Det gode kontaktpunkt for YouSee

Fysisk post hitter med en succesrate på 35 procents i YouSee’s marketing-kampagner. Men relevans og målrettet kommunikation er stadig alfa og omega og må ikke glemmes i jagten på kreativitet.

YouSee_Lars-Glade_16-9.jpg

Lars Glade, Department Manager, Commercial Marketing Campaigns hos YouSee

Nogle ting ændrer sig aldrig. Det gælder blandt andet for god og effektiv kundekommunikation. Når man kigger på de tre klassiske appelformer: Logos, ethos og patos, kan man mærke, at det svinger lidt, hvor vægten skal lægges. Tidligere handlede mere om at appellere til modtagerens følelser (patos), være kreativ og arbejde med lækkert materiale. I dag handler det i højere grad om at appellere til modtagerens fornuft med brug af relevante data - altså logos. Dog har det vist sig i YouSees kampagner, at patos stadig spiller en rolle. Men hvor man tidligere kunne lægge hovedvægten på det lækre materiale, skal du i dag lytte mere til dine kunder.

Du skal vide, hvad din målgruppe er interesseret i, hvornår de har brug for eller lyst til at høre fra dig og ad hvilken kanal, de ønsker at blive kontaktet. Det i sig selv kommer ikke som nogen overraskelse for Lars Glade, der er ansvarlig for YouSee’s marketing kampagner. Det, der derimod har overrasket Lars, er, at vi er tilbøjelige til at vende tilbage til ’gamle dage’ for eksempel i form af fysiske direct mails.

I YouSee’s CRM-proces har man blandt andet spurgt kunderne, hvordan de gerne vil kontaktes. 57 procent svarede, at de helst ville kontaktes via e-mail. Netop derfor er det interessant, at kun ni procent havde læst e-mailen, mens hele 35 procent læste det fysisk brev.

“Det er faktisk uhørt mange. Vi plejer at regne med omkring ti procents succesrate,” siger Lars Glade.
 
Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen. Det kan godt være, at den fysiske mail skiller sig ud, fordi vi ikke længere modtager ret meget post. Men du skal som afsender stadig leve op til de uskrevne regler om relevans.

“Kunderne ville have relevans – ikke kun kreativitet. Generelt er det en mere tidskrævende proces at udsende fysiske direct mails. Normalt vil jeg sige, at det er umagen værd at benytte sig af fysisk mails. Men øverst på listen over gode råd til effektiv kundekommunikation står stadig 1-t-1-kommunikationen. Uanset hvor kreativ din mail er, så skal den stadig være relevant, målrettet og fremsendes via den kanal, som kunden har ønsket. Men en vigtig ting, vi kan tage med os, er at det fysiske brev også skal være en del af din omnichannel-kommunikation.”

Speakers on Smarter Communication Summit 2019

Kelly-Tainton_16-9.jpg

Creating Cognitive Customer insights v/ Kelly Tainton

Med cognitive insights kan du få dine budskaber til at gå rent ind hos modtageren – uanset om det er dit barn, din medarbejder eller din kunde, siger Kelly Tainton. Men pas på ikke at fylde for mange data på – det vil mudre dit budskab, og modtageren vil alligevel filtrere alt fra, der ikke er nødvendigt for hans eller hendes overlevelse.

Linda_Liukas_16-9.jpg

How to navigate the new frontiers of technology v/ Linda Liukas

Teknologi og computere er drevet af logik. Og algoritme-læring handler i bund og grund bare om at gå frem trin for trin – nøjagtig som når du bager cupcakes og følger en opskrift. Se på hvordan børn griber fremtidens teknologier an!

3D_Tomas_Lundstrom_16-9_2.jpg

Uendelige muligheder med 3D-print v/ Tomas Lundström

Fremstillingsindustrien er i forandring, og PostNord Strålfors satsning på 3D-print genopfinder distributionskæden. Med 3D-print kan specialfremstillede produkter hurtigt produceres on-demand, præcis når kunden efterspørger dem.

e-Boks_Kim-Konstantin_16-9.jpg

Bryder din virksomhed også GDPR-lovgivningen? v/ Kim Konstantin Sølbeck

Nu er det lidt over et år siden, at GDPR-lovgivningen trådte i kraft. Hypen er faldet lidt, og mange er holdt op med at tænke så meget på GDPR og persondata. Men det er nu bøderne begynder at falde, og vi er nødt til at have styr på vores data, siger Kim Konstantin Sølbeck fra e-Boks.

YouSee_Lars-Glade_16-9.jpg

Det gode kontaktpunkt for YouSee v/ Lars Glade

Fysisk post hitter med en succesrate på 35 procents i YouSee’s marketing-kampagner. Men relevans og målrettet kommunikation er stadig alfa og omega og må ikke glemmes i jagten på kreativitet.

Michael_Storgaard_16-9.jpg

Fra papirbjerge til sikkert, digitalt arkiv v/ Michael Storgaard, Boligforeningen AAB

107 lokalkontorer med materiale helt tilbage fra 1940’erne blev digitaliseret for, at sikre fuld kontrol over sine data – primært de følsomme persondata.

Aura_16-9.jpg

AURA EI-handel Customer Journey Mapping v/ Linda Raufort

Når produktet ikke adskiller sig fra konkurrenterne på markedet, må man skille sig ud på andre parametre. Men hvad er vigtigt for kunderne. AURA El-handel har gennemført en Customer Journey Mapping og er i processen blevet meget klogere – både på kunderne og på sig selv.

Odense-Kommune_Birgitte-H-Paulsen_16-9.jpg

Odense kommune opnåede store besparelser med digital post v/ Birgitte Hjelm Paulsen

Efter overgangen til digital post brugte Odense kommune stadig en krone på håndtering af forsendelsen, men de resterende ni kroner til portoen kunne man nu bruge til forbedringer inden for velfærdsområdet.

Velliv_Per-Lyngh-Sorensen_16-9.jpg

Velliv leverer digital kommunikation til mere end 300.000 /v Per Lyngh Sørensen

“Vi håndterer 1,5 mio. forsendelser om året, og vi oplever ingen fejl overhovedet”. Velliv håndterer sin kommunikation med mere end 300.000 kunder via Connect-løsningen – nemt, hurtigt og fremfor alt sporbart.