Fra inddrivelse til fremtidigt samarbejde mellem inkassovirksomheder

Brancher Finance / Forsikring

Kredithåndterings- og inkassobranchen udvikler sig i takt med at der oprettes og gives tilladelse til flere og flere digitale løsninger. Virksomhederne bliver nødt til at benytte sig af teknologien for at kunne gå fra inddrivelse til et hjælpsomt kundefokus og kunne leve op til deres sociale ansvar både nu og i fremtiden. Det mener Andreas Komnæs, chef for nye produkter og tjenester hos Kredinor.

- Branchen skal arbejde på nye måder for at kunne leve op til samfundets forventninger, siger han.

Andreas Komnæs, chef for nye produkter og tjenester hos Kredinor Andreas Komnæs, chef for nye produkter og tjenester hos Kredinor

Der er sket meget i branchen i de ca. 20 år, Andreas har været hos Kredinor. Man er gået fra papirfakturaer med fokus på at inddrive gæld til personaliserede udsendelser i flere digitale kanaler med en mere hjælpsom indstilling og et større kundefokus.

Kredinor er en af Nordens største inkassovirksomheder med aktiviteter i Norge, Sverige og Finland. Virksomheden har i nogle år haft tilladelse til at kommunikere digitalt med sine debitorer, og det har fået Kredinor til at satse på at udvikle en digital infrastruktur.

- Der er ikke andre alternativer end at satse på digitale løsninger. Kunderne forventer, at de får et klart overblik og nemt kan betale deres gæld. Mange tror, at det kun er yngre mennesker, der bruger de digitale muligheder, men vi ser også, at mange ældre betaler digitalt i vores tjenester, siger Andreas, som siden 2001 har arbejdet med bl.a. kundeservice, salg og forretningsudvikling i Kredinor.

Enkle digitale tjenester der hjælper debitorerne

Andreas mener, det er vigtigt, at kredithåndterings- og inkassovirksomheder giver debitorerne et lille puf i den rigtige retning, uanset om det er for at spare penge eller for at undgå yderligere krav. Han mener, det er vigtigt at satse på at gøre tjenesterne så enkle, at debitorerne med det samme forstår, hvad de skal gøre, og hvad der er vigtigt for dem at håndtere og prioritere.

- Det handler om at hjælpe dem med at løse hele problemet med deres personlige økonomi og ikke kun at inddrive penge.

Nemt at få kontakt i sikre kanaler

Det er en vigtig faktor i kundeoplevelsen, at debitorerne nemt kan komme i kontakt med kredithåndterings- og inkassovirksomheden. Nogle foretrækker skriftlig kommunikation via sikre løsninger, mens andre hellere vil tale i telefon med en kundeservicemedarbejder.

- Så er det vigtigt, at kundeservice har kort ventetid. Vi stræber efter at besvare et telefonopkald inden for 90 sekunder. Det kan være hurtigere at tage en telefonsamtale og nå frem til en løsning. Vi har også en chat, der kan bruges både anonymt, og som logget ind i vores tjenester, og det er selvfølgelig utrolig vigtigt, at de kanaler er sikre, siger Andreas.

Rådgivende overblik med henblik på en stabil økonomi

Digitaliseringen vil fortsætte, og det skaber mulighed for at udvikle tjenesterne, så man kan hjælpe debitorerne endnu mere. Det bør være målet for progressive kredithåndterings- og inkassovirksomheder at tilbyde et samlet overblik over debitorernes økonomi.

- Vi ønsker at komme ind tidligt i processen for at kunne tilbyde mere forebyggende hjælp og rådgive om, hvordan kunderne kan løse problemerne og skabe en sund økonomi.

Samarbejde om forebyggelse af fremtidige inkassokrav

Kredithåndterings- og inkassovirksomhederne har traditionelt ikke ville eller haft tilladelse til at samarbejde ved at udveksle informationer for i sidste ende at kunne hjælpe debitorerne.

- Nu kan debitorerne have flere sager hos forskellige kredithåndterings- og inkassovirksomheder, og vi ønsker at kunne udveksle oplysninger mellem virksomhederne. Vi ønsker derfor at samarbejde med andre kredithåndterings- og inkassovirksomheder for at nå frem til en brancheløsning, hvor vi kan udveksle data mellem virksomhederne i Norge. Når kunderne kontakter os for at få løst den inkassosag, vi behandler, hjælper vi også kunden med at finde ud af, hvad der er årsagen til inkassosagerne og finde en helhedsløsning, der er med til at skabe en bedre og mere robust økonomi for kunderne, slutter Andreas. 

Klaus-Dalby_585px_Bg-Grey-WG1.jpg
Klaus Dalby
Business Area Manager (finanssektoren), PostNord Strålfors

Vil du vide mere om, hvordan du kan bruge digitale løsninger til at udvikle og forbedre betalingsoplevelsen for dine kunder? Kontakt os.

+45 60 40 66 09
klaus.dalby@stralfors.dk

Inspiration

God betalingsoplevelse i den rigtige kanal

God betalingsoplevelse i den rigtige kanal

Vi hjælper kredithåndterings- og inkassovirksomheder med hurtigt at sende fakturaer til den rigtige person i den rigtige kanal med mulighed for flere betalingsløsninger. Med digitale postkasser, mobilfakturaer og mobilbetalinger reduceres tiden fra opfordring til handling, mens fysiske fakturaer giver høj leveringssikkerhed.

Klar kommunikation reducerer kredittiden

Klar kommunikation reducerer kredittiden

Reducér risikoen for forsinkede eller udeblevne betalinger ved at kommunikere vigtige budskaber hurtigt, sikkert og brugervenligt. Sikker og automatisk håndtering af kommunikationen reducerer tidskrævende administration, og samtidig bliver oplysningerne lettere tilgængelige for dem, der har brug for dem.

Payment Management

Payment Management

En sikker betalingsservice i Omnichannel Med Payment Management fra PostNord Strålfors kan du nemt lade dine kunder bestemme – hvordan, hvor og hvornår du vil.