Augmented reality giver mening ud over det, man umiddelbart kan se

Verden fik øjnene op for augmented reality takket være spillet Pokémon Go. Men tekno­logien kan bruges til meget mere end bare underholdning. Mulighederne for at skabe oplevelser med virtuelle filtre påvirker både uddannelse, handel og industri.

Du skal lige til at servere en flaske australsk vin. På etiketten er der et billede af en forbryder fra 1700-tallet. Når du retter mobilkameraet mod flasken, begynder fangen at tale og fortælle om sit liv. Det er en af mange måder at bruge augmented reality på. Den skyldes vinproducenten 19 Crimes, men teknologien har langt flere anvendelsesområder end talende vinflasker.

Tænk, hvis vi kunne overføre hvad som helst fra vores fantasi til virkelighedens verden.

AR-eksperten Galit Ariel, Creative Director i bureauet Wonderlands, sammenligner det med tiden før de sociale medier og internettet. Mange opfatter stadig teknologien som noget abstrakt.

– Det er svært at fantasere om en fremtid, man ikke har oplevet. AR er stadig i sin vorden.

Men det forhindrer ikke Galit Ariel i at tale varmt om den udvikling, der venter lige om hjørnet. For hende er fordelene ved AR, at vi genopdager hverdagen gennem leg.

– Tænk, hvis vi kunne overføre hvad som helst fra vores fantasi til virkelighedens verden.

En hverdag fuld af leg

Vi møder Galit Ariel på konferencen Gather i Stockholm, hvor hun fortalte om AR-teknologiens potentiale. En af fordelene ved augmented reality frem for en virtuel virkelighed er, at du slipper for et headset, som distancerer dig fra omverdenen og folk omkring dig.

Det handler ikke om at udforske andre verdener, men om at udforske din egen virkelighed på nye måder.

– Med AR har du virkeligheden som referencepunkt, men kan samtidigt se tingene på nye måder. Det er meget mere spændende end bare at svirpe på en skærm.

En anden fordel er teknologiens fleksibilitet – du kan bruge den både med mobiltelefonen, på kontoret og med en bærbar. 

– Det handler ikke om at udforske andre verdener, men om at udforske din egen virkelighed på nye måder. Det finder jeg meget mere interessant, fordi det giver nye indtryk her og nu.

Galit Ariel var en af foredragsholderne, da konferencen Gather Festival blev afholdt for 2. gang i Stockholm. Hun talte bl.a. om AR-teknologiens muligheder for at gøre vores hverdag bedre. Foto: Jenny Leyman.

Teknologi med merværdi

Mange af de aktuelle AR-apper er baseret på enkle kommercielle funktioner, der skal få dig til at prøve tøj eller makeup, som du derefter skal købe. Den slags anvendelsesområder bidrager ikke med så meget, mener Galit Ariel. Hvis man vil bruge AR til at styrke sit varemærke, skal man i stedet skabe personlige oplevelser med reel værdi.

– Jeg er ikke interesseret i at se på dig med AR-optik for at finde ud af, hvor du har købt dit tøj, eller hvad det kostede. Men hvis du giver mig noget, som overrasker eller glæder mig eller får mig til at interagere med dig, er det helt fantastisk. 

– Vi er nødt til at spørge os selv, hvilken adfærd vi vil fremme.

Fordelene ved AR er, at vi kan genopdage hverdagen gennem leg, mener Galit Ariel. AR er meget mere spændende end bare at svirpe på en skærm. Foto: Jenny Leyman.

Hun nævner som eksempel appen Free The Love, der blev skabt i forbindelse med 50-års-jubilæet for Summer of Love i 1967, der havde sit epicenter i San Francisco. Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive udviklede sammen med Adobe en AR-app til en udstilling. Den kunne folk bruge til at placere små polygonhjerter i byen, og når man klikkede på dem, blev der vist kærlige meddelelser.

– Det passede godt til temaet og bidrog til hippie-oplevelsen. Det var det rigtige sted og den rigtige mentalitet.

Hjælpemiddel til problemløsning

Også inden for vidensoverførsel har AR-teknologien et stort potentiale. Når du retter kameraet mod en genstand, du vil vide mere om, får du adgang til fakta og visualiseringer af fx kompliceret mekanik.

Den svenske virksomhed XMReality er et konkret eksempel på, hvordan virksomheder bruger det i deres arbejde. De udvikler fjernoverførsel af viden. Brugeren kan med deres AR-værktøj rette kameraet mod en maskine og få visuelle instruktioner. Det er en tjeneste, der kan hjælpe mange og spare en masse tid og energi.

Med AR kan vi ændre vores måde at lege, spille og interagere på, men også lære noget og bruge teknologien. At der findes et potentiale, viser sig ikke mindst ved, at hele 380 mio. brugere i 2016 jagede Squirtle, Pikachu og alle de andre figurer, da Pokémon Go var mest populært.

 

Fem eksempler på augmented reality

1. American Airlines. Det amerikanske flyselskab har en app, der viser realtidsinformation i lufthavnen. Med den kan du se, hvor det nærmeste toilet og den nærmeste café ligger, og blive guidet til din gate.

2. XMReality. Denne svenske virksomhed har udviklet en applikation til fjernvejledning. På den måde kan industriarbejdere bl.a. få hjælp til reparationer.

3. Sephoras makeup-app. Mange finder først ud af, om en makeup fungerer, når de prøver den i butikken. Med Sephoras app kan brugeren teste makeuppen uden at skulle besøge butikken.

4. IKEA Place. Er du på udkig efter en ny lænestol, men er usikker på, om den vil passe i din stue? Det har IKEA rådet bod på med sit AR-katalog, som gør det muligt at se, hvordan deres møbler vil tage sig ud i dit hjem.

5. Gillettes skæg-app. Er du usikker på, hvad der vil klæde dig bedst, en moustache, som ville være Salvador Dali værdig, eller et skovhuggerskæg? Inden du satser på et dristigt skæg kan du med Gillettes app finde ud af, hvordan du vil se ud med en række forskellige skægtyper.