3-1_SJ_3D_HERO2.jpg

3D-print giver hurtigere service og bedre funktionalitet

Når producenterne holder op med at producere reservedele, får SJ et problem. Men takket være 3D-print kan SJ nu få køretøjerne færdige til tiden på sine værksteder – og på en nem måde forbedre produkter, der ikke lever op til forventningerne.

SJ er den markedsførende togoperatør i Sverige. Selskabet kører med hurtigtog og nattog mellem større byer i Sverige og hovedstæder i Skandinavien. SJ kører også på kortere strækninger med regionaltog.

Utfordringen

Da jernbanevogne har meget lang teknisk levetid, opstår der ofte problemer, når leverandører forsvinder, eller der ikke længere produceres reservedele. Det kan betyde, at vogne bliver stående i længere tid på grund af småfejl, som i virkeligheden hurtigt kunne være afhjulpet. 

Der er også produkter, hvor SJ ikke er helt tilfreds med funktionaliteten. Det gælder f.eks. en toiletpapirholder, som ofte falder af og forsvinder, i de forholdsvis nye SJ 3000-tog.

– Vi har vogne, der står på værksted og venter på reservedele, vi ikke kan skaffe. Alternativet er at have vogne kørende med f.eks. et låst toilet, siger Anders Gustafsson, chef for store projekter i SJ's køretøjsafdeling.

Man har historisk været nødt til at løse problemet ved at finde nye leverandører eller ombygge vognene for at kunne bruge lignende dele. Men nu giver udviklingen af 3D-print nye muligheder.

Løsningen

SJ besluttede at starte et projekt med 3D-print for at skaffe de reservedele, man ikke kunne finde leverandører til, og kom ved et tilfælde i kontakt med PostNord Strålfors.

– Vi opdagede, at PostNord Strålfors var begyndt at arbejde med 3D-print. Det var naturligt at indlede et samarbejde, fordi vi har de samme interesser og drivkræfter.

Det er virkelig et godt samarbejde, der er med til at udvikle kapacitet og viden på området.

SJ er i første omgang begyndt at printe reservedele til personvogne og til X55-tog eller SJ 3000, som de også kaldes. SJ har indtil videre 3D-printet en halv snes produkter som f.eks. ventilationsgitre, rullegardinholdere og dæksler til stikkontakter. Man har primært printet, fordi der ikke findes reservedelsleverandører, men man har også udviklet en toiletpapirholder til SJ 3000-tog ved hjælp af 3D-printede prototyper.

De gamle holdere erstattes nu med nye.

Toalettrullehållarna på SJ 3000-tågen ställde till med problem för SJ då de hela tiden lossnade och försvann. Därför produktutvecklade SJ en helt ny lösning med hjälp av PostNord Strålfors och 3D-printade prototyper. De gamla hållarna ersätts nu med 3D-printade hållare.

– Samarbejdet med PostNord Strålfors har på meget kort tid gjort det muligt for os at 3D-printe reservedele, siger Anders Gustafsson fra SJ.

– Det var blevet meget dyrt med traditionelle fremstillingsmetoder. Med 3D-print kan man lave flere forskellige prototyper i løbet af et par timer og teste sig frem til den løsning, der fungerer bedst.

SJ bestiller de forskellige produkter via PostNord Strålfors' 3D-portal.

– Ingen af os i SJ, som har været involveret i 3D-projekterne, har viden om design eller CAD. Men det er heller ikke nødvendigt med 3D-portalen, hvor det er meget nemt at oprette projekter og følge, hvordan det går, siger Anders Gustafsson.

SJ får i stedet design- og CAD-ekspertise fra PostNord Strålfors, som via portalen hjælper med at tegne produktet, anbefale egnede materialer og foreslå designforbedringer.

– Det er virkelig et godt samarbejde, der er med til at udvikle kapacitet og viden på området.

3D-print øger vores evne til at få komplette vogne på skinner til tiden og giver et bedre kundemiljø uden ødelagte dele eller f.eks. manglende kopholdere. Det vil på sigt betyde, at vi har færre vogne på værksted, siger Anders Gustafsson.

Resultatet

Det gik meget hurtigere at få reservedele, end SJ havde forventet.

– Teknologien er langt mere moden, end vi anede. Vi troede, det ville tage mindst et år bare at producere prototyper. Men i løbet af nogle få måneder var de første reservedele klar til montering.
Den nye teknologi har løst SJ's primære problem.

– Vi har modtaget en række dele, vi tidligere manglede og ikke kunne skaffe. Vi har i løbet af det første år nået at lave en halv snes produkter.

Selv problemer med manglende funktionalitet har vi løst – toiletpapirholderen er efter produktudviklingen ikke længere et problem. Den nyudviklede holder falder ikke så nemt af, og SJ har bestilt en hel serie hos PostNord Strålfors.

SJ sparer tid og på sigt også penge ved at 3D-printe reservedele. Men frem for alt kan SJ bedre udnytte togvognene.

– 3D-print øger vores evne til at få komplette vogne på skinner til tiden og giver et bedre kundemiljø uden ødelagte dele eller f.eks. manglende kopholdere. Det vil på sigt betyde, at vi har færre vogne på værksted, siger Anders Gustafsson.

Fremtiden

De første reservedele, man 3D-printede, var ret enkle produkter. Men i løbet af 2019 begynder man også at udvikle mere avancerede dele, der er afgørende for driften og derfor påvirker sikkerheden.

– De skal igennem en omfattende godkendelsesproces.

Antallet af 3D-printede produkter vil kun stige med tiden, mener Anders Gustafsson. Og på længere sigt kan teknologien effektivisere håndteringen af reservedele og minimere lagerbeholdningen.

– Der findes tusindvis af reservedele til et tog, og i dag er det næsten sådan, at vi køber et ekstra tog, der bare lægges på lager. Derfor tror jeg, vi gradvist vil gå fra lagerførte reservedele til et virtuelt lager, hvor man printer reservedelene efter behov – i hvert fald når det gælder mindre komplicerede dele.

Print hvad som helst

3D-print er ekstremt hurtigere og ekstremt billigere end traditionelle fremstillingsmetoder som f.eks. støbning. Pludselig er det økonomisk overkommeligt at fremstille et enkelt eksemplar af et produkt.

Læs mere om vores 3D Solutions

Relaterede kundecases

Filip-Sandberg_Glenair-Nordic_875x500.jpg

Nemmere salgsproces med 3D-print

Med 3D-printede prototyper kan Glenair Nordic vise sine kunder, hvordan et kundetilpasset produkt vil fungere i virkeligheden. – Det er en meget stor hjælp i salgsprocessen, siger Filip Sandberg, teknisk salgschef.