Markedstendenser Omnichannel

Fremtidens forretninger kræver dialog

Hvilke krav stiller en digitaliseret verden til virksomhederne – og hvordan gør man sin virksomhed relevant i en digital verden? Spørger man Robin Jonsson i LINK Mobility gør man det ved at levere værdi i mobiltelefonen.

Robin Jonsson, Sales Director i LINK Mobility Sweden
Robin Jonsson, Sales Director i LINK Mobility Sweden

Det næste skridt inden for mobilkommunikation er at fokusere endnu mere på meddelelseskanalerne, siger Robin Jonsson, Sales Director i LINK Mobility Sweden.

– Jeg forestiller mig, at der i fremtiden bare bliver mere og mere direkte kommunikation mellem forbrugere og virksomheder f.eks. via Messenger, WhatsApp og Viber. Lige nu er vi f.eks. ved at opbygge en Facebook-løsning i fuld skala.

Kigger vi dybere i krystalkuglen, mener Robin Jonsson, at det i fremtiden drejer sig om at gøre det nemt for forbrugerne og lade dem vælge.

– Vi forbrugere er kræsne. Nogle har WhatsApp, andre har Messenger. Vi vil ikke ændre vaner. Det betyder, at de virksomheder, der forstår at møde kunden i kundens kanal, har en stor fordel.

– PostNord Strålfors har altid været god til kommunikation fra én til mange og var derfor en interessant samarbejdspartner for os, fortæller Robin Jonsson.

Mere dialog og mindre friktion

Hvis 10% af kunderne foretrækker at kontakte kundeservice via Messenger, er det en stor fordel at møde kunden dér i stedet for at tvinge kunden til at bruge en anden kanal.

Robin Jonsson tror, at der kommer endnu mere dialog og endnu mindre friktion i fremtiden – færre barrierer og enklere funktionalitet.

– Google er tæt på at have den nye sms-funktionalitet, RCS (Rich Communication Service), klar her i Europa. Når den rulles ud, får sms den samme funktionalitet, som f.eks. Messenger har i dag, og sms vil ikke længere være en begrænset kanal, siger han.

Kommunikation via mobiltelefonen bliver mere sømløs, og barriererne bliver stadig lavere.

– Vi kan kommunikere mere visuelt og grafisk via sms, og det er en spændende udvikling, bl.a. i forbindelse med køb af forbrugsvarer, siger Robin Jonsson.

– Så hvis det lykkes os at integrere disse kanaler på den rigtige måde og gøre det visuelt attraktivt, vil fremtiden byde på rigtig gode kundeoplevelser direkte i mobiltelefonen uden forstyrrende afbrydelser.

En af de store fordele ved betaling via mobiltelefonen er opmærksomhed og betalingsvilje. 90% læser en sms inden for 15 minutter.

Et udviklende samarbejde

PostNord Strålfors og LINK Mobility har samarbejdet i næsten 15 år. I begyndelsen drejede det sig om enkel sms-distribution, men samarbejdet har efterhånden udviklet sig.

– PostNord Strålfors har altid været god til kommunikation fra én til mange og var derfor en interessant samarbejdspartner for os, fortæller Robin Jonsson.

LINK Mobility leverer kort fortalt IT-løsninger, der gør det lettere for virksomheder og organisationer at kommunikere med deres kunder via mobiltelefonen.

– Vi har altid fokuseret på mobiltelefonen som den primære kanal til f.eks. markedsføring, kundeundersøgelser eller links til forskellige typer betalingsløsninger. Vi sender også pakkemeddelelser via sms for PostNord, siger Robin Jonsson.

–  Med Mobilfaktura får du hurtigere betaling, og dine kunder bliver mere tilfredse, fordi de selv kan bestemme, hvornår og hvordan de vil betale, siger Thomas Otterlund, Product Manager i PostNord Strålfors.

Stor betalingsvilje og hurtig betaling i mobiltelefonen

Det er f.eks. sammen med LINK Mobility, PostNord Strålfors har udviklet sin faktureringsløsning til mobiltelefonen.

En af de store fordele ved betaling via mobiltelefonen er opmærksomhed og betalingsvilje. 90% læser en sms inden for 15 minutter.

Thomas Otterlund, Product Manager i PostNord StrålforsThomas Otterlund, Product Manager i PostNord Strålfors.–  Med Mobilfaktura får du hurtigere betaling, og dine kunder bliver mere tilfredse, fordi de selv kan bestemme, hvornår og hvordan de vil betale, siger Thomas Otterlund, Product Manager i PostNord Strålfors.

En anden fordel ved mobilfaktura er, at betalingsfunktionen er en integreret del af løsningen, og modtageren får mulighed for at vælge betalingsmåde med det samme.

– Forbrugeren modtager en sms med et link, der fører til en landingsside med alle betalingsoplysninger, siger Thomas Otterlund.

Supplerer hinanden

Da tjenesten var ny, fandt de to virksomheder hurtigt ud af, at de var et rigtig godt match, fordi de supplerer hinanden godt.

– I PostNord Strålfors har de en sund indstilling, når de indleder et samarbejde med en partner. De fortsætter med at udvikle deres kernevirksomhed, mens de lader os som partner supplere med leveringerne i mobiltelefonen. Alt sammen for at kunne skabe størst mulig værdi for deres kunder, siger Robin Jonsson og fortsætter:

– PostNord Strålfors tilbyder en komplet fakturaløsning til sine kunder. Og da mobiltelefonen er blevet krumtappen i al forbrugerkommunikation uanset branche, er vi et naturligt supplement til deres tjenester, siger Robin Jonsson.

Har du brug for hjælp til at komme i gang?
Med vores Payment Management-løsninger tager du kompleksiteten ud af digital fakturering og kan i stedet bruge din tid på at skabe en bedre kundeoplevelse – og i sidste ende også en bedre forretning. Kontakt vores eksperter, så finder vi sammen de betalingsløsninger, der passer bedst til din virksomhed.

Kontakt os

 

Inspiration og dybtgående artikler

Mobilfaktura

Mobilfaktura

I dag har vi altid mobilen med os, og får vi en SMS, kan denne håndteres med det samme. Med mobilfaktura bliver du betalt hurtigere, og jeres kundetilfredshed øges. De kan nemlig selv bestemme hvordan og hvornår, de vil betale.

New-payment-patterns_Photo_16-9.jpg

Fra kontantløs betaling til kontaktløs – sådan ændrer betalingsmønstrene sig i Norden

Går du stadig rundt med en tegnebog om fem år? Formentlig ikke. Den digitale teknologi giver mulighed for nye kontaktløse betalinger, der bedre kan integreres i købsoplevelsen.