Ny teknologi – både nemt og svært

Rent teknologisk er det forholdsvis enkelt at flytte alle fakturaer fra papir til mobiltelefonen. De store udfordringer ligger i stedet i organisation og processer.

Ny-teknik.jpg

Tjenesten mobilfaktura har nu været brugt af flere af PostNord Strålfors’ kunder i over et år.

– Det nye er koblingen til vores dynamiske løsning, siger Lars Lundström, Head of Digital Services, og han forklarer:

– Det kaldes dynamisk kommunikation, fordi man kan sende alle typer budskaber tilpasset til præcis den kanal og den enhed (mobiltelefon, computer eller tablet), kunden foretrækker. Fx til en digital postkasse, direkte til mobiltelefonen som sms eller til en mobilapp.

Løsningen er udviklet sammen med samarbejdspartneren LINK Mobility.

– Det er lykkedes os at udvikle noget, vores konkurrenter betragter som fremtidsvisioner. For os er det hverdag og virkelighed, siger Lars Lundström.

Men selv om teknologien er på plads, og kunderne er overbevist om alle -fordelene, trækker det ud med imple-menteringen hos mange større virksomheder.

– Det handler ikke om, at de ikke kan, men om, at ny teknologi kræver nye processer. Det er en helt anden diskussion, som ikke har noget med produktet at gøre. Det er fx nye måder at håndtere kundeservice og en række sikkerhedsspørgsmål på, siger han.

Ændrede flow

Alle aktiviteter i en virksomhed er baseret på, at fakturaflowene fungerer, som de skal. Hvis man ikke længere sender fakturaerne samtidig den 25. i måneden, som tidligere var det normale, påvirkes det interne arbejde så meget, at det kræver store organisatoriske ændringer.

– Når man går over til den mobile løsning, skal der hele tiden udsendes fakturaer, og samtalen går direkte til kundeservice, når en slutkunde har spørgsmål.

– Tidligere havde kundeservice som regel højere bemanding omkring den 25., forklarer Lars Lundström.

Fakturaen er ikke kun et dokument, som fortæller, hvor meget kunderne skal betale for de tjenester eller produkter, en virksomhed leverer.

På vej mod en bedre kundeoplevelse

– Den er i mange tilfælde også det eneste, de ser fra en virksomhed til daglig. Det gør den til en utrolig vigtig del af kommunikationen, siger Lars Lundström.

Han fortæller, at mange af Strålfors’ større kunder lige nu arbejder med at etablere dynamiske fakturaflow til mobiltelefonen. 

– Det er nogle meget spændende projekter, og mange er kommet langt med at kunne tilbyde deres kunder al kommunikation i mobiltelefonen.