Markedstendenser Omnichannel FinTech

MobilePay – Vi er sat i verden for at simplificere

MobilePay er i dag en fast app på næsten alle mobiltelefoner, og de færreste kan forestille sig en hverdag uden MobilePay. App’en benyttes af 4,3 mio. brugere i Danmark. Imponerende, når man tager i betragtning, at den samlede danske befolkning kun er på 5,8 mio. Faktisk viser undersøgelser, at MobilePay muligvis er den mest benyttede mobilbetalingsløsning i verden målt på antal årlige betalinger pr. indbygger.


Casper Højgaard, Head of sales and partnership hos MobilePay.

Unge såvel som ældre har downloadet app’en, der giver let og hurtig adgang til at betale, overføre og modtage penge.

“Vi var de første på det danske marked med en betalingsløsning til nemme mobile betalinger. Det giver naturligvis en stærk position, og vi fik hurtigt vind i sejlene. Vi fik den bedst mulige markedsføring via mund til mund-metoden, og pludselig havde næsten 100 procent af alle mobilbrugere op til 50 år downloadet app’en og flere og flere 50+ kommer også med for hver dag, der går,” fortæller Casper Højgaard, som er Head of sales and partnership hos MobilePay.

Fakta om MobilePay

  • Har eksisteret siden 2013 
  • Har 4,3 millioner brugere i Danmark, hvilket svarer til 74 procent af befolkningen
  • Har 1 million transaktioner i døgnet
  • Kan bruges i 170.000 danske butikker og webshops

Hvorfor MobilePay? 

Det, der i 2013 begyndte som en service for kunderne i Danske Bank, er i dag en selvstændig forretning med egen bestyrelse og over 300 medarbejdere. 170.000 danske butikker og webshops har tilsluttet sig MobilePay, og der gennemføres typisk en million transaktioner i døgnet.

Udover Danmark kan MobilePay i dag bruges i Grønland og Finland.

“Vores forretnings bærende ambition er hele tiden at simplificere tingene. Det har for eksempel betydet, at MobilePays løsning til betaling på nettet i dag er én af de mest populære betalingsløsninger,” siger Casper Højgaard. ”Vi vil fjerne al friktion og gøre oplevelsen så gnidningsfri som muligt. Derfor arbejder vi hele tiden på at analysere brugernes oplevelse for at kunne forbedre kundeoplevelsen”. 

Vores mål er som sagt hele tiden at gøre livet lettere for brugerne. Og vi vil gerne knytte flere og flere tjenester til vores løsning. Man kan sammenligne os med en schweizerkniv, der altid har det redskab eller den løsning, du lige står og skal bruge, når du skal foretage en betaling eller lave en transaktion.

Flere erhvervsrettede løsninger 

MobilePay har over årene i stigende grad udviklet sig til at være en betalingsløsning, som forbrugerne kan benytte erhvervsmæssigt. Over 40 procent af transaktionerne bruges i butikker, webshops, til betaling af abonnementer, regninger m.m.

“Derfor ser vi PostNord Strålfors som en oplagt partner. PostNord Strålfors er en stor spiller, der med sin omnichannel kommunikation kan bidrage til, at MobilePay får en endnu stærkere placering i betalingssystemet. Vi kan samtidig give PostNord Strålfors en betalingsplatform, der gør livet lettere for brugerne. Vi samarbejder i øjeblikket med PostNord Strålfors i Danmark og Finland,” siger Casper Højgaard.

MobilePay til de faste betalinger 

MobilePay og PostNord Strålfors samarbejder i øjeblikket om MobilePays løsning til faste betalinger, der gør det lettere for forbrugerne at håndtere for eksempel betaling for vand, varme, el og alle slags abonnementer. Gennem løsningen kan af- og tilmelding samt skift af leverandører ske nemt, hurtigt og mobilt.

“Nyeste tiltag er, at vi er i færd med at indføre dyb konto-integration. Det vil sige, at MobilePay kan kobles direkte til konti, der ikke er forbundet med et betalingskort. Det betyder, at brugeren kan tilknytte for eksempel en budgetkonto, der normalt ikke har betalingskort tilknyttet,” fortæller Casper Højgaard.

“Vores mål er som sagt hele tiden at gøre livet lettere for brugerne. Og vi vil gerne knytte flere og flere tjenester til vores løsning. Man kan sammenligne os med en schweizerkniv, der altid har det redskab eller den løsning, du lige står og skal bruge, når du skal foretage en betaling eller lave en transaktion”.

“Vi arbejder konstant på nye løsninger og udvidelser. Hvis vi kigger lidt ud i fremtiden, er målet, at vi har formaliseret et samarbejde i hele Norden – og måske endda er godt på vej ud over Nordens grænser,” siger Casper Højgaard.

Giovanni Belli, Business Development Manager for PostNord StrålforsGiovanni Belli, Business Development Manager for PostNord Strålfors.“For PostNord Strålfors betyder samarbejdet med MobilePay, at vi kan tilbyde en service, der både forbedrer kundeoplevelsen og virksomhedens cash-flow. Det er i mange situationer afgørende at kunne tilbyde kunden en enkel og brugervenlig betalingsmulighed. Vi søger hele tiden nye partnere til vores virksomhedskunders kommunikation, hvor for eksempel nem betaling eller digital signering er afgørende for et succesfuldt køb, aftale eller andet. Her er MobilePay jo et godt brand, som allerede er kendt og har vundet folks tillid,” siger Giovanni Belli, som er Business Development Manager for PostNord Strålfors i Danmark.

Udviklingen af mobile betalinger

Betaling med MobilePay er ekstremt nemt. Det letter administrationen og øger likviditeten. Bo Tolstrup Christensen, Head of New Ventures i MobilePay fortæller os, hvordan har ser udviklingen af mobile betalinger.

Har du brug for hjælp til at komme i gang?
Med Payment Management fjerner PostNord Strålfors kompleksiteten i digital fakturabetaling. Vi hjælper virksomheder med at digitalisere deres faktura-flows og imødekomme deres forbrugeres behov. Kontakt vores eksperter, så finder vi sammen de betalingsløsninger, der passer bedst til din virksomhed.

Kontakt os

 

Inspiration og dybtgående artikler

MobilePay faktura

MobilePay faktura

Teknologien har gjorde det nemmere for jeres kunder at betale faktura. Når I sender fakturaen, kan I samtidig sende en betalingsanmodning, via MobilePay, som jeres kunde blot skal godkende, og straks derefter er betalingen sket.

Helen_16-9.jpg

Helen Oy pionerer inden for MobilePay

Mobilbetaling er et område, der vokser hurtigt hos energiselskabet Helen. – Forbrugerne vil helst klare alt med mobiltelefonen. Udviklingen af betalingsløsninger stopper ikke med det, vi ser i dag. Der er mere på vej, siger Kirsi Kuusisto, leder af fakturerings- og analyseenheden.