Sådan lykkes du med datastyret markedsføring

Tips fra Mats Lindgren, Director Consulting hos PostNord Insight, om at skabe datastyret markedsføring, der giver effekt.

PostNord_Insight-Datadriven_marknadsforing-872x580 kopia.jpg

– Lad os sige, at du har været på en rejse til Thailand i julen, og at bookingsiden har oplysninger om din alder, din familie og din adresse. Så at sende en mail med et tilbud om rabat på det hotel, som du lige har tjekket ud fra – det er ikke relevant, det er derimod irriterende, siger Mats Lindgren.

Men at være klar over, at dine børn snart har vinterferie, og så at sende et tilbud fra et skisportssted i Alperne – det er at tilbyde kunden en merværdi.

Relevans er alfa og omega. – Et godt CRM-system, hvor virksomheden har viden om kundens ønsker, er afgørende i vore dages markedsføring. Men det er ikke nok. Systemet skal ikke bare kende kundernes historik, det skal også kunne forudse, hvad kunderne vil have fremover.

Mats Lindgren bedste tips til, hvordan man lykkes i data-drevet marketing

  • Sæt dig et mål. For at vide, hvilke værktøjer du har brug for, skal du vide, hvad du vil opnå, for eksempel at øge lønsomheden med 10 procent for en bestemt kundegruppe.
  • Data er en god ting, men du skal bruge dem intelligent for at være relevant for kunden. Skal datastyret markedsføring fungere, er det ikke nok, at du ved, hvad kunden har gjort; du skal bruge dine data til at prøve at forudse, hvad kunden vil gøre fremover. Så har du en chance for at komme med relevante tilbud.
  • Test triggered marketing. Hvis du for eksempel ved, at din kunde netop har fået et barn, kan du sende tilbud, når babyen er nyfødt. Men det er ikke særlig svært samtidig at regne ud, at kunden vil blive vældig glad for rabatkuponer på bleer også om et halvt år. Med andre ord: Hvilke udfordringer vil din kunde komme til at møde fremover, baseret på en bestemt begivenhed, og hvordan kan du hjælpe kunden med at løse dem?
  • Respekter den personlige integritet. Har du ikke styr på noget som helst, bliver du irrelevant; kommer du for tæt på, bliver du ubehageligt intimiderende.
  • Sørg for, at alle kanaler kan tale med hinanden. Hvis en kunde ringer til kundeservice, skal personalet der have adgang til al tidligere mail-korrespondance, købshistorik med mere. Dine datakilder skal helt enkelt tale med hinanden.