SEGES gør det nemmere at være landmand

Digitale løsninger, der gør det nemmere at være landmand er noget af det innovationshuset SEGES fokuserer på i deres samarbejde med PostNord Strålfors.


SEGES er Landbrug & Fødevarers udviklings- og innnovationshus. Virksomheden sikrer, at den innovation, der skabes i forskningsmiljøet, kommer hurtigt ud til producenter og landmænd. Det sker i et stærkt samarbejde mellem tre centrale parter internt.

”Vi har vores innovationsvirksomhed, SEGES, vi har vores rådgivningsvirksomheder, som der er 22 af ude i kongeriget, og så har vi 40.000 producenter og landmænd. Den viden, der skabes, kommer meget hurtigt ud og skaber værdi ved den enkelte virksomhedsejer,” forklarer Morten Langgaard, Product Portfolio Manager, Accounting & Finance, SEGES.

Omdrejningspunktet for digital vækst

SEGES har en klar strategi om at være omdrejningspunktet for digital vækst i fødevareerhvervet i hele Danmark.  Selvkørende biler, droner, billedgenkendelse af ukrudt i marken er en del af hverdagen på kontoret i Aarhus og i stigende grad ude hos producenter og landmænd, som er ivrige efter at være med til at innovere og bringe ny teknologi i anvendelse.

”Jeg tror vi er en af de brancher i Danmark, der er allermest digital, vi er bare dårlige til at fortælle om det,” siger Morten Langgaard.

Ikke alle ser fordelen ved digitalisering

Selvom velvilligheden er stor, skal gevinsten ved digitalisering også være til at tage at føle på. For mange af de danske landmænd er der ikke noget behov for at slippe de manuelle arbejdsgange i bogholderiet. De kan lide at have fakturaerne mellem hænderne.

”De udfordringer vi har mødt i forbindelse med at automatisere hele faktura-flowet ude ved de danske landmænd har været, at kun en tredjedel af vores kunder ønsker digitalisering. PostNord Strålfors hjælper os med at undersøge, hvordan vi kan speede processen op, samtidig med, at vi respekterer landmændenes måde at håndtere deres bogføring,” fortælle Morten Langgaard.

Kobler manuelle og digitale processer

I dag har SEGES i samarbejde med PostNord Strålfors en løsning, hvor landmændene stadig samler deres fysiske bilag i de velkendte bilagsmapper. Hver enkelt mappe bliver hentet ude i landet og bliver efterfølgende skannet og automatiseret, så moms, selvangivelse og skatteregnskab er lavet fuldautomatisk uden inddragelse af menneskehænder. Der er tale om en fuldautomatisk proces fra bilaget bliver skannet til der foreligger et færdigt regnskab.

”Vi minimerer det administrative arbejde og giver samtidig virksomhedsejeren indsigt i sin egen virksomhed i realtid. Vi bogfører automatisk helt ned på varelinjer, så der er styr på alle detaljer, og så vi kan optimere landmandens skattebetaling i sidste ende,” forklarer Morten Langgaard.

Flere projekter i støbeskeen

Der er stadig mange områder, hvor det administrative arbejde kan gøres mere overskueligt for den enkelte. Det skal være nemmere at være landmand, og et af de kommende projekter bliver at bruge e-Boks mere aktivt, skabe et samlet overblik og skabe flere handlemuligheder. Det bliver også i tæt parløb med PostNord Strålfors.

”Samarbejdet med PostNord Strålfors er rigtig godt. Vi innoverer sammen, og så skaber vi nogle pilotforløb, hvor vi tester det af, inden vi skalerer bredere ud. Det ligger rigtig godt til vores agile udviklingsmetode, og PostNord Strålfors understøtter vores måde at arbejde på,” afslutter Morten Langgaard.

Indhold på Smarter Communication Summit 2020

Indledning af Smarter Communication Summit

Dagens moderator Anna Olin Kardell og PostNord Strålfors CEO, Ylva Ekborn, byder velkommen til Smarter Communication Summit 2020 og præsenterer årets tema "Connection the Dots".

Alex-Hunter_16-9.jpg

Keynote Alex Hunter

Alex Hunter, tidligere Global Head of Digital for Virgin Group, delte ud af sin viden og erfaring og fortalte om psykologien bag loyalitet, og hvordan du holder dine kunder glade.

Ole-Petter-Nyhaug_16-9.jpg

Keynote Ole Petter Nyhaug

Ole Petter Nyhaug, partner og Creative Director for analysebureauet Opinion, viser fem trends, som virksomheder skal forstå for at skabe gode kundeforhold i de næste fem år: enkelhed, klogskab, kontrol, balance og fællesskab

Rebecka-Carlsson_16-9.jpg

Keynote Rebecka Carlsson

Digitalisering og bæredygtighed er de to tendenser, som iværksætter Rebecka Carlsson mener vil påvirke erhvervslivet mest i det kommende årti. I et inspirerende indlæg giver hun både håb for fremtiden og et grundlag for bedre beslutninger baseret på FN's globale mål.

Paneldiskussion om CX

Hvordan skabes gode kundeoplevelser?

Anna Olin Kardell modererer en samtale med Ulrika Wennberg, Zero friction Manager hos Volvofinans Bank, Björn Heselius, Principal Designer hos Nitor, Christian Strömlind, Chief Commercial Officer hos Telia Finance og Mattias Norén, Group Head of Business Development hos PostNord Strålfors.

Paneldiskussion om Næste generation Digital Post (NgDP)

Sarah Kirkeby fra Digitaliseringsstyrelsen fortalte i dialog med Jan Winther fra Netcompany og Martin Nyberg fra PostNord Strålfors om baggrunden for Næste generation Digital Post og gav en status på implementeringen.

Næste generation Digital Post går live til august 2021 og giver en bedre håndtering af svar, actions og klassificering af indhold eller adressering til borgerne.

e-Boks løsninger in 2021

Kim Konstantin Sølbeck, Head of e-Boks solutions fortalte om, hvordan e-Boks støtter deres kunder i overgangen til Næste generation Digital Post (NgDP) og om mulighederne med e-Boks PLUS i fremtiden.

Visma - Dansk kundecase

Sikkerhed er afgørende vigtigt, når du er frontløber på digitalisering af Danmark. Kunderne skal vide med sikkerhed, at deres data er i trygge hænder. Det er de hos Visma, som i samarbejde med PostNord Strålfors udsender 11 mio. lønsedler i e-Boks.

SEGES - Dansk kundecase

SEGES er Landbrug & Fødevarers udviklings- og innnovationshus.

Digitale løsninger, der gør det nemmere at være landmand er noget af det  SEGES fokuserer på i deres samarbejde med PostNord Strålfors.

Ikano Bank - Nordisk kundecase

Lasse Bengtsson, Output Manager Operations Services, Nordic og Peter Carlsson, Head of Operations Services, fortæller, hvordan 20 års samarbejde med PostNord Strålfors har formet forretningen. I dag har IKANO Bank en fleksibel kommunikationsløsning med store muligheder for at tilpasse sig kundernes behov.

Lowell - Svensk kundecase

Mobilfaktura gav Lowell, "credit management services" virksomhed, hurtigere betalinger og bedre kundekommunikation. Jens Lindeblad fra Lowell Sverige AB og Mia Jansson fra PostNord Strålfors fortæller, hvordan de har arbejdet sammen for at finde den rigtige løsning.

Kredinor - Norsk kundecase

Ingjerd Grenne Thurmer, Head of Marketing og Petter Gjeitnes, Head of Business Development , fortæller om virksomhedens erfaringer med at arbejde med "Digital first". En klar strategi for digitalisering har betydet, at de i dag sender størstedelen af ​​deres beskeder i digitale kanaler.

Nordea Finans - Svensk kundecase

Nordea Finans største udfordring er at nå ud til så mange kunder som muligt på trods af de begrænsninger, som bankhemmeligheder medfører. For Anders Elgenberg, Senior Communication & Marketing Specialist hos Nordea Finans, er fakturaen en af ​​de vigtigste kanaler for at nå ud til kunden.

Kombispel - Svensk kundecase

- Med PostNord Strålfors har vi en partner, der kan tage os ind i fremtiden, siger Fredrik Holdar, forretningsområdechef for Kombispel. Virksomhederne har en lang fælles historie, der både betyder meget sjov og en vane med at holde hinanden på tæerne i den tekniske udvikling.

Altere - Norsk kundecase

Altere leverer cloudtjenesten Utility Cloud, som digitaliserer kundeprocessen for nordiske energiselskaber ved hjælp af "Artificial Intelligence" og "Machine Learning". Håvard Heggen, Head of billing og Torbjørn Hompland, CEO forklarer fordelene for kunden.

Afslutning

Dagens moderator Anna Olin Kardell og PostNord Strålfors CEO Ylva Ekborn opsummerer dagen.

Newsletter-Bg_3-1_DK_20200831.jpg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få spændende artikler og interviews med fokus på det nyeste inden for kundekommunikation.

Kom i gang!