Spændende dage i Aarhus

Konferencen Offentlig Digitalisering, der netop er løbet af stablen i Aarhus Musikhus, var en stor succes. Konferencen samlede 950 mennesker fra det offentlige herunder regioner, kommuner og styrelser.

_IXL7247.jpg

Axel Sauer, Annette Trabjerg og Helle Bjerre.

Strålfors var til stede med en informationsstand. Odense Kommune er en af de første kommuner der har taget Connect løsningen i brug. Birgitte Hjelm Paulsen fra Odense Kommune, fortalte i hendes indlæg om erfaringerne med at implementere Digital Post i kommunen.
– Vi tager til Offentlig Digitalisering hvert år. Det er en unik mulighed for at møde medarbejdere fra både kommuner, regioner og styrelser, og det glædede os meget, at så mange var mødt op i Aarhus, siger Annette Bosteen Trabjerg fra Strålfors.
– Alle er samlet til Offentlig Digitalisering, så vi benytter konferencen som en genvej til markedet. Vi får skabt rigtig mange relationer i løbet af de to dage, og vi får hentet inspiration til den fremtidige udvikling af Connect-løsningen. Vi vurderer, at det er den vigtigste lejlighed, der findes i løbet af året for at møde markedet.  

Nye vinde

I løbet af konferencens to dage fik man på Strålfors’ stand mange nye informationer og inspiration, som man kunne tage med sig hjem og arbejde videre på.
– Blandt andet mærkede vi en klar tendens til, at der er ved at opstå efterspørgsel efter en digital input-løsning. Indtil videre har digitalisering af kommunikationen mellem borgere og det offentlige udelukkende handlet om output til borgernes digitale postkasse. Men nu ønsker man også at kunne håndtere digitale henvendelser, der kommer fra borgerne, siger Annette Bosteen Trabjerg.
– Der vil i fremtiden komme langt mere fokus på den menneskelige faktor i digitaliseringen. Der har været en tilbøjelighed til at fokusere på teknologien og på at få tingene til at fungere. Nu er vi ved trin to, hvor teknologien skal tilpasses hverdagen og de menneskelige hensyn.

"Naturlig del af udviklingen"

Fremover kommer det i højere grad til at handle om at begrænse og målrette fx patientinformation, fremfor at sende al den information, der findes om en bestemt type undersøgelse eller behandling, til patienterne. Man ønsker i højere grad at involvere det relevante fagpersonale, fremfor at lade it-folk træffe beslutninger om, hvilke informationer patienterne skal modtage, og hvilke der kun vil skabe forvirring.
– Det er en naturlig del af udviklingen, men alligevel er det rart at høre fra brugerne selv. Vi møder jo også vores ’konkollegaer’ i løbet af de to dage, konferencen varer. Det giver os mulighed for at benchmarke, men også for at dele nogle erfaringer. Det har bestemt været nogle udbytterige dage for os – og vi er helt sikre på, at vi kommer igen til næste år, slutter Annette Trabjerg fra Strålfors.