AI og chatbots stopper bedragerne

Med mobile tegnebøger, hurtige digitale løsninger og betalingsformer som MobilePay og Apple Pay gennemføres der flere betalinger end tidligere – men de nye betalingsmåder giver også flere muligheder for bedrageri. Bankerne bruger chatbots og AI til at imødegå truslen.

AI-och-chattbottar.jpg

Rikard Lindgren er professor i informatik ved Göteborgs universitet og forskningschef i Swedish Center for Digital Innovation. Han mener, at AI har et stort potentiale som et redskab til at bekæmpe bedrageri.

– I dag forlader mange banker sig på analyse af digitale spor for at opdage bedrageri. Man kan opdage uønsket brug ved at studere en brugers adfærd.

I finansverdenen er der stadig større fokus på forudsigelser, hvor man bruger AI til at opdage afvigende mønstre i brugernes adfærd.

Et godt eksempel er Mastercard, som bruger sikkerhedsplatformen Decision Intelligence. Den indsamler data fra brugernes transaktioner og gør opmærksom på brugeradfærd, som tyder på bedrageri.

AI identificerer afvigelser

Når man lader kunstig intelligens lære, hvordan en rigtig person handler og gennemfører transaktioner, bliver det nemmere at opdage bedrageriforsøg. Flere brugere er ensbetydende med flere data, og det giver den kunstige intelligens et større grundlag at arbejde ud fra.

Et nordisk eksempel er Länsförsäkringar. Virksomheden investerer i digitalisering og digital innovation for at generere kundedata og forstå sine kunder bedre.

– Ved at give progressive kunder fordele får virksomheden adgang til data, som giver mulighed for forudsigelser, man aldrig tidligere har været i nærheden af, siger Rikard Lindgren.

Den amerikanske virksomhed PayPal er et andet eksempel på, hvordan brugen af AI kan give resultater. Kun 0,32% af deres overskud går til bedragerier sammenlignet med industriens gennemsnit på 1,32%. Det kan lyde som et ubetydeligt beløb i lyset af, at PayPal håndterer betalinger på ca. 28 mia. USD om måneden, men 0,32% betyder, at hele 89,6 mio. USD pr. måned forsvinder på grund af bedragerier.

e banker og finansvirksomheder, der kan reducere mængden af bedragerier, har meget at vinde.

Mere komplekse flow i fremtiden

Udviklingen går hurtigt, og Rikard Lindgren tror, at der i fremtiden vil komme mere automatisk genereret information.

– Om ca. ti år vil vi se et større mix af maskiner og mennesker. Man vil opnå kundeforståelse baseret på mere innovative og kreative dataflow, siger Rikard Lindgren.

Han mener, at fremtidens banker kan hente andre data end bare finansielle oplysninger. Ved at se på informationer i de sociale medier som fx interaktioner og relationer kan en bank indsamle nye spor og finde mønstre – forudsat at folk vil give sådanne oplysninger, og at loven tillader det.

– Det samme gælder ved bekæmpelse af bedrageri.

Man kan ud fra de data, en person deler, få indikationer på, om der er noget, der ikke er, som det skal være.

IBM er på forkant, når det gælder bankers bekæmpelse af bedrageri. Virksomheden har udviklet en række løsninger, som via analyser gør det nemmere for banker at bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering. Ud fra data i databaser og brugerens mobiltelefon kan IBM's systemer præsentere informationer om brugeren og forudse, om personen har kriminelle hensigter.

Chatbots hjælper

Chatbots kan også hjælpe med at forhindre bedrageri, men på en anden måde. En chatbot kan programmeres til at gennemgå og identificere mistænkelige aktiviteter og derefter underrette kunden via meddelelsestjenester som fx Facebook Messenger eller Whatsapp. På den måde kan en kunde hurtigt verificere mistænkelige transaktioner og rette eventuelle problemer.

En chatbot kan også hjælpe, hvis en kunde kommer i vanskeligheder. Den kan fx programmeres til at opdage, om en kunde kommer til at afgive sine kortoplysninger eller andre følsomme oplysninger, og derefter kryptere en konversation online for at beskytte kundens oplysninger.