Fremtiden er her!

Automatiserede relationer, sociale medier og nye købsmønstre. For virksomheder, som tager de nye digitale værktøjer til sig, er der store muligheder for at udvikle nye serviceydelser og etablere sig på nye markeder. Det siger internet-entreprenøren Ola Ahlvarsson.

ola_ahlvarsson_Stralfors_VNN_875x580.jpg

Entreprenøren Ola Ahlvarsson.

Tidligere kunne en butiksejer sælge til alle, der kunne komme hen i forretningen. Med globaliseringen og nutidens teknik kan samme butiksejer teoretisk set sælge til alle i hele verden. Men butiksejeren konkurrerer nu med hele verden, siger han. De virksomheder, der ser mulighederne og satser, har en global arena med et enormt potentiale. De, der nøjes med de gamle ineffektive modeller, er ikke særlig interessante for hverken kunder eller medarbejdere.
– De, der tør, forstår og har heldet med sig, kan skabe næsten hvad som helst. Mens de, der holder på den forkerte hest, får det særdeles svært under den forandring, der er ved at ske.

Musikindustrien et godt eksempel

Ola Ahlvarsson nævner musikbranchen som et eksempel på en branche, der er kommet længere end andre med digitaliseringen. Her er udviklingen gået fra vinylplader til de digitale cd’er, og derefter var piratkopiering ved at køre branchen helt i sænk. Men efter at Spotify kom på banen, har branchen atter kronede dage. Lønsomheden er pludselig blevet bedre, musikken er mere tilgængelig, og flere end nogensinde før lytter til musik. Spotify er desuden et eksempel på, at stadig flere blandt de yngre generationer vil eje retten til at gøre en ting i stedet for at eje selve tingen. Vi kan lytte til musikken, men vi ejer den ikke. Delebiler er et andet eksempel, hvor man køber retten til at bruge en bil uden at eje den.
– Branche efter branche transformeres og alle, der driver en virksomhed fysisk eller online, skal forberede sig på et meget mere opkoblet samfund.

Anbefalinger videregives hurtigt

Allerede i dag påvirkes forbrugerne i højere grad end tidligere af, hvad andre køber, og det er ifølge Ola Ahlvarsson en voksende tendens.
– Vi lever i en global landsby, hvor anbefalinger og andres oplevelser spredes hurtigt. I fremtiden er kunderne endnu mere oplyste.
At elektroniske betalinger via mobilen vokser hurtigt, påvirker også købemønstrene. Ud over at gøre betalinger nemmere giver det også mobilen en endnu mere social rolle. Dine venner vil kunne se, hvad du køber og hvor. Også butikkerne ved, hvem du er, og hvad du har købt tidligere. De kan komme med tips direkte på mobilen om varer, som du formodentlig gerne vil have.
– Vi vil få flere forslag, efterhånden som telefonen forstår mere. I fremtiden kan man, når man booker fly til Ibiza, sekundet efter også få forslag på mobilen til, hvor man kan bo og aktiviteter.

Højautomatiseret kommunikation

For virksomhedens vedkommende er en fremtidig trend, at forretninger og kommunikation vil foregå mere maskinelt, spår Ola Ahlvarsson. For eksempel kan Coca-Cola-automaten fortælle bilen, at den skal fyldes op, og forretningen lægges automatisk ind i ruteplanen.
– Eller at jeg som forretningsdrivende går ind på Google og skriver, at jeg vil købe klik på mennesker med en bestemt profil, og når salget så stiger, sendes der penge til Google, uden at man overhovedet ved, at jeg er deres kunde. Den type automatiserede relationer vokser.

Arbejde mere sammen

Ola Ahlvarsson er overbevist om, at virksomhederne vil komme til at arbejde mere sammen med kunder, entreprenører og virksomheder i andre brancher fremover. For at hænge på skal store traditionelle virksomheder indse, at ikke al innovation kommer indefra, mener han.
– De bliver nødt til at åbne dørene for entreprenører, fjerne de usynlige barrierer for intraprenører og give sig tid til at tænke fremad. Der opstår ofte en konflikt mellem spændende muligheder og den daglige aktivitet, men de to skal gå hånd i hånd. Det, vi taler om, er jo morgendagens ”business as usual”.
Ola Ahlvarsson konstaterer, at den teknologiske udvikling og de forandringer, som sker nu, er noget, ingen tidligere generation har oplevet.
– Det er et privilegium at få lov at leve i denne tid. Bill Gates har sagt, at ”der vil ske mere de kommende ti år, end der er sket de sidste halvtreds år”. Og jeg er overbevist om, at det kommer til at stemme.

Vil du også kommunikere smartere?

Tilmeld dig Smarter Communication Magazine og vores elektroniske nyhedsbrev News Direct – og bliv opdateret om hvordan du kommunikerer smartere og mere effektivt. Det er gratis at abonnere. Du kan også læse Smarter Communication Magazine som e-magasin.

Vil du også kommunikere smartere?

Jeg kan kontaktes via:

Tak for din tilmelding!

”Det digitale er godt på vej til at blive vores sjette sans”

Fremtidens digitale handel åbner op for helt nye måder at gøre forretninger på. 

– Det digitale er ved at blive vores sjette sans; det er overalt, mener omverdensanalytiker Stefan Hyttfors.

Stefan_Hyttfors_Distanshandelsdagen_2014_VNN_875x580.jpg

Stefan Hyttfors.

Det er inden for den digitale handel, at væksten sker i dag. Hvert job, der forsvinder i den traditionelle handel, erstattes med 1,6 jobs i den digitale. Forskningen viser også, at jo flere digitale enheder vi har, jo større beløb handler vi for. 
Dette var et af de emner, der blev fortalt om på Svensk Distanshandelsdagen 2014, hvor blandt andre omverdensanalytiker Stefan Hyttfors stod på scenen. 
Han mener, at det digitale er ved at blive vores sjette sans.

– Inden længe kan vi allesammen være opkoblet hele tiden. ”Sammenkoblingssamfundet” er vor tids revolution.

– I den generation, der vokser op nu, er hver anden treårig regelmæssigt online, og ingen vil stille sig tilfreds med en forretningsidé, der ikke er tilgængelig digitalt og på det globale marked.

”I dag kæmper vi med relationer som våben”


Stefan Hyttfors mener endvidere, at digital handel i dag også er det samme som at operere på et globalt marked – hvad enten man vil det eller ej. 

– Det bliver virksomhederne nødt til at forstå. Og man kan ikke undgå det, uanset om man vil eller ej.
 De digitale muligheder forøger også kundernes krav. 

– Tidligere kunne man godt nøjes med ikke at vide alt; den går ikke længere. Der bliver stillet tre milliarder spørgsmål til Google hvert eneste døgn. Succes bliver en målestok for evnen til at tilpasse sig kundens behov. Et eksempel på dette er same-day-delivery, noget der bliver stadig mere almindeligt inden for den digitale handel. 
Anbefalinger fra andre kunder er en anden succesfaktor.
– Det sociale er en meget stærk drivkraft hos os mennesker; det er derfor, anbefalinger fra andre forbrugere virker så godt. 
Stefan Hyttfors opsummerer:

– Der er ingen, der rigtig ved, hvordan fremtiden kommer til at se ud. Men et er sikkert. Relationen mellem forbruger og producent er ved at ændre sig drastisk, siger han.

Smartphonen: En katapult til fremtiden

Hun vil flytte fokus fra computere og hardware til mennesker, adfærd og hele den digitale kultur.
– Det handler jo om almindelige menneskers liv. Vi er endnu umodne i vores brug af teknologi, siger Christiane Vejlø, digital trendanalytiker og medievejleder i København.

CD1monatge_smartphone_christiane_V_6779.jpg

Teknikken bliver mere og mere usynlig, mener Christiane Vejlø. At have mobilen liggende fremme under et møde betragtes, ifølge hende, i stadig højere grad som dårlig stil. Foto: Christiaan Dirksen

Hun har sit eget konsulentbureau, skriver bloggen Elektronista og er desuden en populær foredragsholder og programvært i radioen. Over halvdelen af dem, der læser hendes blog, er kvinder, og hun mener, at kvinder ofte er en overset målgruppe, når det gælder teknologi.

– Jeg vil helst ikke dele det op i at handle om kvinder og mænd, men det er et problem, at kvinder er en overset målgruppe.

Da Christiane Vejlø deltog i en konference i København, arrangeret af Dell, reagerede hun stærkt på de sexistiske jokes, konferencens hyrede entertainer fyrede af.

Hun skrev et blogindlæg, som fik international udbredelse, og virksomheden endte med at undskylde.

– Det viste, at man helt så bort fra, at der også ville være kvindelige konferencedeltagere, som absolut ikke ville bifalde jokesene. Det er upassende i at køre kvinderne ud på et sidespor og ligefrem latterliggøre deres forhold til teknologi. Det samme gælder ofte, når virksomheder forsøger at sælge teknologi til kvinder, mener hun.

Mændene altid i fokus

– Kvinder er fremtidens storforbrugere af teknologi og hverdagsteknik. Men det er hele tiden mændene, som er i fokus, når man taler om nyheder og trends. Det er et problem, og kvinder er trætte af at blive betragtet som dumme og uvidende på dette område af såvel medier, producenter som sælgere.

For nogle år siden lavede Christiane Vejlø og Elektronista en undersøgelse om kvinder og teknologi, som blev publiceret i e-bogen "Elektronista eller Elektro-not – Kvinder, Teknologi og Trends". Den viste, at kvinder gerne vil have teknologi, som både er avanceret og brugervenlig. Når branchen blæser på dette, mister de en købestærk målgruppe, som faktisk har brug for deres produkter. At forsøge at lokke kvinder med klichéagtige feminine produkter i rosa, ser mange derimod som en ren fornærmelse mod deres intellekt.

Men i stedet for at tale om køn eller alder vil Christiane Vejlø hellere tale om arketyper. Hun har identificeret tre persontyper – Elektronista, Elektro-neutrale og Elektro-not – som går fra særdeles kyndige og interesserede til ukyndige og uinteresserede.

Også virksomheder kan passes ind i disse arketyper, mener Christiane Vejlø.

Måden at tænke ændres

– Mange gange har virksomheden kun en vag fornemmelse af, at de bør være med på for eksempel sociale medier, men har ikke rigtig en konkret idé omkring det. Det handler mere om at forandre måden at tænke på, end om man skal være på Twitter eller have en app.

Christiane Vejlø mener, at den del af strategien skal øverst i ledelsesplanen i virksomhederne. Det fungerer ikke, hvis idéen strander i kommunikationsafdelingen. Virksomheden har brug for strategier, som ikke bare bliver hængende i sin egen historie.

– Virksomheden Blockbuster så ikke faren komme. De troede, de havde et tilstrækkelig godt produkt, og at kunderne ville fortsætte med at leje film og købe slik i deres butikker. I stedet dukkede Netflix op og forandrede hele markedet, siger Christiane Vejlø, som mener, at musikindustrien faldt i den samme fælde.

– Virksomhederne skal hilse alt det nye, der sker, velkommen og hele tiden huske sig selv på, at de ikke får noget forærende.

Som gode eksempler nævner hun Maersk (god til Instagram), Jabra (god til Twitter) og Danske Bank (først med mobil betaling). Ifølge Christiane Vejlø var smartphonens indtog på markedet et paradigmeskifte. Den fik os til at tænke på en anden måde og forvente andre ting.

Self-tracking kommer hurtigt

– Smartphonen er en katapult til fremtiden. Den har på mange måder gjort livet lettere.

Christiane Vejlø tror, at vi kommer til at benytte stadig flere apps, ikke mindst til såkaldt self-tracking, hvor vi kan måle vores kropsfunktioner og vores fysiske præstationer. Flere og bedre fotoapps er også på vej.

Ikke mindst de unge foretrækker billeder frem for tekst. Det kan man blandt andet se af, at
Instagram vinder frem blandt unge på bekostning af Facebook. Det seneste er at dele billeder, der forsvinder, så snart man har set dem, med tjenesten Snapchat.

– Den unge generation har dyrekøbte erfaringer fra deres brug af nettet. Jeg tror, at de, når de selv bliver forældre, vil kunne vejlede deres børn på en helt anden måde. Selv har de ikke haft nogen, der har kunnet hjælpe dem, fordi forældregenerationen har vidst endnu mindre.

Tøj fyldt med teknologi

Teknikken bliver mere og mere usynlig, tror Christiane Vejlø. At have mobilen liggende fremme under et møde betragtes, ifølge hende, i stadig højere grad som dårlig stil. Unge vælger stadig oftere at have deres mobil på lydløs, for selv at kunne vælge, hvornår de vil kommunikere.

I fremtiden erstattes telefonen måske med et ur eller et par briller, som indeholder samme teknologi.

– Vores tøj vil være fyldt med teknologi. Tøjet kan måle temperaturen, måske puste sig op, når det bliver koldt, omskabe sig fra en ting til noget andet.

At hun selv er glad for den digitale verden, er vist overflødigt at nævne.

– Det er da rigtigt, at vi i dag sidder meget foran en skærm, men hvad er egentlig den kvalitative forskel fra at sidde med en bog? Det kan godt være, at vi indimellem spilder vores tid, men der foregår en masse samtale på sociale medier, som også giver os mulighed for at holde kontakt med venner i en stresset hverdag. Vi kan have nærvær uden fysisk at være til stede. Og om udviklingen på det digitale område siger hun:

– Det er faktisk tidsspilde at læse noget vedrørende dette område, som er mere end to år gammelt.

Superhurtig database med hjernen som forbillede

Den er opbygget og fungerer på samme måde som hjernecellerne og nervetrådene i en hjerne. Grafdatabasen Neo4j er 1.000 gange hurtigere end en traditionel database. Og den er altid lige hurtig, uanset hvor stor databasen er.

peter_neubauer_neo4g_stralfors_vnn_875x580.jpg

Peter Neubauer, Neo Technology.

Peter Neubauer kommer stakåndet og lidt forsinket tumlende ind på Neo Technologys kontor. Det er en virksomhed, der udvikler en database. Denne database er perfekt til store mængder ustrukturerede data, og er altid lige hurtig, også når datamængden har vokset sig rigtig stor. På den måde kan man slippe for flere sekunders eller minutlange ventetider, som brugerne finder irriterende. Det betyder også, at man kan slippe for at skulle benytte data warehouses, dvs. ekstra databaser, hvor man har lagret forkalkulerede søgninger for at nedbringe svartiden. De giver til gengæld svar, som er baseret på gamle data.

Fornemmelse af startup

Peter Neubauer har et stort gæste-idkort hængende omkring halsen. Han kommer direkte fra udviklerkonferencen Öredev, hvor han blev hængende nogle minutter længere, end han havde tænkt sig. Han lyttede nemlig til det svenske team bag computerspillet Minecraft. I hånden har han en kasse med en elguitar.

– Vi prøver at skabe en startup-feeling, siger han om kontoret og fortsætter med at fortælle, at de denne fredag eftermiddag skal spille Rocksmith – et tv-spil som minder om Guitar Hero, men med en rigtig guitar.

Og der er virkelig en stemning af startup-virksomhed i Neo Technologys lokaler. Dels fordi man befinder sig på Minc, en inkubator og et kontorhotel i Malmö, hvor mange innovative virksomheder holder til. Dels fordi der i et hjørne af kontoret står flere rammer sodavand og kassevis af slik.

Men sådan har det ikke altid været.

Databasen som ikke eksisterede

For over ti år siden, i 2002, arbejdede virksomhedens grundlæggere, Emil Eifrem, Johan Svensson og Peter Neubauer, i en anden virksomhed. Her var de beskæftiget med at opbygge et billedbureau; et arbejde, der ikke var uden komplikationer. Fordi et foto kan have mange rettigheder til forskellige brugergrupper, lange beskrivelser og forskellige sprogversioner knyttet til sig, bliver det hurtigt kompliceret med alle disse data, der beskriver billederne. For at kunne håndtere alle de komplicerede data, ledte de højt og lavt på markedet efter en egnet database som erstatning for den, de havde. Eftersøgningen bar dog ikke frugt.

– Vi havde allerede den bedste database, som fandtes på det tidspunkt. Men det var ikke nok, siger Peter Neubauer, som nu er Developer Advocate og hjælper andre udviklere med at arbejde med Neo Technology.

Det, de efterspurgte, fandtes altså ikke. Og så var der kun en udvej: At bygge deres egen database.

Minder om en hjerne

Da Peter Neubauer sad og læste i en bog om det engelske sprog, indså han, at alle deres problemer kunne løses, hvis de byggede en database efter samme princip, som den engelske leksikon-database Wordnet er opbygget efter.

De tre kollegaer begyndte nu at udarbejde en såkaldt grafdatabase, som minder om et mindmap, hvis man illustrerer den grafisk. Eller den kan sammenlignes med en menneskelig hjerne med hjerneceller og massevis af koblinger mellem dem. Grafdatabasen er altså helt forskellig fra den traditionelle relationsdatabase, som er bygget på lister og tabeller, der henviser til hinanden. En søgning i en traditionel database indebærer, at man slår op i en tabel, som henviser til næste tabel, som igen henviser videre. En særdeles tidskrævende procedure, hvis dataene er meget komplekse. I en grafdatabase tager en søgning derimod lige lang tid, uanset hvor stor databasen er, og den kan derfor være 1.000 gange hurtigere end i relationsdatabasen.

Håndterer både koblinger og data

– Det er en database, som er lavet sådan, at man kan håndtere komplekse og ustrukturerede data, hvilket normalt er et problem for databaser.

En grafdatabase er god i brug, da koblingerne mellem data er mindst lige så vigtige som dataene i sig selv. For eksempel i sociale netværk, hvor det er lige så vigtigt at have personnavne som at holde styr på hvem, der kender hvem. Men der er også andre anvendelsesområder, som er en del mere innovative. Man kan for eksempel gøre som den amerikanske datajournalist Fred Trotter.

– Han benytter Neo4j til at undersøge, hvordan læger henviser til andre læger, og hvor effektive de forskellige læge-klynger er. På samme måde kan man benytte programmet til analyser af eksempelvis politik.

Lys fremtid

Den første version af Neo4j blev lanceret allerede i 2003, hvilket gør den til den grafdatabase, der har været længst på markedet. Til at begynde med blev programmet dog kun benyttet af de tre kollegaer og deres daværende virksomhed.

Efter nogle år tjekkede de igen markedet for at se, om der var kommet et alternativ til deres egen database, der var lige så godt. Men det fandtes ikke.

– Vi troede først, at vi var et særtilfælde med vores behov for en database, som kunne klare komplekse data. Men da vi tjekkede markedet i 2007, opdagede vi, at masser af mennesker havde samme problem.

Denne opdagelse førte til, at de tre kollegaer samme år startede deres selskab, Neo Technology, og samtidig lancerede databasen som et open source-projekt. Fordi softwaren er gratis, tjener Neo Technology deres penge på andet end softwaren.

– Vi tjener pengene på support. Og fordi softwaren er open source, skal virksomheder, der benytter programmet, åbne deres egen kode. Ønsker de ikke det, kan de købe en kommerciel licens.

Store globale virksomheder som kunder

Indtil nu har Neo Technology været ret så succesfulde med at tiltrække brugere til deres database. Tredive af de 2.000 største globale virksomheder bruger Neo4j, blandt andet Cisco, Telenor og Adobe.

Og Peter Neubauer ser lyst på grafdatabasens fremtid.

– Der er ved at ske en nytænkning, når det drejer sig om data. Der findes en undersøgelse, der siger, at om 5 år vil 50 procent af alle data lagres i utraditionelle databaser.

Sådan bliver du supernetværker

Vær nysgerrig og interesseret i at lære andre mennesker at kende og i at hjælpe dem.

– Og vær ikke bange for at bede om tips og finde smarte genveje, råder Carina Nunstedt, svensk mediekonsulent og innovativ tidsskriftsudgiver, som for nylig er blevet udnævnt til årets forretningsnetværker i Sverige.
Her er Carinas bedste tips til, hvordan du bliver bedre til at netværke.

carina_nunstedt2_stralfors_VNN_875x580.jpg

Carina Nunstedt.

1. Du skal turde

– Du skal turde booke møder med personer, som interesserer dig. Bed dine venner om at præsentere dig for mennesker, du gerne vil lære at kende. Vær nysgerrig og interesseret i at lære andre mennesker at kende. Og husk: Hvo intet vover, intet vinder.

2. Netværk overalt

– Sørg for at netværke, både når du arbejder og holder fri og på såvel sociale medier som i det virkelig liv. Jeg har fået flere gode nye kontakter på ferierejser for eksempel. Gode morgenmads- eller frokoststeder kan også anbefales; på den slags steder løber man på andre spændende mennesker, og på den måde ”bonusnetværker” man nemt og på flere planer.

3. Alle tidspunkter er et godt tidspunkt

– Tidlige morgener, midt på dagen eller sene aftener, der er ingen tidsbegrænsninger, når det drejer sig om at netværke. Mød andre mennesker, hvor og når de har det godt med at mødes.

4. Tal – men lyt mere

– Tal ikke for meget om dig selv, sørg i stedet for at være en god lytter. Vær nysgerrig og interesseret i den, du taler med. Spørg mere. I skal opmuntre hinanden.

5. Bed ikke om undskyldning

– Når man netværker, gælder det om ikke at bede om undskyldning for sig selv. Og om at turde benytte sig af sine kontakter, så ens arbejde bliver lettere.

6. Gør brug af dine personlige resurser

– Kombiner for eksempel livet som småbørnsforælder med din karriere. Mine børn har ”tvunget” mig til at være endnu mere fokuseret og endnu bedre til at være til stede i nuet i hvert eneste møde.

7. Vær social – IRL og på nettet

– Der ligger en enorm styrke i at mødes i det virkelige liv. I dag er det blevet meget mere værdifuldt, næsten eksklusivt.
– Styrken ved sociale medier er, at du kan se venner og bekendte mere jævnligt og være mere nærværende i øjeblikket i hverdagen. Det er et fantastisk værktøj, når det drejer sig om at opmuntre og stimulere og lære nye forbilleder at kende. Jeg har fået masser af nye smarte personer i mit netværk via både Facebook og Instagram.

8. Inspirer!

– God netværkning handler om at skabe en oplevelse, som inspirerer på flere planer. En morgenmad på tomandshånd kan spænde over hele følelsesregisteret og give dig idéer, både privat og til jobbet. En hel aften med spændende mennesker gør, at du både vil mingle og tale med dine venner eller kollegaer om emner, der beriger dig. Du går hjem med en perlerække af ny indsigt og idéer om, hvad du herefter vil gøre på arbejdet og i dit liv.

Abonner på vores magasin

Magasinet Smarter Communication udkommer fire gange om året, og det koster ikke noget at abonnere.

Abonner på vores magasin

Jeg kan kontaktes via:

Tak for din tilmelding! Magasinet vil blive sendt til den adresse, du har oplyst i formularen.