Digitalisering for miljøet
For virksomheder og organisationer, der ønsker at reducere deres klimapåvirkning, kan digitalisering af kundekommunikation være en vigtig brik i puslespillet – hvis det gøres strategisk og på den rigtige måde.
Digitalisering kan være et værktøj, der gør det muligt at reducere miljøpåvirkningen og nå miljømålene – lokalt, nationalt og globalt. Guiden Digitalize for the environment (Digitalisering for miljøet) beskriver, hvor og hvordan du kan finde digitale løsninger på konkrete miljøproblemer, og tilskynder alle, der arbejder med digital udvikling, til at sætte fokus på miljøudfordringer.
Forskerne Mattias Höjer og Tina Ringeson fortæller i guiden, der er udgivet af den svenske Kungliga Tekniska Högskolans (det tekniske universitets) afdeling for Sustainable Communications, hvad man bør overveje, for at digitaliseringen også kan fremme bæredygtighedsarbejdet.
Læs mere, og download guidenVeje til miljøstrategisk digitalisering
Guiden "Digitalisera för miljön" viser fire konkrete veje til miljøstrategisk digitalisering. Ideen er, at man skal kunne bruge en af disse fire veje, uanset hvilken miljøudfordring man står over for.
Forskerne bag guiden understreger dog, at der også er risici forbundet med alle vejene – at man samtidig er nødt til at gennemtænke, hvilke sociale konsekvenser ændringerne kan få, og hvilke risici der kan opstå i forhold til f.eks. sikkerhed og integritet. Der skal desuden altid tages hensyn til de såkaldte indirekte effekter på miljøområdet. Der vil ofte være behov for et supplerende styringsværktøj for at opnå den bedst mulige effekt.
Veje til miljøstrategisk digitalisering
- Information. Hvilke informationer er nødvendige, for at man kan kortlægge virksomhedens miljøudfordringer? Skaf data og information om, hvordan digitalisering kan hjælpe jer med at nå miljømålene.
- Erstatning. Find ud af, om fysiske produkter kan erstattes med digitale tjenester. Man kan f.eks. godt gennemføre banktransaktioner uden en bankfilial. Vi kan arbejde på afstand og læse bøger og aviser digitalt. Det sparer ressourcer i form af færre rejser, mindre forbrug og mindre behov for lokaler, der kræver el, varme og vand.
- Intensivering. Kan man ved hjælp af digitale tjenester intensivere udnyttelsen af allerede eksisterende ressourcer? Digitalisering kan give mulighed for, at flere kan dele f.eks. maskiner og lokaler.
- Effektivisering. Man kan spare ressourcer ved hjælp af digital måling. Det kan f.eks. være i form af navigation, der forkorter ruter, eller sensorer, der regulerer varme og ventilation.
Udviklingen i de nordiske virksomheder kan følges via de bæredygtighedsrapporter, der er obligatoriske for større virksomheder i EU. I Sverige blev loven implementeret den 1. december 2016.
Hvordan klarer din virksomhed sig, når det gælder bæredygtighed?