Digital udvikling ændrer forretningsmodellen

Mange virksomheder spørger om, hvad digital udvikling i virkeligheden er. Til trods for at den har eksisteret i et stykke tid, har mange virksomheder svært ved at få et konkret svar på spørgsmålet. Digitaliseringen ses kun som en ekstra service, der skal leveres og tilføjes til en allerede fungerende forretningsmodel.

Digital_Stralfors_PostNord_872x580.jpg

Karel Dörner og Dave Edelman fra McKinsey giver et billede af digital udvikling. De mener, at det digitale er et delelement i hele forretningsmodellen. Det er ikke bare noget, der lægges oven i, men noget, der kræver en anderledes måde at tænke på. Man skal have en anden synsvinkel på, hvordan hele virksomheden påvirkes af det digitale, og på, hvordan det skaber merværdi for kunderne.

Det digitale skal appliceres i alle afdelinger af virksomheden, fra den øverste chef til den direkte kontakt med kunden. I processen skal virksomheden samarbejde hen over afdelingsgrænserne for at servicerne skal skabe merværdi for kunderne. Hvis virksomhedens ledelse ikke forstår, hvordan digitaliseringen kan påvirke forretningsmodellen, bliver det bare en ekstra service, som lægges oven i de andre.

De fremhæver Bank of Australia som et eksempel på en virksomhed, der har implementeret det digitale i sit tilbud i forbindelse med huskøb. Banken har en app, som leverer mere end information om, hvordan du låner penge. Via appen kan du hente et billede af det hus, du er interesseret i, få oplyst pris og fakta om det, oplysninger om den mægler, der sælger huset, og komme i kontakt med bankens låneansvarlige. Banken skaber en relation til dig og er med hele vejen, når du køber et hjem.

Andre eksempler er hjemmeprodukter, som bliver en service ved hjælp af Internet of Things (IoT). Du har tidligere købt elementer, men nu køber du et system, som hjælper dig med at styre dit energiforbrug. Tidligere købte du et fjernsyn, men nu køber du underholdning via streaming.

Det, der tidligere handlede om produktion, markedsføring og salg, handler i dag om at skabe en serviceinfrastruktur til at indsamle data, analysere dem og bruge dem til at tilbyde service. Dette er digitalisering, som medfører forandringer i forretningsmodellen.