Med e-Boks ind i fremtiden

DSC_7180.jpg

e-Boks har gennemgået en kraftig udvikling i løbet af de sidste par år. Der er nu 3 mio. danskere, der modtager post i e-Boks. Samtidig er løsningen blevet udviklet fra en ren arkivløsning til en kommunikationsløsning.
Thomas Keller, som er salgs- og partnerchef i e-Boks og har været med til at opbygge selskabet siden 2002, hvor e-Boks havde 25.000 brugere.
– Mit mål med denne dag har været, at det først og fremmest skulle være en dag, hvor vi kan lære af hinanden og se på, hvordan andre virksomheder arbejder med disse spørgsmål, sagde han. 

Fuld offentlig digitalisering

Michael Busk-Jepsen er kontorchef i Center for Digitalisering og Indkøb (CODI) i Økonomistyrelsen. CODI bidrager til at effektivisere den offentlige sektor gennem fælles løsninger – typisk indebærer det fælles indkøb, standardisering – og et element af digitalisering. Han talte under overskriften ”Den offentlige postløsning – fuld offentlig digitalisering”.
– Regeringen og KL er enige om, at al relevant post fra kommunerne skal kunne modtages via den offentlige postløsning inden udgangen af 2012. Herved vil der årligt kunne frigøres ressourcer i kommunerne, svarende til 105 mio. kr. i 2011, stigende til 465,8 mio. kr. ved fuld indfasning i 2015, fortalte han.

e-Boks, en del af strategien

Jens Galatius har arbejdet mere end 30 år inden for it- og finanssektoren, heraf de sidste 3 år hos Tryg, bl.a. med ansvar for salg, kunde og e-businesssystemer og -processer.
Han fortalte i løbet af dagen om de udfordringer, som Tryg er støt på under arbejdet med digitalisering.
– Tryg arbejder målrettet med at digitalisere sin forretning og kommunikation med kunderne. Mere end 1.500 medarbejdere i Danmark arbejder nu papirløst, og kommunikationen med kunderne vil over de kommende år blive mere og mere digital. e-Boks spiller en central rolle i denne strategi, da ca. 25 % af kunderne allerede har tilmeldt sig e-Boks, fortalte han.

Hvordan ser fremtiden ud?

Den digitale kommunikation er et af de områder, hvor fremtiden næsten har overhalet nutiden. Internet, mobiltelefoni og sociale medier har i løbet af ingen tid formået at blive en naturlig ting i danskernes hverdag. Og det fortsætter. Carsten Beck, fremtidsforsker ved Instituttet for Fremtidsforskning, talte om dette emne:
– Vi bliver ustandselig bombarderet med nye tilbud. Derfor er der et stigende behov for at se på, hvem der vinder, og hvem der taber denne kamp om opmærksomheden. Det er nødvendigt at se på, hvordan danskernes hverdag ser ud i en fremtid, hvor den digitale kommunikation gennemsyrer alt. Hvem vinder, og hvem taber kampen, kunne han godt tænke sig at vide.

Paneldiskussion med mange spørgsmål

Seminaret blev afsluttet med en paneldiskussion omkring vigtige breve i e-Boks.
Panelet bestod af Jens Møller Thomsen, chefkonsulent hos TDC, Anders Schmidt Hansen, marketingchef i ATP, Jesper Høi Jensen, chef for kundekommunikation hos PFA Pension, samt Thomas Keller, salgs- og partnerchef hos e-Boks. Dirigent var Per Falkeborg, account manager hos Post Danmark eKommunikation.
Nogle af de spørgsmål, der blev behandlet her, var, om e-Boks egentlig bare var at sætte strøm til et gammeldags papirarkiv; om man mister kunderelationerne, når man går fra papir- til elektroniske løsninger; samt hvornår tovejskommunikation bliver mulig i e-Boks.