Jonas Hammerberg – 6 tips

JonasTips_875x580_PNS.png

Trivsels-triggere

→ Dopamin giver velvære. I urtiden havde vi brug for det som drivkraft til jagten på føde, til at overleve. Det er stærkt vanedannende og kan blandt andet udløses ved hjælp af spil, alkohol og stoffer. Serotonin signalerer stolthed og status, mens mangel giver depression. Også serotonin handler i bund og grund om overlevelse, alfa-individet kontra de andre. Har man i en periode stået i rampelyset, kan man savne det, hvis det forsvinder, og prøve at finde tilbage til det. Oxytocin signalerer tillid, venskab, kærlighed og giver følelsen af, at andre vil os det godt.

Lederens fem udfordringer

  1. Vi bliver mere og mere afhængige af hurtig feedback og bekræftelse
  2. Arbejde er ikke længere enkelt, og komplekse arbejdsopgaver kræver en anden type motivation
  3. Engagementet på arbejdspladsen daler
  4. Den digitale revolutions næste fase kræver et massivt behov for forandring
  5. Slaget står mellem dem, der mest snakker, og dem, som får det til at ske – fra ord til handling

Haster-liste

→ Digitaliseringen påvirker mange brancher, og revisionsfirmaet Deloitte har undersøgt, hvor hastende det er med forandring. Inden for detailhandel har e-handlen allerede revet tæppet væk under mange butikker. I haster-køen står nu blandt andet banker, forsikringsselskaber, rejse- og oplevelsesindustrien og uddannelsesvæsenet. Blandt dem med en lidt længere tidshorisont, men hvor øretæven kan blive seriøs, er plejesektoren, transport og jordbrug. De, der lige nu er mindst påvirkede, er minedrift samt olie-, gas- og kemikalieindustrierne.

The rise of teams

→ I en global undersøgelse fra 2016 om trendene inden for humankapital blev 7.000 virksomheder i 130 lande spurgt om deres fokus og deres problemer. I top, med 92 procent, ligger arbejdet med aktivt at skabe en ny flad organisation ud fra det, der kaldes "The rise of teams". Organisationsdesign 92 % Lederskab 89 % Kultur 86 % Styrke engagement 85 % Læring 84 %

Tips omkring forandring

a) Lok dig selv et skridt længere ind i den digitale verden. Træd ud af din komfortzone.

b) Anskaf en digital mentor, eller vær selv en for en anden. Interager.

c) Udøv ledelse med digital teknik. Send en fredagsvideo til de ansatte via telefonen. Vær naturlig og ægte, det skaber tillid.

d) Opbyg partnerskaber og alliancer. Inviter andre ind; alene er ingen stærk.

e) Deleger ledelse, og gør hinanden engagerede. Følgere genererer følgere. For at vinde en OL-medalje kræves der et helt hold bag stjernen. Træn meget, på den måde når du tinderne.

Lær af de professionelle

→ Se, hvad der kan løses med digital teknologi, og invester. Brug teknologien til at vise, hvad der sker i gruppen og organisationen. At visualisere gode eksempler skaber en bevægelse, hvor mennesker bliver følgere, og styrer loyalitet og engagement i virksomheden.

→ Brug tid på at forstå kundens behov udefra og ind. Hav en platformstænkning.

Alt forandres hurtigt, best practise er måske kun best practise i en uge.

→ Brug den digitale teknologi til at nå ud til kundeemner og eksisterende kunder. Placer kunden som nummer et; strategisk, taktisk og operativt. Læg stor vægt på transparens.

→ Sy kontaktfladerne sammen.