Hurtigere betalinger med mobilfaktura

Med Mobilfaktura er kundeoplevelsen virkelig god. Samtidig er betalingsviljen større, og indbetalingstiderne kortere.
– Mobilen er den kanal, som vi altid har med os; derfor agerer vi hurtigt, når vi får vigtige meddelelser her, siger Mekki Ben Othman, produktchef hos PostNord.

mobilfaktura_Stralfors_875.jpg

Mekki Ben Othman, produktchef hos PostNord.

I snart mange år har muligheden for selv at bestemme, hvordan vi vil have vores fakturaer, eksisteret. De kan sendes elektronisk eller fysisk. Nu kan vi også vælge, hvordan vi vil betale dem.

Tidligere sms-løsninger på markedet har kun indeholdt betalingsbeløb og betalingsID. Nu lancerer PostNord Strålfors i samarbejde med mobilløsningsleverandøren LINK Mobility den nye løsning, Mobilfaktura, hvor der er en betalingsfunktion inkluderet i sms'en. Modtageren kan desuden selv vælge betalingskanal – internetbank, kort eller forskellige nordiske betalingsapps som Swish, Vipps og Mobilepay. Tjenesten bliver lanceret i foråret 2017 i Norge og Sverige for på et senere tidspunkt også at komme til Finland og Danmark.

– Den store fordel for vores kunder er, at de får en ny kanal, som styrker og supplerer fakturatilbuddet. Det giver dem endnu en mulighed for nemmere at nå deres kunder i forbindelse med såvel betaling som mersalg, siger Mekki Ben Othman.

– At mobilfakturaen desuden er en nem betalingskanal, kan være en konkurrencefordel for vores kunder. For når slutbrugeren ikke længere tvinges ind på en bestemt betalingskanal, men i stedet selv kan vælge, får de en langt nemmere og mere positiv kundeoplevelse, fortsætter han.

Hurtigere betalinger

En af de store fordele ved Mobilfaktura er, at den får meget større opmærksomhed end fakturaer i andre kanaler, samtidig med at betalingsviljen er større.

– Mobilen er den kanal, vi altid har på os, så det er en særdeles praktisk måde at nå modtagerne på. Da folk reagerer, når de får en sms, er tiden fra opfordring til handling meget kortere end for andre kanaler. Og det gælder ikke kun den yngre og mere mobilvante generation, siger Mekki Ben Othman.

Man kan også få fakturaer via mail på mobilen. Hvordan adskiller det sig fra Mobilfaktura?

– Vi reagerer ikke på samme måde på en mail som på en sms. Folk har en tendens til at vente med at læse en mail. Og når man så endelig læser den, handler man ikke straks. En sms er vi derimod vant til at svare på mere eller mindre med det samme.

Hvilken sikkerhed er der i Mobilfaktura?

– Som standard har løsningen flere indbyggede sikkerhedsmekanismer. For eksempel er landingssiden, hvor fakturaen vises, krypteret, og man kan benytte e-legitimation til identificering og underskrift til betalingsapps og betaling via bank. Ved betaling med kort er det betalingsoperatøren, som i dialog med kunden bestemmer sikkerhedsniveauet.