Etikk-teknologi_3-1_NYARE.jpg
Markedstendenser FinTech

Etik+teknologi skaber nordisk fordel

Betalingsløsninger fra Kina og USA dominerer den globale e-handel. Men midt imellem de to stormagter forsøger den unge norske virksomhed Vipps at tilkæmpe sig en del af kagen.

Få nordiske apps har slået så hurtigt igennem som norske Vipps. Seks måneder efter lanceringen i 2015 var betalingsappen blevet downloadet en million gange. I dag er det blevet en del af nordmændenes hverdag at kunne tage mobiltelefonen frem for at dele regningen eller betale i en butik. Vipps er endda blevet et udsagnsord – at vippse!

I fjor rekrutterede selskabet en af de tungeste i branchen, da Berit Svendsen, tidligere administrerende direktør for Telenor i Norge og leder af Telenor Skandinavia, kom til at stå i spidsen for deres udlandssatsning – hun gik fra en international koncern med 7.000 medarbejdere i Skandinavien til at arbejde for en relativ nyopkomling inden for finanstjenester.

– Jeg interesserer mig for nyskabelse og innovation. Men også for hele den samfundsforandring, der sker netop nu, forklarer hun beslutningen.

Forenkle kundeoplevelsen

Inden for telekombranchen har den digitale transformation været i gang i 20 år – men for finanssektoren foregår omstillingen netop nu med hurtig teknologisk udvikling til følge. De virksomheder, Berit Svendsen mener, har potentiale til at lykkes bedst er dem, som har succes med at forenkle kundeoplevelsen. Vipps er en af dem. Efter en fusion med BankID og BankAxept er Vipps ikke bare størst i Norden inden for e-legitimation og betaling.

– Med BankID har Vipps integreret en løsning til identificering, som ikke findes andre steder.

At kunne logge ind med sit BankID og ansøge om et lån eller skrive under på en aftale uden at behøve at aflægge en fysisk bankafdeling et besøg er helt unikt.

– Det er kun os i Norden, som har en elektronisk identificering, der fungerer. Det er der et stort behov for over hele verden.

Mobil fakturabetaling er næste skridt

Berit Svendsen er entusiastisk omkring udviklingen inden for betalingsformidling hos flere af de nordiske selskaber, som hun tror har store muligheder for at vokse. For Vipps er næste skridt at begynde at tilbyde mobil fakturabetaling.

– I dag kan det tage fem minutter at betale en regning manuelt med alle de oplysninger, som skal indtastes. Det vil vi ændre på.

Allerede i 2019 regner hun med, at Vipps digitaliserer 70 millioner norske fakturaer. På den måde bliver de tilgængelige i betalingsappen og håndteres, uden at brugeren behøver indtaste konto- eller OCR-nummer.

Udviklingen i Kina imponerede

Efter et besøg i Kina i januar i år er hun endnu mere sikker på mobilbetalingernes potentiale. Udviklingen er kommet længere end i Norden og påvirker menneskers adfærd markant.

– Det var virkelig fantastisk. Hos grønthandleren kunne jeg betale med mobiltelefonen ved hjælp af en QR-kode. Når jeg havde betalt, modtog han straks kvitteringen på sin mobil. På restauranter scanner man en kode på menuen, hvorefter bestillingen går direkte ud i køkkenet.

Det er lykkedes for Kina at skabe en elektronisk markedsplads på en måde, som vi ikke har haft held med endnu.

Der er store fordele ved at bruge mobiltelefonen til betaling. Der er ikke længere behov for et kasseapparat i butikkerne, og løsningen passer både til de allermindste handlende og de største varehuse.

Samtidig åbner betalingsmetoden op for helt nye forretningsmodeller. I Kina vokser nye udlejningsmodeller frem, som er koblet til mobilbetaling. Et eksempel er elløbehjulene, som nu også har nået de nordiske storbyer.

– Bortset fra de sociale medier har intet andet digitalt fænomen haft så hurtig en vækst som mobilbetaling. Det er fascinerende.

Tidligere i år var Berit Svendsen i kinesiske Hangzhou for å besøke Alipay
Tidligere i år var Berit Svendsen i kinesiske Hangzhou for at møde verdens største fintech-selskab Alipay, med 700 millioner kunder. På billedet ses også Mingzhu He, som organiserede rejsen.

Kinas mobile pengepung

I Kina er den dominerende betalingsløsning Alipay, som med over en milliard brugere kaldes Kinas mobile pengepung.

Vipps indgik allerede i 2018 en aftale med Alipay, som retter sig mod kinesiske turister på besøg i Norge. I 2017 stod de for 450.000 overnatninger på norske hoteller, og antallet stiger hvert år.

– Alipay har som mål at gøre det muligt for kinesere at handle på samme måde ude som hjemme. 90 procent siger, at den mulighed får dem til at købe mere.

I Kina så Berit Svendsen mulighetene med mobilbetaling.
I Kina blev Berit Svendsen opmærksom på mobilbetalingernes potentiale.

For norsk erhvervsliv er det ikke uinteressant. Ved at få sin forretning eksponeret i appen præsenteres den for turisterne på kinesisk, samtidig med at betalingsmetoden gør den mere attraktiv.

Det er Berit Svendsens mål, at Vipps bliver det førende europæiske betalingsalternativ.

– Det er lykkedes for Kina at skabe en elektronisk markedsplads på en måde, som vi ikke har haft held med endnu. Det er en kæmpestor mulighed for os at lære af både Kina og USA når det gælder mobilbetalinger og internethandel.

Flere og flere nordiske forbrugere handler på internettet. Siden 2008 er internethandlen firedoblet og ser ifølge samtlige prognoser ud til at fortsætte væksten.

– Men der er behov for, at det bliver nemmere at betale, der skal skabes endnu flere effektive logistiksystemer, og det skal være lettere at returnere varer. Her er der et forbedringspotentiale.

Bane vejen for lancering i udlandet

Netop nu bruger Berit Svendsen og hendes kolleger meget tid på farten for at bane vej for flere samarbejder og lancering i udlandet.

Som ivrig fortaler for digital betaling kunne man tro, at Berit Svendsens mål er et helt kontantløst samfund, men det ser hun også udfordringer ved og taler om vigtigheden af et bevare en fysisk valuta.

– Jeg har altid lidt kontanter hjemme, hvis teknologien ikke virker. Det digitale samfund er meget sårbart, for eksempel over for cyberangreb. Det er udfordringer, som vi er nødt til at forberede os på.

Relaterede løsninger og dybdegående artikler

Payment Management

Payment Management

En sikker betalingsservice i Omnichannel Med Payment Management fra PostNord Strålfors kan du nemt lade dine kunder bestemme – hvordan, hvor og hvornår du vil.

Hjelp-til-a-navigere_16-9_NYAST.jpg

Hjælp til at navigere efter nye spilleregler

I takt med at antallet af betalingstjenester stiger, bliver det stadig vigtigere for virksomheder at inkludere Payment Management i deres omnichannel-strategi. Muligheden for selv at vælge betalingsmetode øger både loyaliteten og betalingsviljen.

Nye-apper_16-9.jpg

Nye apps med fokus på at opfylde drømme

Få hjælp til din hverdagsøkonomi. Nå dit sparemål. Virkeliggør dine drømme. Analysetjenester er det seneste inden for app-økonomien og henvender sig især til millenials.

Newsletter-Bg_3-1_DK.jpg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få spændende artikler og interviews med fokus på det nyeste inden for kundekommunikation.

Kom i gang!