Coop: ”Det enkelte medlem er unikt og skal kunne mærke det”

Coop er en af Sveriges største dagligvarekæder. Med lidt over tre millioner medlemmer er det en stor udfordring at udarbejde det rette tilbud til den rette person. 
– Det enkelte medlem er unikt og skal kunne mærke det, siger Jonas Taube, chef for kampagnestrategi og reklameproduktion hos Coop.

coop_jonas_taube01_Stralfors_VNN_875x580.jpg.jpg

Virksomheden

Coop er et medlemskooperativ, som blev stiftet i 1899 til fremme af rene og uforfalskede varer. Dagligvarekæden har fortsat stort fokus på bæredygtighed, hvilket afspejler sig i såvel de varer, der findes i butikkerne, som i virksomhedens kundekommunikation. I dag har man lidt over 700 butikker spredt over hele Sverige.

Udfordringen

Med lidt over tre millioner medlemmer er det en udfordring at tilpasse kampagner og anden kundekommunikation til kundens livsstil og præferencer. Børnefamilier er den primære målgruppe.
– Børnefamilier handler meget og har tit småt med tid; det er en målgruppe, som vi kan lette hverdagen for, siger Jonas Taube. For at udvide kundeoplevelsen arbejder Coop med at flette fysiske udsendelser sammen med den kundekommunikation, som foregår i de digitale kanaler.
Coop vil også være på forkant, når det handler om at gøre økologiske produkter tilgængelige for alle. Målet er, at 20 procent af al den mad, dagligvarekæden sælger, skal være økologisk i 2020.
– Vi ønsker at forstå kunden og at imødekomme kundens behov i alt, hvad vi gør; for os er dette en vigtig del af, hvordan vi ser på bæredygtighed, siger Jonas Taube.

Løsningen

Ud over en mange gange prisbelønnet kundeavis, som udsendes i næsten en million eksemplarer hver måned, producerer Coop cirka fire millioner reklameblade om ugen. Alt fra adresseløse reklameblade til adresserede udsendelser med kundespecifikke tilbud laves inhouse.
Postnord Strålfors er Coops strategiske partner og fungerer som rådgiver, når det handler om kundekommunikationen. Samarbejdet indebærer i praksis, at Postnord Strålfors løbende arbejder sammen med Coop på at levere bedre og mere omkostningseffektiv kundekommunikation, forbedre leveringstiderne og have styr på økonomien og miljøpåvirkningen.

Resultatet

Stort set al adresseret direkte reklame printes nu i firfarver direkte på hvidt papir. Tekstfilerne leveres separat, og billederne hentes via skyen for at kunne matche indholdet til modtageren.
– For os er det en stor ændring. Når det gælder den adresserede kommunikation, er vi gået fra segmentering med en række forvalgte kundegrupper til helt personaliserede udsendelser, baseret på den enkeltes købeadfærd og præferencer, siger Jonas Taube.

Fremtiden

Næste skridt er at flette den digitale og den trykte kommunikation endnu mere sammen.
– Vi har gode forudsætninger for at kunne kommunikere med vores kunder på alle kanaler. De kundetilpassede tilbud, der er lagt på kundekortet, kan også ses på medlemssiden på vores hjemmeside.
– Samme mulighed findes nu også i vores Coop-app, hvor kunden også kan gemme opskrifter, indkøbslister og se, hvilke tilbud, der er blevet benyttet, siger Jonas Taube.