Sørg for at sikre dine kundedata

Vores tilværelse på internettet er næsten lige så håndgribelig som vores fysiske liv. Kommunikation, bankkontoen, fakturaer og mails. I takt med at vi eksponerer os digitalt, vokser kravene om sikre systemer.
– Sikkerhed er blevet et virksomhedsværktøj, som skal understøtte virksomheden. Det øger konkurrenceevnen, og muliggør forretninger, siger Boris Berberovic, Group Security Manager hos PostNord Strålfors.

Boris_PostNord_Stralfors_872x580.jpg

– Kravene til sikkerhedscertificering vil blive øget, siger Boris Berberovic, Group Security Manager hos PostNord Strålfors.

Der er flere store sikkerhedsudfordringer ved at gå fra papir til digital kommunikation. Når mængderne bliver mere omfattende, bliver også skaderne større ved et eventuelt tab eller eksponering af følsom information.

– Vi oplever, at mange af vores kunder selv kæmper med at forny egne tjenester, som skal være fremtidssikre – de digitaliserer virkelig meget, siger Boris Berberovic.

Markedet er stadig ureguleret og temmelig umodent, når det gælder sikkerhedskrav. Det indebærer, at PostNord Strålfors til tider optræder som konsulenter for kunderne for at hjælpe dem med at positionere sig rigtigt i relation til branche- og lovkrav.

– Kravene til sikkerhedscertificeringer vil stige. Der vil også komme en helt ny omarbejdelse af personoplysningsloven, som er meget strengere og stiller flere krav. Den skal gælde i EU med deadline i juni 2018. Det skal kunderne begynde at tænke på.

Hos Postnord Strålfors håndteres der store mængder følsomme data. Fortrolighed og integritet er derfor meget vigtigt for kunderne.

– Vores kunder leverer tit en digital fil med det helligste de har, deres kundeoplysninger. Vi har opgaver fra mange lande og brancher, som banker, myndigheder og teleselskaber. Det gør os interessante for hackere, så sikkerheden er rigoristisk. Vores kundedata er sikrede i "lag på lag" med alt fra fysisk sikkerhed som kameraer og vagter til antivirus og overvågning.

Når sikkerheden svigter

Når sikkerheden svigter, kan virkningerne blive kolossale. Boris kommer med et par eksempler.

En af verdens største producenter af spillekonsoller blev hacket i 2011, og omkring 77 millioner personkonti med samtlige oplysninger blev eksponeret. Også oplysninger om kreditkort blev lækket. Producenten blev stævnet for en tredjedel af sin børsværdi, og inden en måned var aktieværdien faldet med 30 procent.

Da spionorganisationer hackede sig ind hos en af verdens største sim-kortgiganter, sendte det dønninger ud i hele verden. Med to milliarder producerede sim-kort om året og flere kendte mobiltelefonselskaber som kunder, kunne skaden være blevet gigantisk. Producenten erkendte, at angrebet antagelig havde fundet sted, men at ingen krypteringsnøgler eller andre kundeoplysninger var blevet lækket.

– Med krypteringsnøgler kan man overvåge en stor del af verdens mobile telekommunikation og datatrafik. Når døren står på vid gab til at afkode samtaler eller plante virus, kan du ikke længere stole på nogen som helst. På nationalt niveau er det naturligvis et skrækscenarie. Den, som det lykkes at komme ind i systemet, kan få oplysninger om næsten alt om borgerne. Og hvis man ved, hvor meget der står på hver eneste borgers bankkonto, kan valutaerne manipuleres. Det er en national sikkerhedsrisiko på mange leder og kanter.

Autonome systemer

I dag lever vi i et temmelig modent informationssamfund, hvor meget handler om informationssikkerhed.

– Næste store skridt er avancerede autonome systemer, som arbejder selvstændigt. Husholdningsrobotterne er her allerede, ligesom også robotter på sydkoreanske skoler, som skal gøre børnene mere interesserede i matematik og teknik. Efterhånden får teknologien en stadig større andel i vores liv, hvilket giver fordele. Men dette gør os samtidig mere teknikafhængige og sårbare.

– Præcis som alle veje førte til Rom i en anden tidsepoke, går alle veje i dag til en digitaliseret verden via sikkerhed. Visse lande er meget længere fremme, når det gælder sikkerhed, som fx Sverige, Polen, Finland og Norge. Vi skal håndtere fremtiden ved at tænke forretninger, være kompetente og lære kunderne sikkerhed. Det er ikke de stærkeste eller største, der overlever. Det er de mest tilpasningsparate.

Strategisk spørgsmål

Hos PostNord Strålfors er sikkerhed en ledelsesfunktion og ses som et strategisk spørgsmål til at skabe flere forretninger.

– Sikkerhedsaspektet skal være med allerede på et tidligt stadium i hver eneste overordnede proces, og udgifterne er transparente og motiverede for vores kunder. Sikkerhed betyder, at vi sælger mere og øger vores konkurrenceevne. Det minimerer skader og maksimer det finansielle resultat.