Sådan kortlægges dine seervaner – Netflix’ algoritme opskriften på succes

Streamingtjenesten Netflix studerer sine kunders seervaner ned i mindste detalje. Ved at bryde ned i hvilke serier og film abonnenterne søger efter, hvor de sætter på pause eller spoler, har Netflix opbygget en solid database.
– Algoritmer benyttes til at træffe beslutninger om, hvad du kan tænkes at ville se, siger Jutta Haider, docent i biblioteks- og informationsvidenskab ved Lunds universitet.

PostNord_Stralfors-Sa_kartlaggs_dina_tittarvanor-875x580.jpg

Streamingtjenesten Netflix studerer sine kunders seervaner ned i mindste detalje. Ved at bryde ned i hvilke serier og film abonnenterne søger efter, hvor de sætter på pause eller spoler, har Netflix opbygget en solid database.

Overrasker det dig, hvor træfsikre forslagene fra Netflix om, hvad du kan se, ofte er? Måske er det diskonostalgi fra 80'erne, der lokker, måske kultfilm om gale videnskabsmænd.

Netflix behøver ikke at bruge en krystalkugle for at afsløre, hvad du gerne vil se. De ved det temmelig detaljeret. Hver eneste tænkelige film, dokumentar eller serie i Netflix' udbud er minutiøst evalueret. Og du analyseres også som seer ved hjælp af Netflix' egen algoritme.

– I dag er algoritmer en etableret metode til at fastlægge, i hvilken rækkefølge informationer skal præsenteres, siger docent Jutta Haider.

Mikrotags

Netflix forsøger at forudse, hvad du vil se, baseret på dine egne og andre brugeres præferencer og tidligere valg. Dette kaldes kollaborativ filtrering.

– Jo bedre Netflix forstår, hvad netop du ønsker, og kan tilbyde dig dette, jo større er sandsynligheden for, at du fortsætter som abonnent. Men algoritmerne kan ikke nøjes med at være kollaborative, altså bygge på, hvordan andre i en gruppe opfører sig. De skal også være personificerede for at passe til dig. Et problem er, hvis man som par eller familie har opbygget en fælles konto og så flytter hver til sit. Så kan du ikke flytte præcis din profil over til en ny konto. Det forstår algoritmerne ikke – i hvert fald ikke endnu, siger Jutta Haider.

Alt det materiale, som Netflix sender, mærkes efter en lang række forskellige variabler eller mikrotags. Romantikniveau, lykkelig eller sørgelig slutning, ja til og med rollernes moral og erhverv vurderes. Indholdet er blevet brudt ned i næsten 80.000 grupper og undergrupper, lige fra "Drama til håbløse romantikere" til "Kritikerroste kriminalfilm fra 1940'erne". Ved også at opfordre sine lidt over 80 millioner brugere til at bedømme det, de ser, bliver selektionen endnu sikrere.

Den ansvarlige bag Netflix' algoritmer er Todd Yellin, viceadm. dir. for produktinnovation. Han kalder mikrotaggene for de "små energipakker", som en film består af.

Egne serier

Algoritmen spiller også en stor rolle, når Netflix vælger, hvilke serier eller film de vil købe rettigheder til, og når de laver deres egne serier. Producenten ved allerede på forhånd, at hvis serien laves i en bestemt genre med bestemte skuespillere og en bestemt instruktør, er interessen stor. Da successerierne "House of Cards" og "Orange is the New Black" blev produceret direkte til Netflix, gættede tjenesten ikke på, hvad folk ville se; de byggede det på deres egne omhyggeligt analyserede data.

Netflix vokser stærkt internationalt og producerer ikke bare engelsktalende serier, men også blandt andet franske, brasilianske, koreanske og japanske. Den første helt egenproducerede serie i Europa var "Marseille" med Gérard Depardieu i hovedrollen.