tidligt eller for sent, for på den måde får vi lettere betaling, siger Anders Svensson, inkassochef i Alektum i Sverige.

– Der er også nogle komplekse compliance-spørgsmål, og der stilles store krav til datasikkerhed, når vi skal overholde reglerne, så vi kan beholde vores autorisation til at drive inkassovirksomhed. Vi har brug for en leverandør, der kan sende store mængder, og som hjælper os med at opretholde en passende datasikkerhed, og det kan Strålfors, fortsætter Anders.

Den rigtige kanal reducerer kredittiden

Det er i inkassobranchen en stor udfordring og meget vigtigt at kommunikere i den rigtige kanal til den enkelte debitor, og derfor har Alektum brug for adgang til flere forskellige kanaler. I Sverige er breve dominerende, fordi det giver inkassovirksomheden bevis på, at brevet er sendt til folkeregisteradressen. Alektum arbejder meget med AI for at få kendskab til debitorernes individuelle adfærd og til, hvilke kanaler de foretrækker.

– Vi skal kunne kombinere kanalerne for at øge chancerne for betaling. Når vi lader Strålfors vælge, hvilke debitorer der skal modtage udsendelser på papir, via Kivra (den svenske digital postkasse tilsvarende e-Boks eller mit.dk) eller i andre kanaler, kan vi møde debitorerne i de kanaler, de foretrækker, så vi lettere kan få respons, og så vores kunder får deres penge hurtigere.

– Det handler ganske enkelt om at gøre det så nemt som muligt for debitorer at betale, uanset hvor de befinder sig. Vi skal holde et meget højt serviceniveau for vores debitorer, og at møde dem i den kanal, de foretrækker, er en af ​​måderne, siger Anders.

Gør det lettere at betale

Alektum kommunikerer dagligt med mennesker med forskellig betalingsevne og gæld i forskelligt omfang. Der er brug for fleksible løsninger til både kommunikation og betaling for at gøre kommunikationen og budskaberne enkle og tydelige. Det er vigtigt at fjerne de barrierer, der er for at betale. Typiske barrierer kan være, at det er besværligt at logge ind, at det kræver flere trin at betale, eller at debitoren skal vente længe i en telefonkø.

– Det gælder simpelthen om at gøre det så let som muligt for debitorerne at betale, uanset hvor de befinder sig. Vi skal have et meget højt serviceniveau i forhold til vores debitorer, og det opnår vi bl.a. ved at møde dem i den kanal, de foretrækker, siger Anders.

Med Omnichannel er indbetalingerne steget med 4%

Alektum har for at kunne opfylde sine egne høje krav valgt at samarbejde med Strålfors – mere konkret ved at benytte tjenesten Omnichannel. Med Omnichannel får Alektums kunder mulighed for selv at vælge kommunikationskanal, mulighed for dialog og adgang til information på det tidspunkt, der passer dem. Betalingerne til Alektum Group er steget med ca. 4%, efter, at man har ladet debitorerne selv vælge betalingskanal.

– Vi har f.eks. haft stor glæde af Kivra (den svenske digital postkasse tilsvarende e-Boks eller mit.dk), fordi debitorernes adresser altid er korrekte i Kivra. Og når de betaler dér, får vi vores betaling med det samme, siger Anders Svensson.

AI og leverandører er vigtige nu og i fremtiden

Alektum har tilbagelagt en spændende digital rejse, og virksomheden vil fortsætte med at udvikle sine systemer for yderligere at forbedre kundeoplevelsen. Anders mener, at det er vigtigt at bruge fleksible løsninger og at kunne skifte løsninger, når det er nødvendigt. Her tror Anders, at AI kommer til at spille en vigtig rolle.

- AI bliver vigtig i fremtiden – også til at måle, hvad der virker, og til at kunne skabe ny indsigt. Det er vigtigt at indsamle og udnytte kundedata for at kunne tilbyde mere kundetilpassede løsninger. Det er også vigtigt for os, at leverandøren fortæller os, hvilke muligheder der er, fordi det er svært for os at holde styr på alle markederne og de forskellige løsninger. Strålfors er med til at holde os up to date, slutter Anders.

Inspiration

Lowell_16-9.jpg

Lowells løsning revolutionerer branchen

Lowell satser på udvikling af digitale tjenester. Et af de vigtigste initiativer er at tilbyde enkle og hurtige tjenester direkte til mobiltelefonen. – Vi vil gerne være førende i branchen, og derfor skal vi hele tiden finde nye måder at give vores kunder de bedste løsninger på, siger Jens Lindeblad, Head of Digital & Innovation i Lowell.

Omnichannel_1080x608.jpg

Omnichannel øger effektiviteten

Omnichannel er resultatet af kommunikation på kundens betingelser. Vi fortæller gerne, hvad vi kan gøre for din virksomhed.