Markedstendenser FinTech

Tiden er moden til smarte betalingstjenester

Enfuce vil revolutionere vores opfattelse af betalingstjenester.
– Jeg vil gerne forstå fremtiden – og allerede i dag levere løsninger, der påvirker den positivt, siger Monika Liikamaa, Direktør i og medstifter af virksomheden.


Monika Liikamaa, Administrerende Direktør og grundlægger af Enfuce.

Monika Liikamaa er en tidligere bankier og udvikler, som vil noget mere. Det, der driver hende, er hendes egen virksomheds mission – 'from payment to purpose.'

– Vi eksisterer, fordi det tager alt for lang tid for traditionelle banker at udvikle nye og innovative produkter, siger hun og fortsætter:

– Alle banker opbygger f.eks. deres egne løsninger, fordi de skal være sikre, og da jeg var IT-chef i en bank, var en af mine største udfordringer planlægning af kapacitet. Men hvis man er smart, er det ikke længere et problem.

En IT-chef kan med cloudtjenester i dag i løbet af få sekunder få præcis den kapacitet, der er brug for, og kun så længe der er brug for den. Ofte handler det om spidsbelastninger et par dage om måneden, mens der er temmelig begrænset trafik resten af tiden.

– Det er det, det hele handler om. At stoppe op og tænke over, hvordan man løser tingene. En banks kernevirksomhed er at løbe risici – ikke at levere IT-tjenester, siger Monika Liikamaa.

– Det er aldrig teknologien, der er problemet. Det er konteksten og timingen, der afgør, om en god idé fungerer. Og lige nu er tiden moden til smarte betalingsløsninger, mener Monika Liikamaa.

Smarte betalingsløsninger

Enfuce leverer fleksible, skalerbare og sikre cloudbaserede betalingsløsninger, der hurtigt kan implementeres. Virksomheden blev grundlagt i 2016 med formålet om at revolutionere markedet for betalingsløsninger.

Monika Liikamaa, toimitusjohtaja ja perustaja.Monika Liikamaa– Det er aldrig teknologien, der er problemet. Det er konteksten og timingen, der afgør, om en god idé fungerer. Og lige nu er tiden moden til smarte betalingsløsninger, mener Monika Liikamaa.

Pandemien har desuden sat fuld fart på digitaliseringen.

– Digitaliseringen er på steroider lige nu, på godt og ondt, og selv gamle virksomheder kan se, at de er nødt til at gøre noget for at overleve. Det driver alle fremad, siger hun.

– Det er alt for nemt at købe nu og betale senere, siger hun.

Betalingskort er fortsat vigtige

Der dukker hele tiden nye betalingsløsninger op, men kortselskaberne (f.eks. Mastercard og Visa) har ikke ændret sig særlig meget gennem årene.

– Men vi er nødt til at forholde os til betalingskortene, fordi de er det eneste betalingsmiddel, der er forbundet globalt i realtid. Der er mange andre løsninger, men de opdateres ikke med det samme.

Og i dag har vi jo løsninger, der tidligere blev betragtet som fri fantasi. Det gælder f.eks. hurtige kreditoplysninger før et onlinekøb.

– I fremtiden bliver det lettere, hurtigere og enklere, siger Liikamaa.

Til gengæld tror hun, at kredithåndteringen vil blive reguleret mere restriktivt.

– Det er alt for nemt at købe nu og betale senere, siger hun.

En anden global udfordring er stærkere autentificering i forbindelse med kortbetaling.

– Hele verden har brug for en form for digitalt ID, der er lige så enkelt som de løsninger, vi har i Norden.

– Vi vil have så mange som muligt til at forstå, hvordan deres livsstil bidrager til klimaforandringerne – og hvordan de kan ændre adfærd og reducere deres påvirkning.

Spændende tillægstjenester

Udover kort- og betalingsløsninger leverer Enfuce også tjenester inden for Open Banking og en løsning, der måler CO2-fodaftryk.

– Vores kunder kan med My Carbon Action fortælle deres kunder, hvordan de kan gennemføre enkle livsstilsændringer i hverdagen, siger Monika Liikamaa.

70% af vores udledning stammer fra det, vi forbruger, spiser og køber, og afhænger af, hvor vi bor, og hvordan vi rejser.

– Når vi køber eller forbruger noget, udleder vi også. Men det kan man ikke rigtig se i dag, og så er det nemt at give op.

Teknologisk er det nemt at udvikle den støtte, der skal til for at vise den rigtige vej og skabe håb. Man behøver kun at forbinde korttransaktioner med de rigtige data. Men det er vanskeligt at finde en datamodel, der understøtter sådan en beregning. Dataene er landespecifikke, fordi der er stor forskel på at bo og forbruge i Sverige og at bo og forbruge i Frankrig.

– Vi søgte i lang tid, og fandt til sidst D-mat og Michael Lettenmeier. Det er hans forskning, der ligger til grund for løsningen My Carbon Action, siger Monika Liikamaa.

– Vi vil have så mange som muligt til at forstå, hvordan deres livsstil bidrager til klimaforandringerne – og hvordan de kan ændre adfærd og reducere deres påvirkning.

– Vi skal lære at se data og digitalisering som en mulighed, og ikke som noget vi skal håndtere. Det handler ikke længere om planlægning. Det handler om aktivering, slutter hun.

Future Impact Builder

Monika Liikamaa mødte PostNord Strålfors første gang, da hun arbejdede sammen med den finske bank Aktias kortvirksomhed.

– Vi sendte vores fakturaer til dem, og i det samarbejde fandt vi ud af, at vi gerne ville arbejde mere sammen.

I dag samarbejder Enfuce, PostNord Strålfors, Aktia og Veritas om innovationssatsningen Future Impact Builder, som skal udvikle gode og bæredygtige løsninger inden for Fintech.

– Vi skaber ægte samarbejde. Det er på tide, at vi holder op med tom snak og i stedet udvikler innovative løsninger, der er bæredygtige, og som kan sættes i produktion med det samme, konstaterer hun.

Monika Liikamaa er overbevist om, at det er teknologiske løsninger kombineret med viden, der skal løse fremtidens udfordringer.

– Vi skal lære at se data og digitalisering som en mulighed, og ikke som noget vi skal håndtere. Det handler ikke længere om planlægning. Det handler om aktivering, slutter hun.

Let at komme i gang!!
PostNord Strålfors Payment Management-løsning er hurtig at implementere. Hos os får du alt på ét sted, fordi vi samarbejder med alle de store aktører på det nordiske marked. Kontakt vores eksperter, så finder vi sammen de betalingsløsninger, der passer bedst til din virksomhed.

Kontakt os

 

Inspiration og dybtgående artikler

Ikano-Bank_16-9.jpg

Ikano Bank: Digital partner med et langt og tæt samarbejde

En Omnichannel-løsning fra PostNord Strålfors giver både tids- og omkostningsbesparelser for Ikano Bank. Den understøtter også virksomhedens bæredygtighedsarbejde. Nøglen er et langsigtet partnerskab, hvor man udvikler sig sammen.

New-payment-patterns_Photo_16-9.jpg

Fra kontantløs betaling til kontaktløs – sådan ændrer betalingsmønstrene sig i Norden

Går du stadig rundt med en tegnebog om fem år? Formentlig ikke. Den digitale teknologi giver mulighed for nye kontaktløse betalinger, der bedre kan integreres i købsoplevelsen.

Payment Management

Payment Management

En sikker betalingsservice i Omnichannel Med Payment Management fra PostNord Strålfors kan du nemt lade dine kunder bestemme – hvordan, hvor og hvornår du vil.