5 trends for smarte handler i sociale medier

Sociale medier er en af de kanaler, der forandrer sig hurtigst. Banebrydende ny teknik og innovative idéer forandrer hele tiden de sociale samspil på de digitale platforme. Her er fem trends i 2017, som hjælper dig til bedre handler i sociale medier.

Trender_875.jpg

Sociale beskeder dominerer

Besked-apperne WhatsApp, Facebook Messenger, Viber og WeChat har tilsammen flere brugere end de store netværk Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram. Og muligheden for at kunne kommunikere nemt med beskeder bliver stadig vigtigere i fremtiden. 62 procent af milleniumgenerationen er mere loyale mod virksomheder, der engagerer dem i beskedkanaler. I 2018 forventes der at være to milliarder af denne type brugere. Nogle virksomheder udnytter allerede dette store publikum. På Facebook kan man for eksempel, hvis man klikker på en annonce, blive ført direkte videre til et chat-vindue for det specifikke varemærke. Dette skaber nye muligheder for en mere personlig kundedialog.

Autentisk indhold sendes direkte

YouTube bygger hele sin brugeroplevelse på virkelige og ucensurerede øjeblikke. Sociale medier har bragt konceptet op til næste niveau ved at tilbyde videoudsendelser i realtid. Twitter var de første med deres streamingtjeneste Periscope. Og også Facebook har nu i et stykke tid tilbudt sine brugere samme mulighed via Facebook Livestream. Instagram har for nylig lanceret en streamingtjeneste i stil med den, Snapchat bygger på. Også de traditionelle nyhedsmedier er begyndt at dække større events gennem direkte udsendelser i sociale medier. Eksperter i sociale medier spår, at verdens medieovervågning kan blive helt forandret takket være disse sociale livesendinger.

Købt indhold overtager

Siden introduktionen af Instagrams nye algoritme i 2016 sorterer og kundetilpasser stort set alle de større sociale netværk deres indhold. Det gør det nemmere for virksomheder at nå ud til nye målgrupper med annoncer og købt indhold, men det bliver også vanskeligere at sprede organisk indhold. Google Adwords, Facebook Ads, bannere på andres websider og Native advertising er eksempler på, hvordan købt indhold i dag kan synliggøres. Fordelene er mange: Købt indhold kan benyttes over for et stort publikum, er kontrollerbart og kan give hurtige resultater. Ulempen er, at købt indhold holder op med at være synligt, når du holder op med at betale for det.

Virksomhedsfunktioner og analyser prioriteres

Analyser og rapportering er ikke noget nyt inden for sociale medier. Ifølge rådgivnings- og revisionsfirmaet KPMG benyttede 92 procent af chefer på ledelsesniveau data og analyser til marketingindsigt i 2015. Andre marketingfolk og virksomhedsledere begynder nu at interessere sig mere for de data og analyser, som ligger bag alle klik, likes og delinger i sociale kanaler. Dette menes at være en følgevirkning af den stadig hårdere konkurrence på de sociale platforme. Virksomhedernes udfordring er at forstå de indsamlede data for at kunne engagere det sociale publikum bedre og på den måde kunne træffe smartere beslutninger. Twitter Analytics, Facebook Insights og Instagrams tjeneste Business Tool er nogle analyseværktøjer, som hjælper marketingfolk med at gøre dette.

Social commerce vokser

Ifølge den statistiske portal Statista tilbringer 93 procent af milleniumgenerationen en stor del af deres døgn på sociale medier. Det er derfor ikke så mærkeligt, at flere sociale netværk åbner op for muligheder for reklame og handel. Omkring 30 procent af WeChat-brugerne rapporteres allerede at have foretaget køb på den sociale platform, et tal som er dobbelt så højt som forrige år. Twitter har testet en køb-knap, og næsten 75 procent af Pinterest-brugerne menes at have købt noget, de har set på platformen. Med den stigende brug af søgefunktionen i mobiltelefonen i tankerne er der gode grunde til at tro, at handlen i sociale medier vil vokse i 2017.