Dine digitale kanaler – det bedste udstillingsvindue på nettet

I digital markedsføring har du stor nytte af dine egne kanaler, når du skal finde nye kunder. Ved hjælp af inbound marketing kan du fange interessen og skabe
en relation.

Window_875.jpg

FOTO: MANU PRATS/OFFSET.

Der er i grunden ingen forskel på markedsføring i dag og i tiden før internettet. Det er altid indholdet i dit tilbud – og hvordan du lykkes med at fange målgruppens interesse – som får en potentiel kunde til at agere.

– Succesen for markedsføring er 1 procent genialitet og 99 procent hårdt og systematisk arbejde. Det starter altid med en god strategi, baseret på tiltag, kanaler og værktøj, som giver den bedste omkostnings- og udbytteeffekt. Kunden skal opdage noget, som vækker hans eller hendes nysgerrighed, og som man vil have mere at vide om, siger Stig Hammer, strategisk rådgiver hos MarkedsPartner.

– For at kunne udarbejde et sådant tilbud er det nødvendigt, at du forstår, hvem kunden er, og hvilke behov han eller hun har. Det gælder om at blive en del af kundens købsproces og forstå, hvordan din virksomhed tidligt kan blive en del af den.

Den store forskel på markedsføring af i går og i dag ligger i den nye teknik og i alle de nye kanaler. En værktøjskasse til markedsføring indeholder i dag blandt andet viden om big data, sociale medier, søgemaskineoptimering og prædiktiv analyse.

– Ved hjælp af din digitale værktøjskasse kan du trimme virksomhedens motor til en effektiv salgsproces. Du kan også over tid udvikle værdien i de digitale kanaler, som du selv ejer, så du kan reducere afhængigheden af at betale for plads i eksterne kanaler.

Effektiv motor

– En effektiv motor er inbound marketing, som bygger på et interessant indhold i virksomhedens digitale kanaler, og på viden og data om dine målgruppers behov.

Du skaber opmærksomhed omkring indholdet i dine digitale kanaler ved at søgeoptimere det, så dine potentielle kunder kan tilegne sig indhold, som er lærerigt, informativt eller sjovt, for eksempel i en e-bog til downloading, en podcast, et nyhedsbrev eller et lærerigt og nyttigt videoklip, siger Stig Hammer.

Inbound marketing i digitale kanaler gør det også nemmere at følge op på, hvad de besøgende vil have og oplever som interessant. Det er værdifuld markedskapital.

– Vores næstmest læste blogindlæg forrige år blev lavet allerede i april 2013, og vi kan se, at det har været populært, lige siden det blev publiceret. Udfaldet af gennemførte marketingindsatser bliver større, når du selv kan styre indholdet over i dine egne kanaler. Dette er ikke muligt i de traditionelle kanaler.

Strategi først

Men inden du går i gang med inbound marketing, er der behov for en klar strategi for, hvordan din virksomhed skal arbejde med det i relation til salgsprocessen. Medarbejdere, værktøjskasse, indhold og en organisation, som understøtter processen, skal være på plads, inden du begynder at søge kunder på nettet. Når du først har fået lokket kunden ind på din netside, skal han eller hun opleve, at de finder noget af værdi der.

Stig Hammer og hans kolleger har i to og et halvt år arbejdet med inbound marketing som motor i virksomhedens markedsføring.

– Siden vi lagde vores strategi om, har vi øget antallet af medarbejdere fra 18 til 30. Stigningen er et resultat af, at vi selv benytter inbound marketing, hvilket også indebærer, at potentielle kunder oplever os som en interessant leverandør. Jeg er overbevist om, at alle norske virksomheder vil benytte sig af inbound marketing, inden der er gået fem år.

Foto: Elise Hofmo

Markedsføring med Inbound marketing bygger på fire elementer:

  • Tiltræk. Benyt en kombination af søgning, indhold (netsider, artikler, blogindlæg) og sociale medier til at få potentielle kunder til at gå ind på dine netsider.
  • Konverter. Via landingssider med interessante tilbud om indhold (e-bøger, rapporter, videoer, webseminarer, adgang til programmer eller gratis rådgivning) får du de besøgende til at aflevere deres kontaktoplysninger.
  • Sælg. Målrettet opfølgning på de besøgende, som har registreret sig, baseret på brugerdata. Automatiser en tilpasning efter den besøgendes adfærd, og/eller foretag en regelmæssig opfølgning, som bygger på, at I leverer værdifuldt indhold, tilpasset den besøgendes profil og faktiske adfærd. Når den potentielle kunde udviser en digital adfærd, som tyder på, at vedkommende er klar til at blive kontaktet, er tiden inde for salgsafdelingen til at overtage processen med personlig opmærksomhed.
  • Stimuler. Fortsæt med at levere værdi ud over virksomhedens produkter og servicer ved at tilbyde indhold og produkter, som matcher kundens profil og interesser. Dette har som formål at gøre kunden til en ambassadør for virksomheden; en ambassadør som deler og tjekker dit indhold, dine produkter og ydelser på sociale medier og med venner og bekendte.