Gevinst hver gang

Lilleputtræneren. Korlederen. Altmuligmanden, der ordner klublokalet. Bag svenske foreninger finder man ildsjælene, som intet ville fungere uden. En gang om året hyldes de på Eldsjälsgalan, ildsjælenes eget gallashow.

Folkspel_875x580_PNS.png

Marketingchef Henrik Lindroth og projektleder Carina Olofsson fra Folkspel er nogle af personerne bag Ildsjælenes gallashow.

Fem millioner mennesker. Så mange er engageret i svenske foreninger og organisationer. Over halvdelen af befolkningen deltager i organiserede aktiviteter.

Bag dem står lederne. Mennesker, som inspirerer og giver af deres tid uden at kræve noget til gengæld.

Fremhæver

Foreningslivets eget spilselskab, Folkspel, ejes af 74 landsorganisationer. Det bedst kendte produkt er Bingolotto, og nyere skud på stammen er Sverigelotten og Bingo online. Alt overskud fra salget af lottokuponer går direkte til foreningslivet.

En gang om året hylder Folkspel foreningslivets "usynlige" helte på Eldsjälsgalan.

– Gallashowet er en måde at fremhæve og hylde de mennesker, som lægger deres sjæl i vores foreninger. Foreningslivet skaber et bedre samfund for os alle, men det kræver tid, engagement og penge. Det er her, vi kommer ind i billedet, ved at dele vores overskud ud til svenske foreninger og organisationer, siger Henrik Lindroth, marketingchef hos Folkspel.

Et af Folkspels hovedformål er, siger han, at skabe en bevidst forbruger. Hvilke lottokuponer køber du, og hvorfor?

– Vil du købe en lottokupon, kan det være en god idé at vælge en, som du ved, støtter svensk foreningsliv uden at have egen indtjening som formål. Hvis du for eksempel køber Bingolotto-kuponer direkte af en forening, så går pengene til dem. Vælger du at abonnere, kan du oplyse den forening, du vil støtte.

Til abonnenter

Folkspel arbejder tæt sammen med PostNord Strålfors, som pakker og leverer Bingo- og Sverigelottokuponerne og trykker al markedskommunikation. Hver måned sendes der op mod 100.000 udsendelser og fakturaer ud til svenskerne.

– Vores kommunikationsløsninger udvikler sig løbende. Både fysiske og digitale kanaler gør god fyldest, når målgruppen er så bred som hos Folkspel. Lottokuponerne skal sendes med brev, men fakturaer kan sendes digitalt, siger Hans Stenberg, Global Account Manager hos PostNord Strålfors.

– Vi ser Folkspel som et utrolig vigtigt projekt. Ildsjælsgallashowet viser så mange gode eksempler og giver noget tilbage til alle dem, der arbejder i det stille. En stor hyldest til alle de mennesker, der uselvisk løfter det svenske foreningsliv.

Holdes levende i årets løb

Årets Ildsjæl har hidtil været delt ind i fem kategorier: ledere, integration, sundhed, kammeratskab og åben. I år kommer Forening til, som er et samarbejde med Riksidrottsförbundet (RF).

– Det er utrolig sjovt, at vi har fået Årets Forening med. Det skal være en forening, som udover sin ordinære aktivitet også arbejder på at forbedre samfundet generelt. Det kan være i form af et sundheds- eller integrationsprojekt eller noget andet, siger Henrik Lindroth.

Hvem som helst kan nominere og komme med forslag til en god kandidat i en af kategorierne. De nominerede skal ikke nødvendigvis være medlemmer af de landsorganisationer, som står bag Folkspel. Årets vinder i kategorien Kammeratskab, Anna Karlsson, er for eksempel ikke medlem af nogen af dem.

– Da vi ønsker at holde begivenheden levende hver uge hele året rundt, foregår nomineringerne kategori for kategori, og vi lukker når det er afgjort. Herefter udvælges fire finalister i de forskellige kategorier. Det betyder, at vi når ud til flere, siger projektleder Carina Olofsson.

3.000 nominerede

Nomineringen af ildsjælene engagerer mange. Sidste år blev 3.000 personer nomineret. 30.000 stemmer blev sendt ind, og siderne blev vist 1,5 millioner gange. Personer inden for de store sportsgrene dominerede, men der var også nomineringer til mange andre – spejdere, kor og frimærkesamlere for at nævne nogle.

Vinderne i de forskellige kategorier får et stipendium på 15.000 svenske kroner og kan desuden give 50.000 svenske kroner til et projekt eller en forening efter ildsjælens eget valg. Pengene kommer fra Folkspels overskud. Carina Olofsson håber, at opmærksomheden efterfølgende fører til flere solgte lottokuponer, og til at flere engagerer sig.

– Der er behov for flere frivillige kræfter; for alle foreninger er det blevet sværere at få det til at løbe rundt. Ved at fremhæve lederne bliver det muligt at sælge flere lottokuponer, og det betyder flere penge til foreningerne. Nomineringerne skaber også opmærksomhed i lokalsamfundet, hvilket giver ekstra muligheder for at fortsætte med at udvikle aktiviteten. Mange ildsjæle finder også hinanden ved gallashowet og knytter kontakter og kan hjælpe hinanden.

Et af Folkspels mål er at arbejde med partnere og koble dem sammen med de nominerede.

– En af vores partnere er for eksempel meget interesseret i integration. Her ser vi nærmere på basketball-forbundet for at se, om de måske kan lave noget sammen. På den måde løfter de hinanden, og vi er med og bidrager yderligere til det svenske foreningsliv.

Vil du nominere en eller læse mere? Gå ind på www.aretseldsjal.se