Sådan møder Strålfors e-handlen

Bo_Zetterqvist_PostNord_L.jpg

Men hvorfor netop e-handel?
– Alle virksomheder eksponeres på nettet på en eller anden måde. Trenden i dag er, at alle større detailhandelskæder har eller anskaffer sig en e-handelsdel, siger Bo Zetterqvist, forretningsudvikler hos PostNord.
Han ser også klare tendenser inden for virksomheder, der pr. tradition har arbejdet som business to business. De tager stadig oftere også skridtet videre til forbrugeren.

E-handlernes briller

En anden målgruppe er de traditionelle postordrevirksomheder, der allerede i dag er store kunder hos PostNord.
– De vil uden tvivl også gå mere og mere over til e-handel, siger Bo Zetterqvist.
Som et første skridt har PostNord analyseret behovet.
– Vi har taget e-handlernes briller på og forsøgt at skærpe os, så vi bliver mere homogene som leverandør.
Han giver et simpelt, men alligevel sigende eksempel:
– Vores kunder kan undre sig over, hvorfor vi henter breve med én bil og pakker med en anden. Og det er jo et helt berettiget spørgsmål, som tydeligt viser, hvad vi skal blive bedre til.
Ved at tale med kunder, søge efter viden internt og diskutere fremtiden med potentielle partnere er PostNord kommet frem til fire spørgsmål, der er centrale for en ­e-handler:

• Hvordan skal vi markedsføre os?
  • Hvordan skal vi håndtere den interne logistik?
  • Hvordan skal vi distribuere?
  • Hvordan skal vi administrere betalingsspørgsmålet?

Hvad gør I nu?

– Vi danner et virtuelt forretningsområde. Det betyder, at vi indsamler e-handelskompetencen fra samtlige forretningsområder og samler den til et homogent tilbud til e-handlerne, siger Bo Zetterqvist og fortsætter:
– Vi vil møde kunden med hele vores tilbudsportefølje, og vi skal blive dygtigere til at synliggøre det. Derfor bliver vi nødt til at vide: Hvordan ser PostNords samlede markedskommunikation ud? Hvordan ser vores salgsmøder ud? Hvor er der behov for ekstra personale? Hvad kan vi tilbyde af betalingsløsninger?
Han mener, at PostNord har resurserne til at gøre meget i eget regi – eller sammen med en partner.
– I visse tilfælde vil vi måske til og med pege på andre aktører, der kan løse det bedre end vi.

• Hvorfor skal man vælge PostNord som leverandør?

– Vi er måske en lille spiller internationalt, men vi er den største aktør på det nordiske marked, som er meget interessant for spillere fra de store markeder på kontinentet, siger Bo Zetterqvist.