2022 bliver et år med fortsat højt tempo på digitaliseringen. Desuden vil positive effekter af den forestående lancering af Næste generation Digital Post (NgDP) i den offentlige sektor præge året. Det bliver også et år, hvor virksomheder og organisationer for alvor bliver testet på, hvor seriøst de mener det, når de siger, at brugeroplevelsen er i fokus.
Giovanni Belli, Head of Business Development hos PostNord Strålfors i Danmark, kommer her med fem bud på, hvad der kommer til at præge det danske marked i 2022.

Smidigere og smartere løsninger vinder frem
Digitaliseringen fortsætter, og der er skruet op for tempoet. Direkte og indirekte afledt af den globale pandemi kigger vi ind i en tid, hvor forventningerne til sammenhængende løsninger stiger. Hybride arbejdsmodeller er kommet for at blive, og brugerne skal kunne tilgå løsninger mange steder fra uden at effektiviteten sættes over styr. Det kræver, at ny teknologi fx kunstig intelligens i endnu højere grad bringes i spil og data udnyttes på tværs af platforme i bestræbelserne på at skabe sammenhængende, smidigere og smartere løsninger.

Ny digital postløsning fra det offentlige kræver tilvænning
Både på afsender- og modtagersiden kommer det i 2022 til at kræve en vis portion omstillingsparathed og tid at tage den nye digitale postløsning i brug. Ny generation Digital Post (NgDP) er en realitet først på året, og selvom der har været god tid til at forberede sig, vil det stadig kræve opmærksomhed i starten, inden den nye løsning er en helt naturlig del af dagligdagen hos myndighederne og ude hos brugerne – borgere og virksomheder.

Langt flere valgmuligheder med NgDP
Samtidig med, at NgDP kalder på omstillingsparathed kommer løsningen også med ny funktionalitet, der åbner for en forventeligt større valgmulighed hos brugeren. Det nye MeMo-format (ny meddelelsesmodel) muliggør bedre klassificering af indhold og en mere strømlinet afvikling af breve mod borgere og virksomheder med fx indbyggede handlinger, der gør det muligt at lave en kalenderbooking i sin smartphone baseret på en hospitalsindkaldelse, svare på et spørgsmål i et brev angående en social ydelse, udfylde formularer, underskrive dokumenter eller betale fakturaer. Flere services kommer i spil og fleksibiliteten for modtageren er større.

Vigtigt at beslutte om brugeren reelt er i fokus
Ingen vil nogensinde sige, at brugeren ikke er i fokus, men der kan være langt fra ambition til handling. Det vil i 2022 blive endnu tydeligere, hvem der for alvor mener det, når de siger at den gode brugeroplevelse er i centrum. Strategiske beslutninger fulgt op af de nødvendige ressourcer kommer til at vise forskellen mellem de ambitiøse og de mindre ambitiøse. Ægte omnichannel kommunikationsløsninger er mulige i kraft af høj grad af data-integration og modnet teknologi, men der skal stadig investeres og strategiske samarbejder er vigtige – også med leverandører som har denne kompetence.

Fysiske forsendelser og print forsvinder ikke
Selvom den digitale tidsalder er en realitet, vil der stadig være sammenhænge, hvor kommunikationen skal foregå pr brev. Enten fordi det er et krav eller en praktisk foranstaltning, eller måske fordi det sender et signal om eksklusivitet. I takt med at fysiske forsendelser falder i volumen er det vigtigt at have indsigt til at kunne håndtere de fysiske forsendelser effektivt, professionelt og konkurrencedygtigt.

Få vores hjælp i 2022
Du er altid velkommen til at kontakte os. Hos PostNord Strålfors er vi allerede i tæt dialog med vores kunder om udrulningen og mulighederne med NgDP. Vi rådgiver også om omnichannel kommunikation og hjælper med at integrere til egne og partner-services, vedligeholde dem og udnytte de muligheder, der følger med. Intelligente løsninger til effektiv håndtering af kombinationen af digitale og fysiske forsendelser vinder frem og også her kan vi hjælpe med at finde den bedste løsning.