Snapchat – til unge relationer

Med over 100 millioner brugere og ti milliarder visninger hver dag er Snapchat blevet en stor trend blandt de unge. 60 procent af brugerne er mellem 13 og 24 år, og nu begynder virksomhederne at se muligheder for at skabe relationer via kanalen.

snapchat_Postnord_stralfors_872x580.jpg

Snapchat er i dag den store sociale mediekanal for unge. Du lægger billeder og film op, som eksponeres i maks. 10 sekunder, såkaldte snaps. Grænsefladen er enkel, du kan tegne og bruge forskellige filtre til at skabe sjove ting med. Når du har set et snap, forsvinder det.

Snapchat har til forskel fra mange andre sociale mediekanaler intet generelt flow, som alle kan se. Du skal vide, hvad hver enkelt hedder, og du kan kun se en andens indhold, hvis du får tilladelse. Dette tiltaler de unge, siger Deeped Niclas Strandh fra United Power og Sarah Larsson Bernhardt fra Knowit. De er eksperter i sociale medier, og de har en fælles podcast om sociale medier, Social by default.

– Kanalen er rimelig lukket, den er hurtig, og indholdet forsvinder. Du behøver ikke være perfekt på Snapchat, fordi et snap kun bliver liggende i 24 timer, siger Deeped Niclas Strandh.

I USA er 41 procent af de 12-16-årige inde på Snapchat hver dag, men den største stigning sker blandt de 35-45-årige.

– Snapchat har øget, udvidet og udviklet platformen, så den også taler til en ældre målgruppe. Nu begynder forældrene at finde ind, fordi de når deres børn via kanalen, siger Deeped Niclas Strandh.

– Snapchat er i dag den store sociale mediekanal for unge, siger Deeped Niclas Strandh fra United Power og Sarah Larsson Bernhardt fra Knowit.Find den rette tone

I takt med at Snapchats popularitet vokser, begynder også virksomheder at interessere sig for kanalen. Men du skal have tænkt dig grundigt om, inden du åbner en konto.

– Du skal have gjort dig klart, hvad din virksomhed vil opnå med kanalen. Det er de unges behov, der er i fokus. Find den rette sprogtone, optag film, tegn, og vær ikke så perfekt. Dine snaps skal have en underholdningsværdi, siger Sarah Larsson Bernhardt.

Det duer ikke at annoncere i traditionel forstand. Snapchat er et supplement til dit øvrige kanalmiks. Det er mere en branding-kanal end en ren salgskanal.

– Se og lær af de virksomheder, der er på Snapchat i dag, for eksempel de store medieselskaber. Nyheder, snaps fra "behind the scenes" og fra festivaler og sportsbegivenheder fungerer godt. Du skal vække interesse og gøre dig fortjent til opmærksomhed hos det unge publikum, så de vælger at følge din konto. Brugerne tipper hinanden om konti, de kan lide, siger Sarah Larsson Bernhardt.

Byg langsigtet

Snapchat er i dag en kanal, der hjælper virksomheder med at opbygge relationer til en ung målgruppe. Både Sarah Larsson Bernhardt og Deeped Niclas Strandh fremhæver General Elec­tric, som har en meget langsigtet brandingstrategi på Snapchat.

– De eksponerer ikke produkter. De fokuserer på teknisk viden og kunnen og bruger Snapchat til at vække nysgerrigheden omkring teknologi og General Electric som virksomhed, siger Deeped Niclas Strandh.

Rette kanalmiks

Virksomheder, der vælger at have en konto hos Snapchat, skal overveje, hvordan kanalen passer ind i deres miks af sociale medier. Hvad er formålet med at findes der?

– Man behøver ikke at sælge helt vildt hele tiden. Det handler mere om at skabe relationer for at nå videre i kunderejsen. Brug dine andre kanaler til at trække trafik til Snapchat. Hvis du har en e-handelsbutik, skal du oplyse din snap-code klart og tydeligt på webben, siger Sarah Larsson Bernhardt.

Sociale medier kommer og går. Hvordan vil det gå med Snapchat?

– Unge har forskellige netværk til forskellige aktiviteter. Hvis Snapchat formår at vokse i takt med de unges behov, har de ikke noget behov for at forlade kanalen, siger Deeped Niclas Strandh.