Hvor-gar-kunden_Hero_3-1_NYAST.jpg

Hvilken vej går kunden?

I takt med ændret forbrugeradfærd og hastig teknologisk udvikling er det et spørgsmål, mange søger svar på. Institut for Fremtidsforskning (IFF) bruger scenarieplanlægning til at forberede sine kunder på flere mulige fremtidsscenarier.

Markedstendenser Digital transformation Kundeoplevelse

Det er næsten umuligt at deltage i en tech-konference i 2019, uden at en eller flere talere viser en eksponentiel kurve og taler om disruptive forretningsmodeller. Men går udviklingen virkelig hurtigere i dag – og har det i så fald gjort det vanskeligere at forudse fremtiden?

– Nej, mener Anne Dencker Bædkel, fremtidsforsker og rådgiver hos Institut for Fremtidsforskning i København.

– Men netop nu sker meget af det, som man har talt om de seneste 20 år. For eksempel Internet of Things, som slår igennem nu, men som man har talt om i 30 år. Derfor føles det, som om udviklingen går hurtigere.

Sammen med sine godt 20 kolleger med specialeområder inden for blandt andet historie, sociologi, økonomi, astrofysik, biokemi og teologi har Anne Dencker Bædkel til opgave at tolke nutiden og se, hvilken vej udviklingen går. Til at hjælpe sig har de et såkaldt Global scanning network med 40 researchere over hele verden, som bidrager med mellem tre og fem observationer om ugen.

– Vi har medarbejdere på hvert eneste kontinent.

Anne Dencker Bædkel og Jeanette Kæseler Mortensen diskuterer instituttets kundemagasin Scenario.
Anne Dencker Bædkel og Jeanette Kæseler Mortensen drøfter instituttets kundemagasin Scenario. Her skriver IFF’s medarbejdere og samarbejdspartnere om trends, adfærd og forskningsresultater, som de tror, vil påvirke vores fremtidige samfund.

De bedste beslutninger for fremtiden

Institut for Fremtidsforskning er en tænketank, som blev grundlagt i 1969 af den danske økonom og politiker Thorkil Kristensen. Målet var at hjælpe beslutningstagere med at træffe de bedst mulige beslutninger for fremtiden. Bag en beskeden port i Amaliegade i det centrale København hjælper instituttet en række multinationale selskaber, kommuner og ind imellem også regeringer med at træffe intelligente beslutninger for fremtiden.

Vi kan formidle et større billede med scenarier fra omverdenen og input fra, hvad der sker i andre brancher.

Institut for Fremtidsforskning ejes af sine medlemmer og er ikke tilknyttet en politisk organisation eller optaget af specifikke problemstillinger.

– Det er noget, vores klienter ofte sætter pris på hos os, der findes ikke mange andre tænketanke, som er upolitiske og non-profit, fortæller Anne.

Nå har den fremtiden kommet som man har snakket om i 30 år, sier Anne Dencker Bædkel.
Nu er den fremtid her, som man har talt om i 30 år, siger Anne Dencker Bædkel.

Formidler et større billede

Hun holder ofte inspirationsforedrag, hvor hun taler om aktuelle emner, men kan også lede scenarieprocesser med fokus på forandring, som varer i op til to år. En af fordelene ved det er muligheden for at zoome ud og se, hvordan ens virksomhed passer ind i et lidt bredere perspektiv.

– Vi kan formidle et større billede med scenarier fra omverdenen og input fra, hvad der sker i andre brancher.

Et eksempel på dette er PFA Pension, som med IFF’s hjælp udarbejdede rapporten Det gode liv i den 3. alder - Danmark frem mod 2040, som fik stor opmærksomhed i medierne. Danmarks befolkning bliver præcis som Europas ældre og ældre, og allerede i dag ved vi, at en fjerdedel af danskerne vil være over 65 år i 2040. Det betyder, at politikerne skal tage stilling til spørgsmål som, hvor god sundhed borgerne har ret til, og hvem der skal betale.

Rapporten skaber derefter med udgangspunkt i relaterede megatrends som digitalisering og globalisering fire mulige fremtider.

Det tager tid at slå igennem

Både smarttelefonen og steinøksen er tekniske innretninger som har ført den menneskelige utviklingen fremover.
Både smartphonen og stenøksen er tekniske hjælpemidler, som har skubbet den menneskelige udvikling fremad.
Disruption kan ikke forudses, men meget andet kan, mener Anne. Og selvom den nye teknologi opstår hurtigt, så tager det ofte lidt tid, før den slår igennem. I år er det 12 år siden, at Apple lancerede sin første Iphone, men det er først i de seneste år, at smartphones er slået helt igennem i samfundet og har ført til et ændret mindset i forhold til, hvordan vi håndterer dem.

Som et eksempel peger hun på mobiltelefonerne, som vi begge har lagt på bordet. Etikken omkring, hvordan man håndterer telefonen, har ændret sig. I dag er det okay at have mobilen på bordet under et møde. Det ville tidligere have været særdeles uhøfligt.

At digitalisering er en megatrend, er der ingen tvivl om. Dens tilstedeværelse øges overalt. Ind imellem er det lettere for kommercielle aktører at opnå lydhørhed for nye idéer, end når det opfattes som et initiativ, der kommer oppefra og ned fra for eksempel en myndighed.

– Men spørgsmålet er, hvordan man skal gøre det, ikke om det skal ske, siger Anne Dencker Bædkel.

Mere fra Content Hub

Vor-tids-megatrends_16-9_NY.jpg

Vor tids megatrends

I udviklingen af en solid og succesfuld strategi- eller scenarieproces er det ifølge IFF afgørende, at virksomheder og organisationer identificerer de megatrends, der vil påvirke deres fremtid, og forberede sig på den effekt, de kommer til at have på virksomheden. Disse 14 strømninger i samfundet regner IFF som vores tids megatrends.

Newsletter-Bg_3-1_DK.jpg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få spændende artikler og interviews med fokus på det nyeste inden for kundekommunikation.

Kom i gang!