Sociale medier, der udvikler e-handlen

Jo flere, der befinder sig i sociale mediekanaler, jo større interesse fra virksomhedernes side i at nå ud via disse arenaer. Instagram og Facebook Messenger åbner for øget integration mellem deres servicer og e-handlen.

Telefon_Stralfors_875.jpg

Instagram tester i USA køb direkte fra billeder. Billederne mærkes med prisoplysninger, produktbeskrivelser og links direkte til produktets webside til køb. Instagram tager med dette et skridt fremad hen mod at blive et naturligt sted for salg via sociale medier.

20 amerikanske forhandlere deltager i testfasen. Selvom det endnu kun er en test, har detailhandlen store forhåbninger om et øget salg ved at nedbringe antallet af barrierer mellem det første købesignal og et gennemført køb.

Dette forventes også at øge interessen fra virksomhedernes side for at benytte såkaldte "sociale influencers", det vil sige personer, som er meget aktive og har mange følgere på Instagram. De kan benytte den nye funktion til at skabe en tættere forbindelse til et produkt med indkøbsinformation i deres poster.

Facebook Messenger – din nye digitale assistent

Har du MasterCard? Så vil du snart kunne tjekke dine konti, følge transaktioner og tidligere køb på Facebook Messenger. Tjenesten bliver mulig via en chatbot-platform, som er en videreudvikling af den personlige digitale assistent Siri. Via den nye bot-tjeneste vil MasterCards kunder også kunne stille spørgsmål om deres konti og få lokale tilbud fra en smart personlig assistent. Tjenesten tilbydes til brugere af Facebook Messenger i løbet af foråret 2017. Flere andre kreditvirksomheder har lanceret lignende tjenester, blandt andre American Express og PayPal.

Facebook Messenger samarbejder også med eBay, som lancerer en betaversion af en ny artificiel intelligensstyret personlig shoppingassistent – eBay ShopBot. Bot'en svarer på søgespørgsmål fra kunder og beder dem ved hjælp af spørgsmål om at forfine deres produktsøgninger. For hvert spørgsmål får bot'en større og større kendskab til kundebehovene. eBay ShopBot lanceres i en betaversion for hyppigt at kunne interagere med rigtige kunder. Kunderne kan kommunikere med den virtuelle assistent ved at skrive, tale eller tage et foto af et objekt.