Bæredygtighed og digitalisering

Rebecka Carlsson, stifter af Heureka Ventures og entreprenør inden for bæredygtighed og eksponentiel teknologi tog på Smarter Communication Summit tilhørerne igennem en hæsblæsende rejse på ikke bare 30 skridt, men over en mia. skridt – i hvert fald hvis man regner eksponentielt.

SCS2020_speakerImages5RebeckaCarlsson.jpg

Og netop det eksponentielle var sammen med klimaet omdrejningspunktet for Rebecka Carlssons indlæg. Hun pointerede, at den teknologiske udvikling og bæredygtighed er megatrends, der kommer til at påvirke virksomheder mere end noget andet de kommende årtier. Hvordan kan vi bruge den viden til at tage bedre beslutninger allerede i dag?

Eksponentiel tænkning er udfordrende for de fleste af os, fordi vi er vant til at tænke lokalt og lineært, men teknologien udvikler sig i dag med en hast, der fuldstændig vender vores vanlige tænkning på hovedet.

Eksponentiel teknologi = disruption

Fordi teknologien udvikler sig eksponentielt, disrupter det måden vi har været vant til at tænke forretning. Umiddelbart ”latterlige” teknologier, som indledningsvist kun får skuldertræk og et skævt smil, overhaler pludselig etablerede løsninger indenom. Rebecka Carlsson nævnte udviklingen inden for solceller som eksempel. Først blev det grinet af og afvist for at være for dyrt, men i dag er det i 30 lande den billigste kilde til energi, og udviklingen fortsætter i højt tempo.

Eksempler på eksponentielle teknologier

Flere af de eksponentielle teknologier tager vi allerede livtag med og arbejder på at integrere i hverdagen ude i virksomheder og hos offentlige myndigheder. Mange er stadig i sin spæde start, og så er der dem, vi end ikke har forestillet os endnu.

Rebecka Carlssons præsenterede en omfattende oversigt, som bland andet dækkede: Artificial Intellingence, Internet of Things, Virtual Reality, Robotics, Automated Vehicles, Renewable Energy and Storage, Digital Biology, Neuroscience, Space Technologies.

Over de næste 100 år kommer vi til at opleve en udvikling på det teknologiske område svarende til 20.000 år.

Klimakrisen og eksponentiel tænkning

Samtidig står vi over for en alvorlig klimakrise, som også kræver eksponentiel udvikling på flere planer. Vi står over for et klimamæssigt vendepunkt, og hvis vi skal knække kurven for emissioner, kræver det, at vi begrænser vores udledninger eksponentielt.

Netop det store krav om massiv forandring er svaret på, hvorfor bæredygtighed og teknologi tilsammen kommer til at ændre måden vi tænker på. Teknologien gør det muligt for os at lave de forandringer, vi har brug for. Bæredygtighed i form af blandt andet forsyningskilder skal – som teknologien – udvikles eksponentielt.

Årtiet for klimahandling – her skal du fokusere

Vi er indtrådt i årtiet for klimahandling pointerede Rebecka Carlsson. Det kommer til at forme de kommende år. Alle ønsker transitionen, og der er grundlæggende to måder du kan bidrage på:

  • Din egen virksomheds begrænsning af emissioner – dvs hele tiden optimere dine processer, produktionsform, din forsyningskæde etc
  • Andres begrænsning af emissioner – hvilke produkter og løsninger kan du fremstille, der gør det nemt for andre at begrænse deres forbrug

Især punkt to – at hjælpe andre med at reducere deres forbrug – vil være et vigtigt område at sætte ind, for folk efterspørger det.

Produkter og løsninger med indbygget klimaansvar er ikke bare planetens fremtid og forbrugernes ønske, men kan meget vel også være din virksomheds fremtid”

Den opsummerende opfordring til tilhørerne var at genopdage sig selv: Hvor kan vi være pionerer? Hvilke trends er der, og hvordan tænker vi dem ind i en bæredygtig forretningsmodel for os selv?

Indhold på Smarter Communication Summit 2020

Indledning af Smarter Communication Summit

Dagens moderator Anna Olin Kardell og PostNord Strålfors CEO, Ylva Ekborn, byder velkommen til Smarter Communication Summit 2020 og præsenterer årets tema "Connection the Dots".

Alex-Hunter_16-9.jpg

Keynote Alex Hunter

Alex Hunter, tidligere Global Head of Digital for Virgin Group, delte ud af sin viden og erfaring og fortalte om psykologien bag loyalitet, og hvordan du holder dine kunder glade.

Ole-Petter-Nyhaug_16-9.jpg

Keynote Ole Petter Nyhaug

Ole Petter Nyhaug, partner og Creative Director for analysebureauet Opinion, viser fem trends, som virksomheder skal forstå for at skabe gode kundeforhold i de næste fem år: enkelhed, klogskab, kontrol, balance og fællesskab

Rebecka-Carlsson_16-9.jpg

Keynote Rebecka Carlsson

Digitalisering og bæredygtighed er de to tendenser, som iværksætter Rebecka Carlsson mener vil påvirke erhvervslivet mest i det kommende årti. I et inspirerende indlæg giver hun både håb for fremtiden og et grundlag for bedre beslutninger baseret på FN's globale mål.

Paneldiskussion om CX

Hvordan skabes gode kundeoplevelser?

Anna Olin Kardell modererer en samtale med Ulrika Wennberg, Zero friction Manager hos Volvofinans Bank, Björn Heselius, Principal Designer hos Nitor, Christian Strömlind, Chief Commercial Officer hos Telia Finance og Mattias Norén, Group Head of Business Development hos PostNord Strålfors.

Paneldiskussion om Næste generation Digital Post (NgDP)

Sarah Kirkeby fra Digitaliseringsstyrelsen fortalte i dialog med Jan Winther fra Netcompany og Martin Nyberg fra PostNord Strålfors om baggrunden for Næste generation Digital Post og gav en status på implementeringen.

Næste generation Digital Post går live til august 2021 og giver en bedre håndtering af svar, actions og klassificering af indhold eller adressering til borgerne.

e-Boks løsninger in 2021

Kim Konstantin Sølbeck, Head of e-Boks solutions fortalte om, hvordan e-Boks støtter deres kunder i overgangen til Næste generation Digital Post (NgDP) og om mulighederne med e-Boks PLUS i fremtiden.

Visma - Dansk kundecase

Sikkerhed er afgørende vigtigt, når du er frontløber på digitalisering af Danmark. Kunderne skal vide med sikkerhed, at deres data er i trygge hænder. Det er de hos Visma, som i samarbejde med PostNord Strålfors udsender 11 mio. lønsedler i e-Boks.

SEGES - Dansk kundecase

SEGES er Landbrug & Fødevarers udviklings- og innnovationshus.

Digitale løsninger, der gør det nemmere at være landmand er noget af det  SEGES fokuserer på i deres samarbejde med PostNord Strålfors.

Ikano Bank - Nordisk kundecase

Lasse Bengtsson, Output Manager Operations Services, Nordic og Peter Carlsson, Head of Operations Services, fortæller, hvordan 20 års samarbejde med PostNord Strålfors har formet forretningen. I dag har IKANO Bank en fleksibel kommunikationsløsning med store muligheder for at tilpasse sig kundernes behov.

Lowell - Svensk kundecase

Mobilfaktura gav Lowell, "credit management services" virksomhed, hurtigere betalinger og bedre kundekommunikation. Jens Lindeblad fra Lowell Sverige AB og Mia Jansson fra PostNord Strålfors fortæller, hvordan de har arbejdet sammen for at finde den rigtige løsning.

Kredinor - Norsk kundecase

Ingjerd Grenne Thurmer, Head of Marketing og Petter Gjeitnes, Head of Business Development , fortæller om virksomhedens erfaringer med at arbejde med "Digital first". En klar strategi for digitalisering har betydet, at de i dag sender størstedelen af ​​deres beskeder i digitale kanaler.

Nordea Finans - Svensk kundecase

Nordea Finans største udfordring er at nå ud til så mange kunder som muligt på trods af de begrænsninger, som bankhemmeligheder medfører. For Anders Elgenberg, Senior Communication & Marketing Specialist hos Nordea Finans, er fakturaen en af ​​de vigtigste kanaler for at nå ud til kunden.

Kombispel - Svensk kundecase

- Med PostNord Strålfors har vi en partner, der kan tage os ind i fremtiden, siger Fredrik Holdar, forretningsområdechef for Kombispel. Virksomhederne har en lang fælles historie, der både betyder meget sjov og en vane med at holde hinanden på tæerne i den tekniske udvikling.

Altere - Norsk kundecase

Altere leverer cloudtjenesten Utility Cloud, som digitaliserer kundeprocessen for nordiske energiselskaber ved hjælp af "Artificial Intelligence" og "Machine Learning". Håvard Heggen, Head of billing og Torbjørn Hompland, CEO forklarer fordelene for kunden.

Afslutning

Dagens moderator Anna Olin Kardell og PostNord Strålfors CEO Ylva Ekborn opsummerer dagen.

Newsletter-Bg_3-1_DK_20200831.jpg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få spændende artikler og interviews med fokus på det nyeste inden for kundekommunikation.

Kom i gang!