Guldnyckeln – Sveriges største direct marketing-fest

I over 30 år er svenske reklamebureauer, kunder og leverandører mødtes for at udpege den mest effektive kommunikation i Sverige. Konkurrencen hedder Guldnyckeln, og bare det at blive nomineret er et bevis på, at man udnyttet sin marketinginvestering på en smart måde.

pekka_875x580.jpg

Guldnyckelns inspirationsdag 2013 bestod af fire korte, men intensive inspirationssessions, hvor flere foredragsholdere talte om, hvad der sker i branchen i dag, og hvor den er på vej hen. Dagen spændte over mange områder og interesser. Men fælles for alle talere var den tilbagevendende diskussionen omkring, hvordan man arbejder med kundeloyalitet i et transparent samfund.

God service er markedsføring
Dr. Nicola Millard, fremtidsforsker hos British Telecom med fokus på kundeoplevelser, talte om, hvor vigtigt det er at bruge de nye tekniske innovationer til at skabe en dialog med de enkelte kunder.
– Men husk. Det er ligegyldigt, hvor god din kommunikation er, hvis din organisation ikke er kundeorienteret. God service er markedsføring, og markedsføring er god service, sagde hun.

”Vær dig selv”
Jerry Engström, marketingchef hos svenske Fjäll­räven, havde flere håndgribelige tips.
– Vær jer selv, vær relevante, og involver folk. Fortæl det, I selv kunne have sagt omkring lejerbålet oppe på fjeldet, sagde han.
Dagens hovedtaler var Sir Terry Leahy, tidligere adm. dir. for det britiske Tesco, der i dag er verdens næststørste detailhandelskæde.
Hvad var det så, der gjorde Tesco til en succes?
– Vi lod på et tidligt tidspunkt kundeindsigt være grundlæggende for virksomhedens forretningsudvikling. At forstå omverdenen, og hvad det er, kunderne vil have, er ekstremt vigtigt, sagde han.

Dialog skaber viden
Sir Terry Leahy er manden bag et af verdens mest avancerede loyalitetsprogrammer og forfatter til bogen ”Management in ten words”.
– Skab en dialog mellem dig og kunden for at forstå, hvad det er, kunden vil have. Det er sådan, din virksomhed opbygger kundeloyalitet, sagde han.

Du skal holde dig i bevægelse, hvis du vil overleve
Afslutningsvis talte Stefan Engeseth om Sharkonomics. Hans tese er, at i naturen overlever kun de stærkeste eller smarteste.
– Hajerne skal hele tiden holde sig i bevægelse for at overleve. Det gør de fleste markedsledende virksomheder ikke, sagde han.
Det skyldes, at de er stivnet engang i fortiden og tror, at de er noget, de ikke er. Og til sidst kommer der en udfordrer og opsluger dem.
De bliver hajføde.