New-payment-patterns-4_3-1.jpg
Markedstendenser Nye teknologier Sikkerhed FinTech

Fra kontantløs betaling til kontaktløs – sådan ændrer betalingsmønstrene sig i Norden

Går du stadig rundt med en tegnebog om fem år? Formentlig ikke. Den digitale teknologi giver mulighed for nye kontaktløse betalinger, der bedre kan integreres i købsoplevelsen.

Norden på forkant

ilin Schjetne, Product Director for Norden og Baltikum i Visailin Schjetne, Product Director for Norden og Baltikum i Visa.Stort mobilforbrug, voksende e-handel og ændret lovgivning er nogle af faktorerne bag et ændret betalingsmønster i de nordiske lande. I de senere år har flere nye aktører og tjenester etableret sig på betalingsmarkedet.

Kortbetaling dominerer, men mobilbetaling og digitale tegnebøger bliver hurtigt mere og mere populære. Både på grund af fintech-virksomheder som Swish, Vipps og MobilePay og mere traditionelle banker og kreditselskaber.

– Norden har altid været langt fremme, når det gælder betalingsløsninger. Derfor følger resten af verden udviklingen og spørger, hvad der er stort her, siger Eilin Schjetne, Product Director for Norden og Baltikum i Visa.

Det har altid været populært at betale kontaktløst i de nordiske lande, men vi har aldrig før set så stor vækst i brugen.

Markant stigning i NFC-betalinger

Der har været en tydelig adfærdsændring under covid-19-pandemien, hvor flere og flere kortbrugere er gået over til kontaktløs betaling (NFC-betaling) i stedet for at bruge chip og PIN-kode.

– For at have mindre kontakt med terminalen på grund af smitterisikoen, forklarer Eilin Schjetne.

Udviklingen har været tydelig i hele Norden. Ifølge betalingsudbyderen Nets voksede antallet af kontaktløse betalinger med 12% i de første 16 uger af 2020 fra 57% til 69%. Robert Hoffmann, Head of Merchant Services, kommenterer udviklingen i en pressemeddelelse:

– Det har altid været populært at betale kontaktløst i de nordiske lande, men vi har aldrig før set så stor vækst i brugen.

Betalingsmønstre i Norden

Nya betalmönster i Norden
* Der er ingen beløbsgrænser ved kontaktløs betaling med Apple Pay og Samsung Pay, fordi transaktionen godkendes via mobiltelefonen.

Flere opkoblede enheder

Også med digitale tegnebøger som Apple Pay, Samsung Pay og Google Pay kan man bruge NFC-funktionen i butikker. Der gemmes en digital kopi af kortet i betalingsappen, som derefter bruges på samme måde som et fysisk kort.

Brugerne af mobilbetalinger elsker det. Når man har uret på sig, ved man, at man altid kan betale.

Funktionen gør det muligt at betale med en hvilken som helst opkoblet enhed, f.eks. et smartwatch, en opkoblet ring eller et aktivitetsarmbånd.

– Brugerne af mobilbetalinger elsker det. Når man har uret på sig, ved man, at man altid kan betale, siger Eilin Schjetne.

Mere sikre digitale betalinger

Det betragtes i dag som mindst lige så sikkert at betale med en digital tegnebog som med et fysisk kort. Ved betaling krypteres kortnummeret og gemmes ikke lokalt. Der oprettes i stedet et virtuelt kontonummer (token) ved alle transaktioner. Den opkoblede enhed, der bruges, har derefter en krypteringsnøgle i hukommelsen.

For at købet kan gennemføres, skal brugeren derefter vælge en ekstra verificeringsmetode for at legitimere sig, som regel en kode eller biometri.

– Brugen af ansigtsgenkendelse og fingeraftryk vil blive mere og mere udbredt. Det gør det nemmere at undgå koder.

Visa bruger også AI og Machine Learning til at overvåge transaktioner i realtid og til at skelne mellem normale transaktioner og svindel.

Større kundetilfredshed med fleksibel betaling

– Der skal være så lidt friktion omkring betalingen som muligt, uanset om den foregår i en fysisk butik eller online.

Betalingen forventes i fremtiden at blive en mere smidig og integreret del af købsoplevelsen, hvor betalingsløsningerne kan tilpasses mere til den enkelte med flere muligheder for at vælge, hvordan og hvornår man betaler.

– Som kunde vil man selv kunne bestemme, om man får regningen som e-faktura eller via e-mail. Og man ønsker fleksible betalingsalternativer.

eArchive_Stefan-Winbo_Expertprofil.jpg
Thomas Otterlund
Product Manager, PostNord Strålfors

Thomas Otterlund, Product Manager i PostNord Strålfors, oplever stor efterspørgsel efter mobilbetalinger.

– Vi har en tjeneste, der hedder Mobilfaktura, hvor vi sender fakturaen til den kanal, modtageren har valgt, f.eks. sms eller e-mail. I brevet får slutkunden et link til betaling med flere forskellige alternativer. Det kan være MobilePay, Swish eller Vipps, afhængigt af hvilket nordisk land man befinder sig i, eller betaling via kort eller bankoverførsel.

Interessen for at kunne tilbyde flere betalingsmåder stiger, og tjenesterne er populære hos både afsendere og modtagere.

– Det er hurtigt og nemt at betale. Det betyder, at man f.eks. i forbindelse med en betalingspåmindelse straks kan betale det, man skylder.

Inspiration og dybtgående artikler

MobilePay faktura

MobilePay faktura

Teknologien har gjorde det nemmere for jeres kunder at betale faktura. Når I sender fakturaen, kan I samtidig sende en betalingsanmodning, via MobilePay, som jeres kunde blot skal godkende, og straks derefter er betalingen sket.

Payment Management

Payment Management

En sikker betalingsservice i Omnichannel Med Payment Management fra PostNord Strålfors kan du nemt lade dine kunder bestemme – hvordan, hvor og hvornår du vil.

Etikk-teknologi_2_16-9_NY.jpg

Etik+teknologi skaber nordisk fordel

Betalingsløsninger fra Kina og USA dominerer den globale e-handel. Men midt imellem de to stormagter forsøger den unge norske virksomhed Vipps at tilkæmpe sig en del af kagen.

Newsletter-Bg_3-1_DK_20200831.jpg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få spændende artikler og interviews med fokus på det nyeste inden for kundekommunikation.

Kom i gang!