IKANO-bank_Hero_3-1_NY.jpg

Hurtig og nem platform til digitale fakturaer

Ikano Bank opfylder kundernes behov med en ny digital platform fra PostNord Strålfors. I dag sender banken nemt fakturaer via Vipps, mobilfaktura, e-faktura og Digipost i Norge.

– Vi har købt en omnikanalløsning til fakturaer, som sikrer, at de havner dér, hvor slutkunderne ønsker, fortæller Christian Gagnum, Head of Retail Partners & Direct to Consumer i Ikano Bank AB i Norge.

Virksomheden

Ikano Bank leverer finansieringsløsninger til flere store samarbejdspartnere. Det drejer sig f.eks. om loyalitetsprogrammer, kundekort, fakturaløsninger og kundetilpassede salgsfinansieringsløsninger. Der udsendes hver måned i alt 80.000-100.000 fakturaer i Norge for varemærker som Ikea, Shell, Lindex og Coop samt en række af bankens egne produkter.

– Vi har også slutkunder under vores eget varemærke, fortæller Christian Gagnum.

– Til privatkunder omfatter vores bankløsninger produkter som refinansiering, forbrugslån og kreditkort. I forbindelse med erhvervskunder har vi specialiseret os i leasing og fakturaløsninger til en række forskellige brancher.

"Vores erfaring med PostNord Strålfors er, at de er proaktive. De er gode til at udvikle nye løsninger og få os til at se vores reelle behov," siger Christian Gagnum.

Udfordringen

Flere og flere kunder efterspurgte muligheden for at kommunikere via digitale kanaler som f.eks. Vipps, mobilfaktura, e-faktura og Digipost.

– Vi havde brug for en løsning, der sikrede, at alle fakturaer havnede dér, hvor slutkunderne ønsker, fortæller Christian Gagnum.

Ikano Bank har et stort ønske om at flytte så meget som muligt til digitale flow. Det handler naturligvis om penge, men er også vigtigt i forbindelse med bæredygtighedsarbejdet.

– Vi tror, at papir er på vej ud. Derfor tager vi nu et gebyr for papirfakturaer.

Der er andre fordele ved digitale kanaler, end at Ikano Bank sparer porto og omkostninger til print.

Christian Gagnum er ansvarlig for alle private produkter hos Ikano Bank i NorgeChristian Gagnum er ansvarlig for alle produkter til private i Ikano Bank i Norge og arbejder med alt lige fra salgsinitiativer og budgetter til markedsføring.

– Vi vil gerne selv blive mere digitale og træffe beslutninger på det rigtige grundlag. Med digitaliseret kommunikation bliver både rapportering og statistik meget bedre, siger Christian Gagnum.

Det øger desuden betalingsviljen, og betalingerne sker hurtigere.

– Nu om dage kan et brev nemt forsvinde. Man mister det, og så bliver betalingen forsinket.

Løsningen

Ikano Bank i Norge har købt en omnikanalløsning til fakturaer, som gør det muligt at sende administrativ kommunikation, der er helt baseret på slutkundens valg.

Løsningen blev lanceret i sommeren 2019 og er skræddersyet til Ikano Banks behov.

– Vi har arbejdet tæt sammen og defineret projektet sammen med PostNord Strålfors, men de har gjort hele arbejdet, fortæller Christian Gagnum.

Ikano Bank har nu en digital platform, som nemt fordeler fakturaerne efter slutkundernes valg. Det eneste, banken skal gøre, er at teste fakturafilerne, inden fakturaerne sendes ud.

– Det er helt fantastisk, og det var vigtigt for os, at PostNord Strålfors kunne drive det hele selv, fordi vi har begrænsede ressourcer til den slags projekter.

Resultat

– Vi er meget tilfredse med, at vi med den nye løsning kan opfylde vores kunders behov for nemmere og bedre kommunikationsveje. Vi er nået langt, men kommer naturligvis til at tale endnu mere med kunderne for at høre, om de savner noget, siger Christian Gagnum.

Han roser PostNord Strålfors i forbindelse med projektet.

– Det er en erfaren aktør, som har bidraget med unikke specialkompetencer. De kender Ikano Bank rigtig godt, og det har gjort det muligt for os at få et system, der er helt tilpasset til vores behov.

Christian Gagnum konstaterer, at kunderne har fokus på netop deres kommunikation et øjeblik hver måned.

– Jo mere relevante og tydelige, vi er i det øjeblik, jo bedre lytter de. Så fakturaen er en vigtig kommunikationskanal for os.

Fremtiden

Ikano Banks næste skridt kunne være segmentering og tilpassede udsendelser.

– Vi er endnu ikke begyndt, men flere og bedre data gør flere ting mulige, siger Christian Gagnum.

– Større kundetilfredshed har høj prioritet hos os. Derfor er vi også interesserede i alt, hvad der gør det lettere og bedre for kunderne, siger han.

Betalingsløsninger

Betalingsløsninger fra PostNord Strålfors gir deg en sikker betalingstjeneste for fakturaer i Omnikanal. Betalingsløsninger gjør komplekse fakturabetalinger enklere. Du kan la kundene bestemme sin fakturahåndtering – hvordan, hvor og når.

Betalingsløsninger

Relaterede løsninger

Mobilfaktura-16-9.jpg

Mobile Invoice

I dag har vi altid mobilen med os, og hvis vi får en SMS, håndterer vi det direkte. Med Mobile Invoice bliver du betalt hurtigere, og dine kunder bliver mere tilfredse, fordi de selv kan bestemme, hvornår og hvordan de vil betale.

eArchive-16-9_2.jpg

eArchive

Med eArchive kan du nemt lagre al indgående og udgående fysisk og digital kommunikation både manuelt og automatisk. Sådan reduceres datahåndtering. Det giver mere effektive processer, som forbedrer kundeoplevelsen.

mobile-pay-16-9.jpg

MobilePay

Teknologien har gjort det nemmere for dine kunder at betale regninger. Når du sender fakturaen kan du samtidig sende en betalingsanmodning via MobilePay, som din kunde så blot skal godkende – og straks derefter er betalingen sket.