Teknologier Digital transformation

Hurtigere udvikling med skalerbar software

Skalerbar i realtid, højere kvalitet og driftssikkerhed samt 30% hurtigere kundetilpasninger. Det giver mange fordele for vores kunder, at vi tilføjer en ny fremtidssikret platform til softwareudvikling.

Markant hurtigere softwareudvikling og serverkapacitet, der kan skaleres op efter behov – i realtid. Det var resultatet, da vi gik væk fra de traditionelle processer, der i mange år blev brugt i IT-branchen, og i stedet investerede i nye moderne måder at arbejde på. For at nå så langt var vi nødt til at finde en platform, der understøtter et moderne udviklingsmiljø.

Da vi havde evalueret forskellige muligheder, faldt valget på OpenShift fra Red Hat. Det er en Platform as a Service (PaaS), hvor man både udvikler og driver programmer. Fordelen er, at man i OpenShift arbejder på en anden måde end ved traditionel programmering. I stedet for at programmere hver enkelt applikation fra bunden, opdeles programmeringen i støttefunktioner, som kodes hver for sig i et privat lille softwareunivers, en såkaldt container.

Læs mere om, hvordan det fungerer i artiklen "Sådan fungerer OpenShift"

Hver støttefunktion programmeres af et team af eksperter i netop den funktion, og det giver højere kvalitet og større driftssikkerhed. Men det er bare en af fordelene.

– Med Red Hat OpenShift får vi et fremtidssikret og skalerbart miljø, der gør det muligt for os at levere hurtigere og med bedre kvalitet til vores kunder, siger Jonas Westlund, udviklingschef i PostNord Strålfors.

Skalerbar i realtid

Jonas Westlund, udviklingschef  i PostNord Strålfors Jonas Westlund, udviklingschef i PostNord Strålfors

Da vi kører OpenShift via privat cloud i vores egne nordiske datacentre – eller via den almindelige cloud på servere i et bestemt geografisk område, hvis kunden ønsker det – kan hver applikation tildeles mere computerkraft, lige når der er brug for det. Skalerbarheden giver store fordele for vores kunder. Hvis man f.eks. pludselig får brug for hurtigt at sende store mængder sms'er, fordi man skifter fra en- til tovejskommunikation med kunderne, eller fordi datamængderne stiger månedligt i faktureringsperioderne, kan systemet nemt skaleres efter det ændrede behov.

– Kapaciteten kan takket være skalerbarheden øges eller reduceres i realtid, så store datamængder og høje overførselshastigheder ikke bliver en begrænsning. Det er en kæmpe fordel, siger Jonas Westlund, udviklingschef i PostNord Strålfors.

Hurtigere kundetilpasninger

En anden stor fordel er, at systemet gør det meget hurtigere at udvikle både helt nye programmer og skræddersyede kundetilpasninger af eksisterende applikationer. Med Red Hat OpenShift kan vi levere ny software ca. 30% hurtigere. Det skyldes bl.a., at en støttefunktion, der er udviklet til program A, let kan genbruges i program B.

Den hurtigere udvikling skyldes også, at organisationen tilpasses til systemet. På baggrund af input fra Red Hat har PostNord Strålfors' udviklere nu grupperet sig i en domænestruktur, hvor hver udviklergruppe specialiserer sig og programmerer inden for et enkelt område.

– PostNord Strålfors har i kraft af vores partnerskab kunnet udnytte Red Hats erfaringer med at opbygge en organisation omkring markedets mest komplette, moderne og åbne applikationsplatform med henblik på at kunne gøre brug af OpenShifts fulde kapacitet. Den rejse, vi har indledt sammen, har været en fornøjelse, siger Peter Johansson, kundeansvarlig i Red Hat.

Med OpenShift undgår udviklerne desuden at bruge kostbar tid på at konfigurere servere og vente på levering af komponenter – en proces, der før kunne tage en uge eller i værste fald flere måneder. Når udviklerne nu har brug for processorkraft og lagerplads til et nyt projekt, konfigurerer de det i stedet direkte via OpenShift-clouden med et tastetryk.

Sophia Schwanborg, enterprisearkitekt i PostNord Strålfors Sophia Schwanborg, enterprisearkitekt i PostNord Strålfors

– Med OpenShift øger vi driftssikkerheden af vores tjenester endnu mere, og det betyder meget få eller slet ingen uplanlagte uregelmæssigheder. Samtidig får vi opdateringer og nye tjenester hurtigere ud. Det giver store fordele for vores kunder, siger Sophia Schwanborg, enterprisearkitekt i PostNord Strålfors, som er meget tilfreds med valget af platform:

– OpenShift er den bedste platform til vores behov. Det er et stærkt værktøj med muligheder, der ikke findes i nogen anden platform, som f.eks. self-healing gennem automatisk synkronisering mellem enheder og automatiseret cloud-orkestrering. Det giver os bedre evne og kapacitet til innovation og udvikling af nye tjenester.

OpenShift blev taget i brug i foråret 2022 og bruges i første omgang i et pilotprojekt til at udvikle en ny kundeportal til vores kunder. Efterhånden vil alle vores løsninger blive udviklet i OpenShift.

Inspiration og dybtgående artikler

Sådan fungerer OpenShift

Sådan fungerer OpenShift

Moderne programmering: Brug Kubernetes-teknologi til at opdele applikationen i mikrodele baseret på støttefunktioner, og placér dem i containere. Er du med? Bare rolig, vi forklarer, hvordan det hænger sammen.

SaaS_16-9.jpg

Software as a Service

Er du indkøber eller beslutningstager ift. IT og digital kommunikation hos en dansk myndighed eller virksomhed, og har du overvejet hvorvidt I skal investere i jeres helt egen software eller købe jer ind på en eksisterende service? Herunder er listet og beskrevet fire fordele med en SaaS-løsning for dig som kunde!