Markedstendenser Bæredygtighed

"Se mulighederne i at være på forkant"

Digitalisering med fokus på miljøet gør det muligt for virksomheder at opnå store konkurrencefordele. Det mener Johan Falk, grundlægger og leder af Exponential Roadmap Initiative.

Johan-Falk_16-9.jpg

Rapporten Exponential Roadmap blev lanceret af en international gruppe af innovatorer, forskere, virksomheder og NGO'er på klimatopmødet i New York i 2019. Den indeholder 36 løsninger til at reducere udledningen af drivhusgasser med 50% i løbet af 10 år. Opfølgeren 1.5°C Business Playbook er en praktisk guide, der hjælper virksomheder med at ændre kurs.

– Vi er ud fra et videnskabeligt perspektiv nødt til at halvere udledningen hvert 10. år, samtidig med at vi opskalerer kulstoflagre som f.eks. skove, jord og vådområder sammen med nye teknologier til at absorbere CO2 fra atmosfæren, siger Johan Falk, Head of Exponential Roadmap Initiative.

Rapporten indeholder løsninger til alle sektorer, men de skal gennemføres sideløbende og skaleres op eksponentielt, samtidig med at de fossile løsninger udfases.

– Der er både håb og muligheder, siger Johan Falk.

Det er nødvendigt, for at vi kan håndtere klimakrisen. Digitalisering kan bidrage med en reduktion af udledningen på 15-30%.

Digitalisering er en nøgelfaktor

Virksomheder, der satser på ressourceeffektive løsninger, som er tilpasset 1,5 graders målet, har gode forudsætninger for at blive markedsførende. Digitalisering fremhæves i rapporten som en af nøglefaktorerne for at nå klimamålene – hele porteføljen af digital innovation fra AI til 5G er nødvendig.

Digitalisering kan ifølge forskningen bidrage med en reduktion af udledningen på 15-30% over de næste 10 år.

– Det er selvfølgelig ikke nok – men nødvendigt, for at vi kan håndtere klimakrisen. Men samtidig skal digitale virksomheder have et tydeligt klimakompas for ikke at fremskynde den globale opvarmning.  

Smartere udnyttelse af fælles ressourcer, større fleksibilitet og bedre målbarhed er nogle af de områder, digitaliseringen kan bidrage til. Men digitaliseringen baner også vejen for en dematerialisering fra fysisk til digital.

Ændringen i vores måde at forbruge musik på – fra cd'er til streamingtjenester – er et eksempel, de fleste kan forholde sig til. Det samme gælder elektronisk vs. fysisk kommunikation, hvor digitalisering fører til reduceret forbrug af skov og papir.

– Vi er kommet forholdsvis langt, men vi kan nå endnu længere.

Exponential roadmap

Rapporten Exponential Roadmap indeholder 36 løsninger til at reducere udledningen af drivhusgasser med 50% i løbet af 10 år.
Læs mere, og download rapporten

1.5°C Business Playbook

1.5°C Business Playbook er en praktisk guide, der hjælper virksomheder med at ændre kurs og blive mere bæredygtige.
Læs mere, og download rapporten

Forbrugerkrav og lovgivning

– Jeg er overbevist om, at digitaliseringen påvirker mulighederne for at konkurrere og overleve. Det samme gælder klimaomstillingen. Man er nødt til at integrere det i sin virksomhed og sørge for at leve op til 1,5 grader-målet.

Der bliver allerede i dag lagt pres på virksomhederne både i form af lovgivning og øgede forbrugerkrav. Digitalisering bliver en måde, virksomhederne kan nå deres mål på.

Der har været stor interesse for at deltage i Exponential Roadmap og indirekte i FN's Race To Zero-kampagne.

– Men vi stiller store krav, før man kan blive partner. Man skal sætte mål for virksomheden og hele værdikæden, integrere klimaet i sin strategi og bidrage til samfundets omstilling. 
 
– Der sker enorme ændringer på alle fronter, og jeg vil gerne opfordre virksomhederne til at se mulighederne i at være på forkant, ikke mindst her i Norden, hvor vi har et lille forspring, når det gælder det digitale, siger Johan Falk.

Inspiration og dybtgående artikler

Digitalization-and-environmental-impact_16-9.jpg

Sådan kan digitalisering reducere din virksomheds miljøpåvirkning

Vidste du, at 100.000 papirfakturaer svarer til 14.600 kilometers bilkørsel eller en rejse tur/retur til Thailand? Du kan bidrage til en grønnere planet ved at digitalisere mere. Vi forklarer hvordan.

Digitalisera-for-miljon_16-9_3-2.jpg

Digitalisering for miljøet

For virksomheder og organisationer, der ønsker at reducere deres klimapåvirkning, kan digitalisering af kundekommunikation være en vigtig brik i puslespillet – hvis det gøres strategisk og på den rigtige måde.

Sustainability_16-9.jpg

Bæredygtighed i praksis

I PostNord Strålfors tager vi hånd om mennesker og miljø. At vi integrerer bæredygtighedsaspekter i hele vores virksomhed, er godt for kunderne, medarbejderne, ejerne og samfundet.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få spændende artikler og interviews med fokus på det nyeste inden for kundekommunikation.

Kom i gang!