woman-laugh-cafe-Hero Banner.jpg
Markedstendenser Digital transformation Kundeoplevelse Omnichannel

Digital transformation skaber bedre kundeoplevelser

I sin enkelthed handler digital transformation om at benytte nye digitale værktøjer til at behandle data for at skabe bedre resultater i virksomheden. Hvad enten det er øget omsætning, reducering af omkostninger/resurser eller en forbedret kunde-/borgeroplevelse.

Digital transformation handler oftest om at udskifte tidligere manuelle processer med automatiseret og digitale løsninger, der kan skabe en konkurrencefordel i markedet. Samtidig handler den digitale transformation om konstant at benytte de nyeste og mest effektive digitale værktøjer indenfor b.la. betaling, kommunikation, arbejdsprocesser, dokumenthåndtering og underskrifter.

Kunderne er blevet digitale

I dag er både eksisterende og potentielle kunder blevet langt mere digitale, og dette skal virksomhedens digitaliseringsstrategi tage højde for. I dag stiller kunder og borgere højere krav til både kommunikationen og betalingsmuligheder.

Der findes digitaliseringsløsninger, der kan hjælpe med at digitalisere kommunikation, betalinger, underskrifter, manuelle arbejdsprocesser og dokumenthåndtering.

Digital kommunikation

Digitale kunder stiller i dag højere krav til både, hvordan de gerne vil kontaktes af virksomheden samt, hvordan de kan komme i kontakt med virksomheden. En komplet digital transformation bør sikre, at kunderne kan benytte dén kommunikationskanal, der er nemmest for dem.

Ifølge vores rapport “Nordic Channel Compass”, vil 28% af danskerne udskifte virksomheden, hvis de ikke selv kan vælge, hvilken kanal de kan benytte til kommunikere med virksomheden. Alle kunder er forskellige og virksomheden bør derfor ikke vælge kanal for kunden, men lade kunden bestemme, hvilken kanal de ønsker at benytte.

Læs mere om vores løsninger indenfor Output management her.

Digitale betalinger

I takt med kunderne bliver mere og mere digitale, benytter de også i højere grad forskellige brugervenlige måder at betale på. Virksomheden bør tilbyde så mange relevante betalingsmuligheder for kunden som muligt. Det gør det nemmere og hurtigere for kunden at betale regningen/fakturaen. Det vil forbedre virksomhedens likviditet, da de vil inddrive pengene hurtigere.

Af digitale betalingsmuligheder kan nævnes:

  • MobilePay Invoice
  • MobilePay Subscriptions
  • Betaling i e-Boks
  • Mobilfaktura med flere betalingsmuligheder

Læs mere om vores løsninger indenfor Payment management her.

Digitale underskrifter

Virksomheder bør i dag implementere digitale underskrifter som en del af deres digitale transformation. Det vil skabe en bedre kundeoplevelse, minimere fejlunderskrifter samt sikre hurtigere underskrevne dokumenter fra kunderne.

Ifølge vores analyser tager det i gennemsnit 6-8 dage for kunden at returnere et underskrevet dokument (fysisk). Herefter vil op mod 12% af disse dokumenter være underskrevet forkert, hvorefter de skal sendes tilbage til kunden igen.

Dokumenter med mulighed for digital underskrift kommer tilbage i meget kort tid efter kunden har modtaget det.

Læs mere om digitale underskrifter her.

Reduktion af administrationsarbejde

Digital transformation handler ikke kun om kommunikation og betalinger. Grundstenen i digital transformation er at udnytte de digitale muligheder for at effektivisere og skabe vækst i virksomheden. Mange tidligere manuelle arbejdsgange kan med fordel digitaliseres for at skabe en mere effektiv arbejdsdag og reducere administrationsarbejde samt omkostninger i virksomheden.

Digitale arkiver og dokumentscanning

Alt indgående kommunikation bør arkiveres digitalt – helt automatisk. Dette vil sikre at alle medarbejdere, uagtet hvor de er i verden, har adgang til de nødvendige dokumenter og oplysninger. Samtidig vil det reducere både administrationstid, resurser og omkostninger i virksomheden.

Uanset om informationen kommer ind som fysisk post, en formular på hjemmesiden eller et telefonopkald med kundeservice, så bør alle informationer ende det samme sted – nemlig i virksomhedens digitale arkiv.

Alle fysiske breve, dokumenter og regninger bør automatisk scannes ind og arkiveres, så de nødvendige medarbejdere kan tilgå dem. Samtidig kan virksomheden i højere grad sikre, at de følger den gældende lovgivningen indenfor Persondataforordningen (GDPR).

Læs mere om vores løsninger indenfor datascanning her.

Omnichannel en del af virksomhedens digitaliseringsstrategi

Omnichannel bør være en del af virksomhedens digitale transformation. Digitaliseringen og Omnichannel giver virksomheden mulighed for at skabe en ensartet kundeoplevelse uagtet, hvilke kommunikationskanaler kunden benytter.

Ifølge vores undersøgelser ønsker hele 77% af alle borgere at kunne vælge, hvordan de kan kommunikere med virksomheden eller myndigheden. Derfor skal kunden eller borgeren selv kunne vælge, hvordan de modtager information, hvordan de betaler regninger samt hvordan de kan komme i kontakt med virksomheden eller myndigheden.

Dette vil sikre en bedre bruger-/kundeoplevelse samt øget kundeloyalitet.

Læs mere om mulighederne med Omnichannel her