Visual-search_Hero_3-1_DK.jpg

Visual search revolutionerer kunderejsen

Nye løsninger til billedsøgning gør det muligt at bruge mobiltelefonens kamera som søgemaskine. E-handlen er det område, der påvirkes hurtigst af den nye teknologi, fordi apper som Google Lens og Pinterest ændrer den måde, vi interagerer med vores omverden på.

Teknologier Artificial Intelligence / Machine Learning / Deep learning

Hvad er visual search?

Siden lanceringen af mobilappen Shazam i 2008 har vi vænnet os til på få sekunder at kunne identificere de kunstnere, der er på favoritcaféens spilleliste, og hvilken sang der høres i baggrunden i en TV-serie. Nye AI-tjenester til billedsøgning bruges på samme måde, men i stedet for at registrere lyd via en mikrofon identificeres ting og deres kontekst via mobiltelefonens kamera.

Det billede, der bruges til at søge med, kan være:

  • Downloadet
  • Et skærmdump
  • Et foto
  • Noget, der vises i kameraets søgefelt

Tag f.eks. et billede af en trøje, du kan lide, og brug visual search til at finde ud af, hvor den er købt, og hvad den koster – uden at du behøver at beskrive den nøjagtige farve, materialet og formen med de rigtige søgeord.

Muligheden for at søge med billeder giver anledning til en helt ny shoppingadfærd og skaber en forbindelse mellem fysisk og digitalt forbrug. I stedet for selv at scrolle gennem udvalget i en netbutik havner kunden straks på en sammenligningsside med den ønskede ting og har mulighed for at sammenligne pris og kvalitet mellem forskellige varemærker.

Google Lens og Pinterest dominerer

En af de mest downloadede apper til billedsøgning er Google Lens, som både kan genkende ting og forbinde dem med oplysninger, der er gemt i søgemaskinen. Det betyder, at du f.eks. kan:

  • Få anbefalinger. Når du retter kameraet mod en restaurant, du passerer på gaden, hentes der data fra Google Maps med navn, type og anmeldelser. Du kan også scanne menuen for at finde ud af, hvilke retter der er populære. Google matcher rettens navn med fotos og anmeldelser, der er uploadet på Google Maps af besøgende.
  • Se oplysninger om de aktuelle omgivelser. Brug appen som en guide til at få oplysninger om ting og seværdigheder i området.
  • Afkod symboler og skilte, eller få hjælp til oversættelse, hvis du er i udlandet og ikke forstår sproget.

De første 16 måneder blev Google Lens downloadet 50 mio. gange.

Pinterest er med 320 mio. brugere også en stor aktør. Brugerne er primært kvinder i aldersgruppen 16-35 år, der samler inspirationsbilleder på digitale opslagstavler. Pinterest overhalede i 2020 Snapchat og blev det tredjestørste sociale netværk i USA efter Facebook og Instagram. Det har fået stadig flere varemærker til at publicere produktbilleder på platformen.

Pinterest tilføjede i juni 2020 en købeknap til appen Pinterest Lens, der gør det muligt at få et søgeresultat, som kun indeholder pins, der kan købes, med prisoplysninger og links til virksomhedernes checkout-sider.

Bred vifte af anvendelsesområder

Selv om e-handlen er det område, der lige nu har flest fordele af funktionerne, er der flere funktioner, som er blevet populære hos brugerne. Mange af dem, der anmelder Google Lens, er fascineret af muligheden for at artsbestemme planter og dyr.

Du kan også scanne forsiden af en vinylplade og få oplysninger om både albummet og kunstneren. Sammenkoblingen af billedsøgning med AI åbner muligheder for helt nye funktioner, der gør hverdagen lettere for de videbegærlige.

AR forstærker købsoplevelsen

Søgeresultaterne bliver mere nøjagtige, efterhånden som der kommer nye apper, og virksomhederne bliver bedre til at søgeoptimere deres billeder. H&M, Asos og Ikea har alle udviklet deres egne AI-tjenester, som guider kunderne til produkter i deres eget sortiment. Tjenesterne kobles ofte sammen med AR-filtre for at give mulighed for interaktion. Måske har du lyst til at teste farven på en læbestift i dit ansigt eller virtuelt placere en stol i din stue?

Den nye shoppingadfærd gør det stadig vigtigere for virksomhederne at sikre, at man kan søge i både tekster og billeder på deres hjemmesider for at nå forbrugerne i de forskellige trin på kunderejsen.

Sådan kan du SEO-optimere dine billeder:

  1. Vælg billeder, hvor det er nemt at identificere ting uden for mange forstyrrende elementer.
  2. Undgå billeder fra billedbureauer, eller redigér dem, så de bliver unikke.
  3. Optimér billederne til internettet.
  4. Brug beskrivende filnavne.
  5. Tilføj en titelattribut til billeder.
  6. Tilføj søgeord i alt-teksten med oplysninger om f.eks. farve, produktnavn, tilgængelighed og pris.
  7. Tilføj om nødvendigt en billedtekst med supplerende oplysninger.
  8. Tilføj billederne i din XML-struktur.

Inspiration og dybtgående artikler

New-payment-patterns-4_16-9.jpg

Fra kontantløs betaling til kontaktløs – sådan ændrer betalingsmønstrene sig i Norden

Går du stadig rundt med en tegnebog om fem år? Formentlig ikke. Den digitale teknologi giver mulighed for nye kontaktløse betalinger, der bedre kan integreres i købsoplevelsen.

Innovation-boom_16-9.jpg

Virksomheder bekæmper COVID-19-krisen med innovation

Coronavirusset har tvunget virksomheder i hele verden til at omstille sig hurtigt. Det har ført til en lang række innovationer lige fra værnemidler til smarte mødeværktøjer. Her er 10 eksempler på innovationer, der får os til at komme stærkere ud af krisen:

Haptic_16-9.jpg

Det bliver stadig vigtigere for kunden at kunne røre ved varen – haptisk teknologi er på vej

I Kina behøver man ikke længere nøjes med at se på varerne, inden man køber dem på nettet, men kan også røre ved dem. Trendforskere mener, at 2020 bliver året, hvor haptisk teknologi bliver stort på flere områder.

Newsletter-Bg_3-1_DK_20200831.jpg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få spændende artikler og interviews med fokus på det nyeste inden for kundekommunikation.

Kom i gang!