Haptic_Hero_3-1_NY.jpg
Teknologier Augmented Reality / Virtual Reality

Det bliver stadig vigtigere for kunden at kunne røre ved varen – haptisk teknologi er på vej

I Kina behøver man ikke længere nøjes med at se på varerne, inden man køber dem på nettet, men kan også røre ved dem. Trendforskere mener, at 2020 bliver året, hvor haptisk teknologi bliver stort på flere områder.

Det bliver stadig vigtigere for kunden at kunne røre ved varen – haptisk teknologi er på vej

I Kina behøver man ikke længere nøjes med at se på varerne, inden man køber dem på nettet, men kan også røre ved dem. Trendforskere mener, at 2020 bliver året, hvor haptisk teknologi bliver stort på flere områder.

I dag opbygges varemærker ved hjælp af grafiske symboler, slogans og jingles. De visuelle og auditive indtryk er helt dominerende i kommunikationen.

Men hvad sker der, når flere sanser kommer i spil? Forestil dig en virksomhed, som man forbinder med følelsen af at gå med bare tæer i varmt sand. Eller ringene efter en dråbe, der falder på en vandoverflade.

– Hvorfor ikke, siger Laura Ries, direktør for den amerikanske brandingkonsulentvirksomhed Ries & Ries, til CMO by Adobe. Varemærker har f.eks. været forbundet med bestemte farver og lyde. Der er ingen grund til, at en bestemt vibration ikke skulle kunne forbindes med et varemærke.

Ofte i symbiose med VR og AR

Det kan lade sig gøre med haptisk teknologi, som giver en følelse af berøring og bevægelse. Haptisk teknologi fungerer ofte i symbiose med AR, augmented reality og VR, virtual reality. Haptikken tilføjer bare endnu en sans til den virtuelle oplevelse.

Haptisk teknologi har længe været brugt inden for gaming og underholdning.

Inden for gaming har haptik været brugt længe. Sega brugte allerede i 1976 teknologien i et af sine spil til at simulere følelsen af at køre på motorcykel. Andre spilproducenter var ikke sene til at følge efter.

Mobiltelefonindustrien var også tidligt ude. Det begyndte med vibrationer, der signalerede indgående opkald eller beskeder, og fortsatte med touchscreens og følelsen af at trykke på knapper eller tandhjul, der snurrer rundt, når man ændrer indstillinger. Alle, der i 2015 så traileren til 4. sæson af tv-serien Homeland på sin Android-telefon, kunne få en fornemmelse af, at en bombe eksploderede i hånden.

Haptisk teknologi får sit gennembrud i 2020, når flere og flere virksomheder tilbyder deres kunder taktile oplevelser i virtuelle miljøer.

Nyttig inden for uddannelse

Men det er ikke kun inden for gaming og underholdning, interessen for haptik vokser. Haptisk teknologi er også nyttig i uddannelsesmæssig sammenhæng – et område, hvor teknologien allerede bruges, testes og udvikles. Det gælder f.eks. flysimulatorer til piloter eller sundhedsvæsenet, hvor personale og studerende ikke nødvendigvis har brug for mennesker til at teste deres færdigheder på.


Inden for forskning og uddannelse, f.eks. i sundhedsvæsenet, er det en fordel at kunne teste på noget andet end levende mennesker.

Der er endnu flere anvendelsesområder på vej, og udviklingen går hurtigt. Trendspotterne hos Wunderman Thomson mener, at haptisk teknologi vil få sit gennembrud i 2020, når flere og flere virksomheder tilbyder deres kunder taktile oplevelser i virtuelle miljøer. At det sker lige nu, skyldes også, at 5G-netværket bliver udrullet verden over. Stor kapacitet er en forudsætning for, at teknologien kan fungere sømløst med andre VR-enheder

Efterspørgslen og investeringerne vil stige, i takt med at teknologien udvikler sig.

Først med det største

Kapløbet om at være den første med det største er i fuld gang. Disney arbejder f.eks. på en Force Jacket, som man tager på, så man kan mærke de forskellige berøringer, kram og slag, der påvirker ens figur i VR-universet. Facebook har planer om at lancere et multisensorisk armbånd, der hedder Tasbi, som skal give en oplevelse af at samle ting op, trykke på knapper eller røre ved en overflade.

Inden for e-handel har Alibaba i Kina allerede lanceret Refinity, som giver kunderne mulighed for at røre ved varen, før de køber den, f.eks. hvordan vandstrålerne føles under en bruser eller mærke boblerne i en spa.


Formålet med Fulu er at gøre haptisk teknologi tilgængelig i hverdagen. FULU af Ryo Tada, foto av Deo Suveera.

Ryo Tada, med en grad fra Royal Collage of Art i London, har igen udviklet Fulu. Fulu er stor som en negl og kan parres med en mobil eller tablet via Bluetooth. Enkelheden i både design og interface skal gøre Fulu nem at bruge i hverdagen.

En gruppe, der virkelig kan få hjælp i hverdagen af den haptiske teknologi, er de døvblinde, som kommunikerer med taktilt tegnsprog og berøring. Forskere på Universitetet i Borås udvikler inden for rammerne af et EU-projekt tøj, der kan tale. Det drejer sig om en vest, der hjælper døvblinde med at opfatte deres omgivelser.

Opfordring til alle virksomheder

Efterspørgslen og investeringerne vil stige, i takt med at teknologien udvikler sig, siger Wunderman Thomson, som opfordrer alle virksomheder til at overveje, hvordan haptik kan indgå i deres innovationsstrategi.

Trendforskerne LS:N Global er inde på samme spor. Kunderne interagerer og kommunikerer allerede mere og mere grænseløst med virksomheder og varemærker. Det bliver stadig vigtigere at kunne appellere til flere sanser end bare synet og hørelsen.

Inspiration og dybtgående artikler

GA1-16-9.jpg

Augmented reality giver mening ud over det, man umiddelbart kan se

Verden fik øjnene op for augmented reality takket være spillet Pokémon Go. Men tekno­logien kan bruges til meget mere end bare underholdning. Mulighederne for at skabe oplevelser med virtuelle filtre påvirker både uddannelse, handel og industri.

Från-spöken-till-VR.jpg

Fra spøgelser til VR

Hvis man vil vide, hvad teknologien bringer os i fremtiden, skal man holde øje med, hvad vi gør for at blive adspredt og underholdt. Det mener bestseller-forfatteren og medieanalytikeren Steven Johanson.

Newsletter-Bg_3-1_DK_20200831.jpg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få spændende artikler og interviews med fokus på det nyeste inden for kundekommunikation.

Kom i gang!