"Se mulighederne i at være på forkant"
Digitalisering er en af nøglefaktorerne for at nå klimamålene og kan ifølge forskningen bidrage med en reduktion af udledningen på 15-30% over de næste 10 år.
– Det er selvfølgelig ikke nok – men nødvendigt, for at vi kan håndtere klimakrisen. Men samtidig skal digitale virksomheder have et tydeligt klimakompas for ikke at fremskynde den globale opvarmning, siger Johan Falk, grundlægger og leder af Exponential Roadmap Initiative.
De områder, hvor digitalisering kan bidrage, er bl.a. smartere udnyttelse af fælles ressourcer, større fleksibilitet og bedre målbarhed.
Reduceret forbrug
Men digitale løsninger baner også vejen for en dematerialisering fra fysisk til digital. Ændringen i vores måde at forbruge musik på – fra cd'er til streamingtjenester – er et eksempel, de fleste kan forholde sig til. Det samme gælder elektronisk vs. fysisk kommunikation, hvor digitalisering fører til reduceret forbrug af skov og papir.
Klar bæredygtighedstendens i mange virksomheder
Nordea og E.ON skåner miljøet med digitalisering
Der stilles også klare krav til større virksomheder om en årlig bæredygtighedsrapport. De bæredygtighedskriterier, der skal gøres rede for, er bl.a., hvordan man arbejder med miljøforhold, sociale forhold, medarbejdere, respekt for menneskerettighederne og bekæmpelse af korruption.
Et eksempel er Nordea, der startede Paperless Banking Program allerede i 2015 med det formål at erstatte fysisk kommunikation med digitale løsninger. I 2019 rapporterede Nordea, at man takket være digitalisering havde sparet 4.028 træer, reduceret sin CO2-udledning med 1.000 ton og sparet 176 mio. liter vand.
Samme år rapporterede energiselskabet E.ON, at digitale underskrifter på kontrakter er endnu en måde at reducere papirforbruget på. Virksomheden kunne i 2019 spare 75.000 ark papir ved at undgå papirkopier og gøre dokumentopbevaringen digital.
E.ONs bæredygtighedsrapport 2020
En e-Boks-time
Siden starten i 2001 har e-Boks, som PostNord er medejer af, konsekvent arbejdet med bæredygtige digitale løsninger. Virksomheden har i dag aktiviteter i hele Europa med mere end 21 mio. brugere. Ifølge e-Boks' egen bæredygtighedsrapport sparer virksomheden 1 ton papir og 2.513 kg CO2 hver time!
e-Boks’ Communication on Progress 2021 rapport.
”Det reducerer vores klimaaftryk”
Ikano Bank har også gennem længere tid investeret i digitalisering, og den omnichannel-løsning, PostNord Strålfors har leveret, sparer både tid og omkostninger i virksomhedens aktiviteter i hele Norden – og understøtter samtidig bæredygtighedsarbejdet.
Stefan Karlsson, Sustainability Project Manager, Ikano Bank AB– Digitalisering skaber nye muligheder og hjælper os med at blive mere effektive, forbedre vores service over for kunderne og reducere vores klimapåvirkning, siger Stefan Karlsson, Sustainability Project Manager, Ikano Bank AB.
Der er flere aspekter i forbindelse med digitalisering end reducerede papirmængder i udsendelser. Ikano Bank oplever bl.a., at banken kan opnå yderligere besparelser i form af mindre arkiveringsplads ved at gå fra fysisk til digital opbevaring.
– Vi vil med tiden også kunne finde dokumenter lettere og mere effektivt end tidligere. De oplysninger, vi normalt sender ud i fysisk form, kan nu lettere gøres tilgængelige i vores digitale kanaler, når kunden har brug for oplysningerne, siger Stefan Karlsson.
Ikano Bank har indsamlet grunddata om f.eks. vand-, energi-, varme-, køle- og papirforbrug fra 2018 og frem.
– Vi bruger disse data til at forstå og foretage de rigtige prioriteringer i fremtiden, siger Stefan Karlsson. Vi har f.eks. reduceret vores interne papirforbrug med 7,1 ton fra 2018 til 2020, siger Stefan Karlsson.
Vejen til miljøstrategisk digitalisering
Digitalisering kan som sagt være et værktøj, der gør det muligt at reducere miljøpåvirkningen og nå miljømålene – lokalt, nationalt og globalt. Det har forskerne Mattias Höjer og Tina Ringeson taget konsekvensen af, og de fortæller i guiden Digitalize for the environment, hvad man bør overveje, for at digitaliseringen også kan fremme bæredygtighedsarbejdet. Guiden er udgivet af den svenske Kungliga Tekniska Högskolans (det tekniske universitets) afdeling for Sustainable Communications, og den beskriver, hvor og hvordan du kan finde digitale løsninger på konkrete miljøproblemer, og tilskynder alle, der arbejder med digital udvikling, til at sætte fokus på miljøudfordringer.
Læs mere om miljøstrategisk digitalisering
Og nu undrer du dig selvfølgelig over de flyrejser og papirfakturaer, vi fortalte om i begyndelsen. Interesseorganisationen NEA (det svenske netværk for elektroniske forretninger), som PostNord Strålfors også er medlem af, har et grønt indeks på sin hjemmeside. Det viser, hvor stor forskel der kan være på miljøpåvirkningen fra papirbaserede og elektroniske fakturaer.
Kunderne efterspørger digitale løsninger
– Vi oplever store forskelle blandt vores kunder. Nogle er nået langt på digitaliseringsrejsen, som f.eks. Ikano Bank, mens andre har lang vej igen. Billedet er ikke kun sort eller hvidt, siger Giovanni Belli, Head of Business Development i PostNord Strålfors.
– Det betyder, at vi skal hjælpe dem der, hvor de er, med udgangspunkt i deres behov. De har alle forskellige udfordringer, men et fællestræk for alle de kunder, vi arbejder med, er, at vi altid har en dialog på grundlag af kundeoplevelsen og kunderejsen. Det er her, alt arbejde med digitalisering begynder, siger Giovanni Belli.
Det er en direkte satsning på en mere bæredygtig virksomhed at digitalisere dele af sin virksomhed, siger Giovanni Belli.
– Vi hører ofte fra vores kunder, at forbrugerne efterspørger digitale løsninger af miljømæssige grunde. Det betyder, at papirfakturaer i stigende grad erstattes af digitale betalinger, og det, der vokser mest, er mobileløsninger og digitale postkasser som e-Boks og Digital Post, siger Giovanni Belli og fortsætter:
– Digitalisering og digitale tjenester er generelt et godt og bæredygtigt valg. Men det forudsætter, at modtagerne ikke selv udskriver dokumenterne. Hvis de gør det, reduceres den positive effekt, eller den forsvinder i værste fald helt.