Ikano-Bank_Hero_3-1.jpg Ikano-Bank_16-9.jpg

Digital partner med et langt og tæt samarbejde

En Omnichannel-løsning fra PostNord Strålfors giver både tids- og omkostningsbesparelser for Ikano Bank. Den understøtter også virksomhedens bæredygtighedsarbejde. Nøglen er et langsigtet partnerskab, hvor man udvikler sig sammen.

Brancher Finance / Forsikring


Ikano Bank AB er en del af den internationale Ikano Group og opererer inden for områderne banktjenester og finansielle tjenester, forsikring, ejendoms- og boligudvikling, industri med mere.

Peter Carlsson, Head of Operations ServicesPeter Carlsson, Head of Operations Services– Uden for Sveriges grænser er der ikke mange, der ved, at Ikano Bank blev etableret af IKEAs grundlægger Ingvar Kamprad, siger Peter Carlsson, Head of Operations Services.

Ikano Bank henvender sig både til private og virksomheder og tilbyder private lån, kreditkort, opsparing, factoring, erhvervsleasing og salgsfinansiering. Det nordiske hovedkontor ligger i Malmö-bydelen Hyllie, i nærheden af Øresundsbroen og kontinentet.

Langt og tæt samarbejde med stor tillid

Ikano Bank og PostNord Strålfors har haft et succesrigt samarbejde i mere end 20 år.

Tidligere har samarbejdet overvejende bestået af fysisk kommunikation, men i dag handler det om at yde støtte til Ikano Bank med kommunikation, der gør det muligt at møde kunderne digitalt og personligt, samtidig med at kundeoplevelsen fastholdes.

– En langsigtet kunderelation, der med tiden udvikler sig til et partnerskab, er udtryk for gensidig forståelse og tillid. Vi håber og tror på, at vi som leverandør skaber de bedste forudsætninger for, at Ikano Bank kan få succes med sin digitaliseringsstrategi, siger Mia Jansson, Nordic Key Account Manager i PostNord Strålfors.

– Verden ændrer sig hurtigt, og der er fuld fart på derude. Derfor har vi brug for en stærk partner, som vi er tæt på og kan udvikle os sammen med.

Optimerede flow både fysisk og digitalt

Lasse Bengtsson, Output Manager mot Ikano Banks nordiska marknadLasse Bengtsson, Output Manager på Ikano BankLasse Bengtsson arbejder som Output Manager på Ikano Banks nordiske marked. Han har ansvaret for at strømline bankens processer, reducere papirforbruget både internt og eksternt og fremme den digitale omstilling.

– Det er en lang rejse, der begyndte allerede i 1995, og som involverer flere afdelinger hos os, siger Lasse Bengtsson.

Ikano Bank er begyndt at kommunikere via digitale postkasser, optimere fysiske flow, øge tempoet i forbindelse med elektroniske fakturaer og arkivere al kommunikation digitalt, så den bliver lettilgængelig via Mine Sider og andre apps, der udvikles.

– PostNord Strålfors har mange løsninger, der hjælper os, som Access Interactive, eArkiv och We Mail. Med disse løsninger kan vi sende elektroniske fakturaer og bruge digitale postkasser, som Kivra i Sverige, siger Lasse Bengtsson.

Takket være partnerskabet med PostNord Strålfors får Ikano Bank de nødvendige ressourcer og værktøjer til at kunne forlade de gamle systemer. I alt udviklingsarbejde ligger fokus på at fastholde den gode kundeoplevelse og omstillingen fra manuel håndtering til mere digitale processer.

Digitaliseringen giver større relevans

– Det er altid vores endelige mål at blive mere tilgængelige for kunderne, siger Peter Carlsson fra Ikano Bank og fortsætter:

– Verden ændrer sig hurtigt, og der er fuld fart på derude. Derfor har vi brug for en stærk partner, som vi er tæt på og kan udvikle os sammen med.

Mia Jansson fra PostNord Strålfors understreger, hvor vigtigt det er at værne om gode relationer, men ikke stagnere i disse som leverandør.

– For så vil man nok ikke være relevant i fremtiden. Det kræver mod at give slip på det sikre, der har fungeret, og have tillid til sin partner, når man tager skridtet.

Nordisk aftale med lokale variationer

– Ikano Bank og PostNord Strålfors har en nordisk aftale med en klar styringsmodel. Det betyder, at løsningerne om muligt optimeres på nordisk niveau, men at hvert land har lokale kontaktflader mellem sælgere og bestillere samt mulighed for at implementere tjenester og løsninger, der netop er lokale.

Eksempler på dette er digitale postkasser i Sverige, Norge og Finland og en dialog om betalingsløsninger i Danmark.

– I PostNord Strålfors har vi en partner, som vi er glade for at tage rejsen sammen med, som vi stoler på og har et godt samarbejde med. En partner til det hele, siger Lasse Bengtsson.

Besparelser på flere områder

Omnichannel-løsningen har ført til både tids- og omkostningsbesparelser og har også bidraget til Ikano Banks bæredygtighedsarbejde.

Stefan Karlsson, Sustainability Project Manager, Ikano Bank ABStefan Karlsson, Sustainability Project Manager, Ikano Bank AB– Digitalisering skaber nye muligheder og hjælper os med at blive mere effektive, forbedre vores service over for kunderne og reducere vores klimapåvirkning, siger Stefan Karlsson, Sustainability Project Manager, Ikano Bank AB.

Der er flere aspekter i forbindelse med digitalisering end reducerede papirmængder i udsendelser. Ikano Bank oplever bl.a., at banken kan opnå yderligere besparelser i form af mindre arkiveringsplads ved at gå fra fysisk til digital opbevaring.

– Vi vil med tiden også kunne finde dokumenter lettere og mere effektivt end tidligere. De oplysninger, vi normalt sender ud i fysisk form, kan nu lettere gøres tilgængelige i vores digitale kanaler, når kunden har brug for oplysningerne, siger Stefan Karlsson.

Ikano Bank fokuserer bl.a. på energiforbrug i forbindelse med digitalisering af virksomheden.

– Vi arbejder på at sikre vedvarende energi i hele flowet. Her kan vi se, at vi bliver nødt til at lære mere og mere på rejsen og blive i stand til at identificere nye områder, der vil kunne hjælpe os med at blive endnu mere effektive, tilbyde endnu bedre kundeservice og samtidig reducere vores klimapåvirkning.

Reduceret papirforbrug

Ikano Bank har indsamlet grunddata om f.eks. vand-, energi-, varme-, køle- og papirforbrug fra 2018 og frem.

– Vi bruger disse data til at forstå og foretage de rigtige prioriteringer i fremtiden, siger Stefan Karlsson. Vi har f.eks. reduceret vores interne papirforbrug med 7,1 ton fra 2018 til 2020.

– Bæredygtighed betyder meget for os alle, og vi kan se, at vi spiller en vigtig rolle og kan påvirke udviklingen i retning af et mere bæredygtigt samfund, hvor vi alle gerne vil være og arbejde sammen, siger Stefan Karlsson.

Lettere for kundeservice

Andrea Flygare i Ikano Bank i Malmö arbejder som Team Manager for Customer Operations i Norge. Hun fortæller, at kundeserviceteamet bruger Strålfors dagligt, fordi de har nem adgang til kundernes fakturaer i det elektroniske arkiv.

– Vi kan også sende fakturaer via Digipost og via e-mail til vores Coop-kunder. Det er en klar forbedring, siger Andrea Flygare.

Andrea Flygare, Team Manager for Custom Operations I Norge
Andrea Flygare (til højre), Team Manager for Customer Operations i Norge.

En partner til al kommunikation

I Ikano Bank er man enige om, at fremtiden ser lys ud. Virksomheden har begivet sig ud på en spændende digitaliseringsrejse med et klart kundefokus.

– I PostNord Strålfors har vi en partner, som vi er glade for at tage rejsen sammen med, som vi stoler på og har et godt samarbejde med. En partner til det hele, siger Lasse Bengtsson.

FAKTA OM Ikano Bank

  • Kund: Ikano Bank i Norden plus Storbritannien.
  • Udfordringen: Omstilling fra et gammelt IT-miljø, men med samme træfsikkerhed som i den fysiske kommunikation, og udfordringen med at skabe en sammenhængende løsning, der kan håndtere lokale variationer tilpasset de forskellige markeder.
  • Løsningen: En Omnichannel-løsning, der bl.a. omfatter Access Interactive, eArkiv med tilknytning til Mine sider og We Mail. Løsningen gør det bl.a. muligt at sende elektroniske fakturaer og bruge digitale postkasser som Kivra i Sverige.
  • Resultatet: Løsningen sparer både tid og penge for Ikano Bank og leverer en digitaliseret kunderejse, der gør det muligt at tilbyde kommunikation på kundernes præmisser – samtidig med at kundeoplevelsen fastholdes.
Mia Jansson, Key account manager
Mia Jansson
Nordic Key Account Manager, PostNord Strålfors

– En langsigtet kunderelation, der med tiden udvikler sig til et partnerskab, er udtryk for gensidig forståelse og tillid. Vi håber og tror på, at vi som leverandør skaber de bedste forudsætninger for, at Ikano Bank kan få succes med sin digitaliseringsstrategi, siger Mia Jansson, Nordic Key Account Manager i PostNord Strålfors.

Løsninger anvendt i projektet

Kundeinterface for dokument layout

Kundeinterface for dokument layout

Væk jeres kunders interesse for jeres udsendelser! Gør kundeoplevelsen bedre ved at tilpasse kommunikationen til den enkelte modtager. Både med hensyn til indhold og kommunikationskanal.

eArkiv

eArkiv

Med eArkiv kan du nemt lagre al indgående og udgående fysisk og digital kommunikation både manuelt og automatisk. Sådan reduceres datahåndtering. Det giver mere effektive processer, som forbedrer kundeoplevelsen.

We-mail_16-9.jpg

We Mail

Med We Mail kan du nemt og fleksibelt sende både dine daglige breve og større udsendelser til mange kunder. PostNord Strålfors printer, kuverterer og distribuerer dine breve – både i Danmark og udlandet. Du kan også bruge We Mail til at sende breve til dine kunders e-Boks.

Newsletter-Bg_3-1_DK_20200831.jpg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få spændende artikler og interviews med fokus på det nyeste inden for kundekommunikation.

Kom i gang!