samrt_communication_day_DKL.jpg

Lars Kirstein, administrerende direktør for Strålfors Information Logistics A/S, indledte Smart Communication Day med at byde velkommen til det fyldte lokale. Han præsenterede nogle af Strålfors' konkurrencefordele og fortalte kort om Access, den nye portal, som Strålfors har udviklet for at gøre det muligt at effektivisere kommunikationen yderligere.

Anne-Lise Heidelberg, chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening, fortalte om, hvordan e-feriekortet var blevet til virkelighed. Det blev et lærerigt indblik i arbejdsprocessen og fordelene ved et nyt elektronisk system.
– Den største gevinst er, at behandlingen af 600.000 lønmodtageres feriekort nu sker med en betydelig enklere administration. Vi sparer tid og porto, og det er nemmere at få en statistik frem.
Blandt projektets succesfaktorer nævnte Anne-Lise Heidelberg ret kompetence på ret tidspunkt.
– Vi har haft et tæt og rigtig godt samarbejde, hvor der var god kemi alle parter imellem.

Malene Lindgren, marketingkoordinator hos Ikano Bank, fortalte om, hvordan de nåede til den erkendelse, at kombinerede udsendelser gav den størst effekt.
– Vores kunder har forskellige behov, og vi benytter nu flere kanaler at kommunikere via.

Man skal turde kombinere papir og digitalt

Dagens første keynote, Tim Frank Andersen, bestyrelsesformand og partner for In2media, indledte med de beroligende ord:
– Jeg står ikke her for at sige, at papiret er dødt. Det spørgsmål, vi i stedet skal stille os selv, er: hvordan kobler vi de trykte mediere sammen med de digitale? Det er ikke et enten eller, men et både og.
Tim Frank Andersen fortalte om de seneste teknologiske udviklinger og om betydningen af at skabe nye og spændende sammenhænge. Det handler ikke bare om at flytte indhold fra papir til et digitalt medie, men om at tilføre og videreudvikle. Mulighederne ved at integrere for eksempel QR-kode i print betyder, at skridtet fra tilbud til konkret handling bliver mindre og mindre.
– Konceptet med, at vi som forbrugere skal kunne agere hurtigt og på stedet tage en beslutning om at købe, er på stærk fremmarch.
Under foredraget opmuntrede Tim Frank Andersen til at turde kombinere og koble papir sammen med det digitale.
– Med de nye brugervenlige skærmenheder og teknologier vil vi kunne finde flere og flere forretningsmuligheder og muligheder for instant call to action.

Smart Communication Day handlede også om kunsten at nå ud og få folk til at lytte. Dagens anden keynote, retorikeksperten Elaine Bergqvist, fokuserede på de signaler, vi sender med vores tøj, kropssprog og stemmeføring. Hovedbudskabet: brug dit ydre strategisk, og indse, at vi alle bærer rundt på fordomme og stereotyper, hvilket påvirker os, når vi træffer andre mennesker.