How to navigate the new frontiers of technology

Teknologi og computere er drevet af logik. Og algoritme-læring handler i bund og grund bare om at gå frem trin for trin – nøjagtig som når du bager cupcakes og følger en opskrift. Se på hvordan børn griber fremtidens teknologier an!

Linda Liukas, forfatter, iværksætter og programmør

Linda Liukas brænder for computere, teknologi og kodning. For hende handler det ikke bare om at gøre teknologi til en integreret del af vores hverdag. Nej, det lyser ud af hende, at hun virkelig brænder for at formidle teknologi og forståelsen for computere og kodning på et niveau, hvor vi alle sammen får lyst og mulighed for selv at være med til at skabe udviklingen.

Linda Liukas er forfatter til børnebogen ’Hello Ruby – Adventures in Coding’ og har grundlagt det globale netværk ’Rails Girls’, hvor unge kvinder lærer at kode. Linda er vant til at arbejde med børn og ser helst at al teknologisk kommunikation formidles, så det kan forstås af børn. Der er ingen grund til at gøre det vanskeligt. En algoritme handler i bund og grund bare om at gå frem trin for trin – nøjagtig som når du bager cupcakes og følger en opskrift. Og computere findes alle vegne, de er ikke længere kun sølvgrå maskiner med en skærm. I dag er biler, tandbørster, telefoner og sågar toiletter – i hvert fald i Japan - også computere.

Linda elsker at arbejde med børn, blandt andet fordi de er mere åbne og uden fordomme og forudfattede holdninger. Derfor er der meget vi kan lære af at lytte til børnene og måske forsøge at se verden på samme måde som dem. Vi skal passe på ikke at overføre vores egen frygt for fremtiden og teknologien til vores børn, mener Linda.
 
Kunstig intelligens er den teknologi, der boomer mest i øjeblikket, og med god grund, for der ligger et kæmpe potentiale i de ting kunstig intelligens kan anvendes til. Men kunstig intelligens er bare data, der lærer af data, og der skal mennesker til at definere hvilke data, der skal indsamles og hvordan de skal fortolkes. Og det er her, Linda ser den største risiko ved kunstig intelligens. Der er nemlig en risiko for de mennesker, der arbejder med data’ene ubevidst kommer til at overføre nogle af deres egne bias i indsamlingen eller tolkningen af data’ene for eksempel, at læger altid er mænd, eller at kun kvinder kan være sygeplejersker.

Linda mener ikke, der er grund til at frygte, at teknologien og computerne vil tage over i fremtiden. Computere og teknologi er en mulighed for udvikling, som vi selv skal være med til at præge. Børnene forstår godt, hvordan elektricitet bliver til data, og hvornår hardware bliver til software. De forstår, at det er drevet af logik, og vi skal bruge computerne til det, de er bedst til – og som vi ikke selv gider – for eksempel at lægge tal sammen og sætte dem i rækkefølge. Det skal vi ikke konkurrere med computerne om. Her vil vi altid blive taberne – og det er helt i orden. Det er alligevel kedelige opgaver. Vi mennesker er bedre til følelser og kreativitet. Det skal vi forstå at udnytte, for den kunst er der nemlig ingen computere, der kan gøre os efter.