Hjælp til at navigere efter nye spilleregler
I takt med at antallet af betalingstjenester stiger, bliver det stadig vigtigere for virksomheder at inkludere Payment Management i deres omnichannel-strategi. Muligheden for selv at vælge betalingsmetode øger både loyaliteten og betalingsviljen.
Udviklingen går hurtigt netop nu på forretningsområdet Payment Management. Fra opdateringer af papirfakturaen med optimeret layout og betaling via QR-kode til helt nye typer af digitale betalingsløsninger.
For PostNord Strålfors betyder det, at omnichannel- kommunikation også omfatter muligheden for at vælge, hvordan og i hvilken kanal forbrugeren vil betale for sine fakturaer.
– Der er en stor interesse for dette netop nu, og vi får mange forespørgsler fra vores kunder, fortæller Martin Persson, Sales Director på PostNord Strålfors.
Som forretningspartner hjælper PostNord Strålfors kunden med at navigere i et komplekst miljø, der ændrer sig hurtigt. Mange har forstået, at det ikke bare fører til øget kundetilfredshed, men at der også er penge at tjene. De rigtige kanaler fører til hurtigere betaling og øget betalingsvilje.
– Det skal være nemt og fleksibelt uden unødige hindringer, siger Martin Persson.
Velinformerede kunder
Payment Management er et naturligt fokusområde for PostNord Strålfors, som allerede er en stor aktør inden for fakturahåndtering, og det stemmer godt overens med ambitionen om at understøtte deres kunders digitaliseringsrejse.
Giovanni Belli, Head of Business Development hos PostNord Strålfors, fortæller, at kunderne ofte er velinformerede, men at det kræver en relativt stor tidsmæssig investering at holde sig opdateret.
– Her kan PostNord Strålfors være en samtalepartner med ekspertise inden for kunderejser, samtidig med at vi hjælper til med at veje forskellige alternativer op imod hinanden. På den måde kan vi i fællesskab nå frem til, hvilke løsninger der passer kunden bedst.
Det drøftes for eksempel, hvilke løsninger kunderne foretrækker i det specifikke land eller i den specifikke målgruppe, og hvordan flowet skal se ud. Skal fakturaen for eksempel sendes ud i en kanal og en eventuel rykker i en anden?
Ud over markedskendskab er der behov for kompleks IT-integration med flere forskellige aktører for at imødekomme forbrugernes præferencer og tilbyde de betalingsalternativer, som forbrugeren efterspørger.
– Her kan PostNord Strålfors hjælpe og være den samarbejdspartner, som tilbyder en nordisk omnichannel-platform med alle relevante nordiske fakturakanaler og betalingsalternativer.
Nye aktører dagligt
Selvom alle de nordiske lande er kommet langt når det gælder digitalisering, er der forskel på præferencerne og de landespecifikke løsninger.
Betalingstjenestedirektivet PSD2 trådte i kraft i 2018 og åbnede op for innovation inden for både Payment Management og finansielle teknologier (se artikel Nye apps med fokus på at opfylde drømme). Der kommer dagligt nye digitale aktører til, og det forudsætter et dybtgående kendskab til branchen at vurdere deres muligheder for succes.
– Vores strategi er at indgå partnerskab med dem, vi tror på. Vi udvikler ikke betalingsløsninger selv, men samarbejder med dem, som er kommet længere for at reducere den tid, der går, før vi kan få tjenesterne på markedet, siger Giovanni Belli.