Samarbejde – skaber innovation og kundeværdi

Digitaliseringen gør det nødvendigt for alle virksomheder at revurdere deres forretningsmodel og produkter.
– PostNord Strålfors er ingen undtagelse. Vi er hele tiden opmærksomme på vores kunders behov, siger Lars Lundström, Head of Digital Services.

Tillsammans-för-innovation-och-kundnytta.jpg

Lars Lundström, Head of Digital Services, leder PostNord Strålfors’ samarbejde med LINK Mobility. Sammen udvikler de kundekommunikation via mobiltelefonen. Foto: Christiaan Dirksen

Hvilke krav stiller en digitaliseret verden til virksomheden, og hvordan omstiller virksomheden sig nemmest og mest effektivt? Hvordan gør man sin forretning relevant i en digital verden?

– Ved at levere værdi i mobiltelefonen. Ved at levere kundeværdi, der hvor kunden gerne vil have det, siger Fredrik Nyman, administrerende direktør i LINK Mobility Sverige, uden at tøve.

PostNord Strålfors og LINK Mobility har samarbejdet i over ti år. I begyndelsen drejede det sig om enkel sms-distribution, men samarbejdet har efterhånden udviklet sig. 

– PostNord Strålfors har altid været god til kommunikation fra én til mange og var derfor en interessant samarbejdspartner for os, fortæller Fredrik Nyman.

– Dengang begyndte vi med meddelelsestjenester, og takket være vores løsninger kunne PostNord Strålfors’ kunder hurtigt digitalisere deres virksomhed.

Fredrik Nyman. Foto: LINK Mobility

Ud over de 160 tegn

Lige nu handler samarbejdet i høj grad om dynamiske mobilfakturaer og bedre dialog med kunderne. 

Den næste løsning, LINK Mobility og PostNord Strålfors ser nærmere på, er kundekommunikation i fx Google Messaging eller Facebook Messenger. 

– Vi vil tilføje flere elementer i kommunikationen. De 160 tegn, vi har til rådighed i dag, giver udfordringer, siger Fredrik Nyman.

Han taler om animationer, grafik, måske boardingkort eller tilbud i en konversationsløsning. 

– Det er noget, vi tror meget på, og vi er tidligt ude.

Målet er smartere kundekommunikation. På flere forskellige måder.

– Vi ved, at kunderne er ved at være trætte af standardtilbud, og at der er stor efterspørgsel efter skræddersyet reklame, skræddersyet kundeservice og andre tjenester, siger Fredrik Nyman.

Mange store kunder

Lige nu er der en digital revolution. Hvis man ikke kan imødekomme efterspørgslen, taber man slaget. 

– Og sammen er vi meget stærkere, siger Fredrik Nyman.

– PostNord Strålfors har en lang række gode kunder, Sveriges bedste varemærker. Alle disse kunder overvejer naturligvis selv, hvad de skal finde på til mobiltelefonen. 

PostNord Strålfors og LINK Mobility har talt meget om, hvordan de kan gøre samarbejdet og forretningerne mere relevante. 

– Vi leder hele tiden efter de kompetencer, der er nødvendige i forbindelse med en ompositionering, og derefter integrerer vi dem i vores egen forretning, siger Lars Lundström.

Det handler om at matche konkurrenterne og på tæt hold følge kunderne og den måde, deres behov udvikler sig på.

– Vi har et vellykket samarbejde med LINK Mobility, fordi de ønsker at flytte dialogen mellem virksomheder og forbrugere til mobiltelefonen og derfor har udviklet en række løsninger til det formål, siger Lars Lundström.

– Vi samarbejder med PostNord Strålfors om at finde nye tjenester til erhvervsmarkedet. Samarbejdet er innovativt, og vi tester meget, siger Fredrik Nyman.